A studiat în cadrul American Dance Festival, S.U.A. şi a fost bursier al Pépinieres Européennes pour Jeunes Artistes din Paris. A predat cursuri permanente de dans contemporan la Liceul de Coregrafie "Floria Capsali" şi a ţinut cursuri şi ateliere punctuale la Liceul de Muzică "Dinu Lipatti", la Academia de Teatru din Iaşi, Opera din Chişinău, la Theatre International de la Cité Universitaire din Paris, Centre Chorégraphique National de Franche-Comte din Belfort, La Manufacture, Atelier du Rhin - Centre dramatique regional, Colmar.
Din 1999 işi desfăşoară activitatea artistică în cadrul Solitude Project. A făcut parte din echipa de fondatori ai Centrului Multi Art Dans unde, pînă în 2002, s-a ocupat de direcţia departamentului de spectacole. Mihai Mihalcea a fost selectat de un juriu internaţional artist în rezidentă la Tanzquartier Wien. Alte două rezidenţe artistice i-au fost oferite de CND-Paris şi de Hebbel Theatre din Berlin.
A dansat şi a creat spectacole şi lucrări coregrafice prezentate în Franţa, Germania, Italia, Austria, S.U.A., Bulgaria, Ucraina, Portugalia, Polonia, Ungaria, Olanda, Belgia şi Slovenia. Prezenţa sa pe scenele internaţionale a fost remarcată în publicaţii ca: Le Monde, Berliner Zeitung, Liberation, Danser, Paris-Match, Ballet-Tanz International, La Repubblica, Dance Theatre Journal.
Din 2006, Mihai Mihalcea ocupă funcţia de director al Centrului Naţional al Dansului din Bucureşti. Pentru proiectele pe care le-a derulat în cadrul acestei instituţii a fost nominalizat de Maison d'Europe et d'Orient - Paris pentru premiul "Paris-Europe 2006".
Vă prezentăm detalii legate de două dintre spectacolele sale, programate în această perioadă la CNDB.
Stars High in Amnesia' s Sky (2003)
Spectacol instalaţie
Concept şi direcţie artistică: Mihai Mihalcea
Concept şi editare video: Andu Dumitrescu
Performeri: Maria Baroncea, Mircea Ghinea, Eduard Gabia
Muzica: ABBA, Geri Halliwell, Garbage, Madonna, Gloria Gaynor, Luz Casal, Chemical Brothers
Durata: 50 min Co-producţie: Solitude Project, Centre National de la Danse - Paris, Theorem, Hebbel Theatre - Berlin, TanzQuartier Wien, Mobil(e) - Danse Dans la Regio/Tanz in der Regio
10 mai şi 17 mai, Sală Rondă, ora 20:00
Stars High in Amnesia's Sky face cu ochiul timpului, acroşînd istoria recentă. Este un spectacol-instalaţie, care zgârie suprafaţa vulnerabilă a prezentului, pe care se joacă cu gravitaţia/gravitatea trecutului. Este un spectacol-cameleon, un remix continuu de micro istorii personale, prinse în macro insectarul istoric în care Madonna şi Ceauşescu îşi dispută aceeaşi pagină...
Creat la începutul anilor 2000, într-un context în care se face simţită apariţia mai multor cărţi şi filme care abordează trecutul cu detaşare şi chiar cu ironie, Stars High in Amnesia's Sky este, poate, primul spectacol coregrafic care abordează, dintr-o perspectiva nouă, trecutul recent al României. Spectacolul pune o serie de întrebări fără să încerce să găsească răspunsuri definitive, refuzînd patetismul, tezismul sau autovictimizarea.
