aprilie 2008
Farsă satirică inteligentă sau, după unii, eseu cinematografic despre prostia omenească, Marsal abordează cu umor dezarmant, fără tuşe caustic-sordide, o problemă specifică societăţilor est europene: nostalgia după "paradisul comunist". Subtile detalii şi conotaţii descriu mentalitatea slavă (nu doar croată), iar imaginea (Zivko Zalar) surprinde, în tonuri suprarealiste, atât magia Coastei Adriatice, cât şi autentica tradiţie a artei naive.

Stipan (Drazen Kuhn), un poliţist cam stângaci, este mutat disciplinar pe o insulă croată. Acolo află că locuitorii sunt tulburaţi de un "fenomen paranormal": presupusa existenţă a unei "fantome" - aceea a fostului Mareşal Tito - care îşi face apariţia la funeraliile unui veteran comunist. Încercând să afle adevărul, Stipan este împiedicat de vârstnicii insulei (cu puternice nostalgii comuniste după vremurile apuse, când Tito conducea - cu mână de fier - Iugoslavia), care, adepţi ai doctrinei materialiste, nu cred în "spirite" ori "fantome", fiind însă convinşi că "învierea" fostului lor mareşal îi va conduce spre o nouă revoluţie. Luka (Ivo Gregurevic), primarul insulei şi totodată proprietar al unicului hotel din localitate plănuieşte atragerea "fantomei" prin organizarea unui marş comunist, la care vor participa nenumărate generaţii de nostalgici veniţi din toate colţurile ţării pentru a sărbători, ca-n vremurile vechi, "măreţele realizări socialiste" cu lozinci şi urale, însufleţiţi de neaşteptata "arătare" a Mareşalului. Rezultatul: insula, puternic impregnată de "spiritul comunismului" se transformă brusc într-un fel de Disneyland marxist destinat turismului "social-spiritual", care se dovedeşte surprinzător de prosper. Mai mult chiar, acest Titoland este vizitat şi de către fidelii comunişti ai altor popoare ("Gândeşte global, acţionează local" este deviza strategiei folosite de eficientul primar Luka) - chinezi nostalgici care caută pe insulă "spiritul" lui Mao Ţe Dun - şi de o echipă trimisă de "Biroul Securităţii Naţionale" - agenţii Lijan Mulderic (Boris Svrtan) şi Danica Skulic (Ksenija Pajic) - pentru a investiga acest "fenomen paranormal".

Fantezia şi realitatea care se întrepătrund în chip fericit în Marsal au fost apreciate atât de spectatori, cât şi de critică (Menţiune Specială la Berlin, 2000; Premiul pentru regie, acordat lui Vinko Bresan, la Festivalul de film de la Karlovy Vary, 2000; numeroase distincţii la festivalurile naţionale). În anul 2003, pe aceeaşi linie tematică, regizorul german Wolfgang Becker avea să dea lovitura cu Good-bye, Lenin.
Regia: Vinko Bresan Cu: Drazen Kuhn, Linda Begonja, Ilija Ivezic, Ivo Gregurevic

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus