După un prim lungmetraj, Examen, întâmpinat foarte bine de critică, în 2003, şi mai multe proiecte de documentar sau televiziune, Titus Muntean se află în preproducţie cu lungmetrajul Caravana cinematografică. Ideea ecranizării povestirii lui Ioan Groşan (care a dat titlul volumului publicat de acesta în 1985), o are de mai demult.
"Prima discuţie cu Ioan a fost cândva în anii 90, într-unul din mandatele lui Iliescu - nu mai ştiu care, că au fost prea multe," spune Titus Muntean. "Am comandat bere - că era rece - şi am ajuns împreună la concluzia că nu e rea viziunea mea asupra scenariului. Cu alte cuvinte, Ioan a avut încredere să îmi dea mână liberă. Sper că nu din cauza berii."
Acţiunea din Caravana cinematografică se petrece către sfârşitul anilor '50, începutul anilor '60, când o caravană cu filme de propagandă poposeşte într-un sat din Ardeal. Titus Muntean a simţit încă de la prima lectură potenţialul cinematografic al textului. "Da, poate a fost lectura la care mi s-a aprins cel mai repede beculeţul, cel pe care scrie "bun de scenariu". Şi, cu cât citeam mai mult, cu atât vedeam mai clar lumea nuvelei."
Castingul este de-abia la început, iar echipa în formare, filmările urmând să aibă loc în octombrie. "Sunt încă faza de cules pruna, pe urmă o pun la fermentat şi în curând va fi distilată", spune regizorul care împărtăşeşte cu Ioan Groşan nu doar originea transilvană, ci şi umorul. Iar de filmat, se va filma, normal, în Ardeal. "Orice filmare e grea, dar eu cred că asta va fi şi frumoasă. Mizez mult pe coeziunea echipei, pe faptul că fiind toţi împreună şi oarecum izolaţi de lume, vom fi ca o familie. Dacă pomenesc doar faptul că nu va trebui să suportăm stresul circulaţiei din Bucureşti, zi de zi de filmare, e deja suficient ca să sune bine. Şi apoi, va fi toamnă şi va fi Ardeal. Nec plus ultra!"
Stilistic, Caravana cinematografică nu pare să se îndepărteze prea mult de Examen. Titus Muntean: "Cred că va fi un film foarte clasic. Sau post-modern, dacă considerăm modernitate filmarea din mână şi cadrele intenţionat neglijente. În puţinele momente libere ale perioadei de filmare ne vom încolona, de la electrician la vlădică, şi vom vizita împreună muzeul de artă din cel mai apropiat oraş. Mai în glumă, mai în serios, am inventat cu o prietenă un fel de "Ku Klux Klan" cu pelerine şi cagule, care să linşeze şi să dea foc celor care nu vor folosi trepiedul la cameră."
În Examen, Titus Muntean prelua cazul real al asasinării unei tinere, pentru a face un film sobru şi sigur, un thriller politic despre destinul unui tânăr condamnat pe nedrept pentru crimă, pe fundalul perioadei comuniste. Filmul îi dădea lui Marius Stănescu poate cel mai bun rol de până atunci şi lansa un actor de cinema pe care cinemaul din păcate l-a ocolit - Lucian Ifrim.
De la Examen (realizat în patru ani, din pricina problemelor de finanţare), Titus Muntean a aşteptat şansa unui al doilea lungmetraj. "Am lucrat mici proiecte ("mici, dar curate", vorba unui personaj din Groşan). Am mai regizat câteva episoade din Lombarzilor 8. Am ratat un documentar. Am reparat un fotoliu şi, mai mult decât orice, m-am gândit la cine suntem, de unde venim, încotro ne îndreptăm. De câteva zile am devenit fericitul membru al Clubului Angst. În orice caz, găsind răspunsurile la întrebările de mai sus, cred că de acum pauzele vor fi mai scurte."
Tudor Giurgiu, producătorul - împreună cu Oana Giurgiu (de la Libra Film) - Caravanei cinematografice e încântat de proiect. Filmul are deja finanţare germană şi va avea, probabil şi o parte de finanţare maghiară. Proiectul primeşte 1.200.000 lei de la Centrul Naţional al Cinematografiei, după ce a câştigat la a doua sesiune de concurs a anului trecut.
Are regizorul temeri, mai ales după o absenţă mai lungă? "Sigur, întotdeauna îţi faci griji că poate lucrurile nu vor merge chiar aşa cum ai vrea. Dar asta e normal şi când faci o omletă, darămite un film", spune Titus Muntean.