Spectacolul a fost creat pe perioada a două rezidenţe artistice oferite autorului de Centre National de la Danse - Paris şi Hebbel Theatre Berlin, şi a fost prezentat în premieră pe scena Teatrului Hebbel am Uffer, în cadrul Internationales TanzFest Berlin, în august 2003, fiind apoi prezentat în cadrul Festivalului Neuer Tanz Freiburg. Spectacolul Stars High in Amnesia's Sky a fost prezentat ulterior în cadrul unui turneu european organizat de Reţeaua internaţională Mobil(e) - Danse Dans la Regio/Tanz in der Regio în Franţa, Elveţia şi Germania, fiind totodată invitat în cadrul "EastWest Academy" (Tanzquartier Wien), la Teatri de Vita, Bologna, şi la festivalul "Exodos", organizat de Cankarjev Dom, Ljubljana.
După premiera berlineză din 2003, Martin Hargreaves, editorul Dance Theatre Journal scria despre spectacol în numărul 19 al revistei londoneze: "Un spectacol inteligent şi bine gîndit a cărui abordare minimalistă a scos în evidenţă complexitatea întrebărilor coregrafice şi politice pe care le-a lansat".
Alte reacţii:
"Stars High seamănă mai mult cu o instalaţie scenică decît cu un spectacol de dans convenţional. Are aspectul unei creaţii experimentale care se sustrage nu numai codurilor dansului pe care refuză să-l exhibe, ci şi unei întregi tradiţii scenice occidentale. Această viziune a unui grup de artişti din Estul Europei, care propune o interogaţie identitară deschisă, anulează orice certitudine."
(Isabelle Fuchs, Mosaïques Danse, 2004)
"Astăzi românii sînt în sfîrşit liberi să se exprime şi demonstrează că au rămas pasionaţi de artă şi cultură. Proiectele culturale sînt din ce în ce mai numeroase şi cultura română începe să fie exportată. Un exemplu relevant este dansatorul Mihai Mihalcea, ale cărui spectacole au surprins şi încîntat publicul din Paris şi Berlin."
(Extras din "Une vie a réinventer au jour le jour", Paris Match - Biz news, noiembrie 2003)
Remix / You come to see the show and you'll get an extra burger!
Concept, text şi coregrafie: Mihai Mihalcea & Solitude Project
Interpreţi: Mihai Mihalcea & Mihaela Sirbu
Colaj muzical din: Eartha Kitt, Josef Haydn, Kurt Dahle, Jérôme Soudan
Un spectacol produs de Solitude Project
23 mai, Sala Rondă, ora 20:00
(reprezentaţie în limba engleză, durata aproximativă 35 min)
"You come to see the show and you'll get an extra burger!" este un anti-spectacol, după cum îl numeşte autorul său. Este o lucrare în perpetuă transformare, diferită de la o reprezentaţie la alta, care lasă impresia unei repetiţii care are loc în faţa publicului. Autorul creează un remix permanent al conţinutului, amestecă fără reţineri planuri temporale şi sentimente de ultimă oră, şi încearcă să creeze un spaţiu propice pentru întrebări şi reflecţii lansate prin vocea actriţei Mihaela Sîrbu. Jucat în peste cinci limbi în festivaluri din Franţa, Germania, Polonia, Austria, Olanda şi Portugalia, "spectacolul" pune în centrul atenţiei confesiunea publică a autorului său, care se poziţionează critic faţa de problemele pe care le are în societatea în care trăieşte şi, mai cu seamă, în domeniul în care activează.
Autorul ridică semne de întrebare în legatură cu arta dansului, balansînd permanent între dans şi ceea ce se află în spatele acestuia. Nu fără o notă de ironie, autorul se lasă purtat de subiectivismul său extrem, încalcă regulile şi convenţiile scenice, şi îi dezvăluie publicului amănunte despre culisele creării spectacolului şi despre evenimentele care i-au marcat formarea ca dansator. După reprezentaţiile avute la Centre National de la Danse din Paris, criticul de dans Marie-Christine Vernay, scria în ziarul Liberation din 12 decembrie 2002: "Vii la spectacol şi primeşti un extra burger!" al românului Mihai Mihalcea este un spectacol inteligent, emoţionant şi plin de umor".