octombrie 2008
Primul punct, nonconformismul vestimentaţiei (dacă nu-l sublinia Alexandru Tomescu la început, nu mă deranja cât să-l observ).

Urmează nonconformismul autoreclamei: după Alexandru Tomescu, intră-n vorbă cu publicul Răzvan Suma, care ne prezintă ultimul CD al trupei, pe care-l putem achiziţiona în pauză... Cireaşa de pe tort: Horia Mihail ne capacitează pentru emisiunea (gen "lecţiile lui Leonard Bernstein" - vizionate în anii '80, pe fostul TVR 2 şi mai recent pe TVR Cultural) - pe care compozitorul Mihai Dediu, împreună cu... Romanian Piano Trio-ul au iniţiat-o pe TVR Cultural (Muzici dintr-o expoziţie), sâmbăta după-amiaza, de la 4 (p.m., bineînţeles) cu reluările de rigoare ale postului, în diverse sloturi orare...

Al treilea... nonconformism: aplauzele între părţile triourilor. Aici, rigoarea "tradiţionalistă" întotdeauna punctată cu grimase din partea profesioniştilor a fost înlocuită cu îndemnul membrilor grupului la... "aplauzele analfabetului"... în fapt meritate de interpreţi de fiecare dată, aceştia sincronizându-se extrem de bine, sudura fiind perfectă între cei trei instrumentişti (Răzvan Suma - violoncel, Horia Mihai - pian şi Alexandru Tomescu - vioară)!

Toate aceste "accesorizări" vin să faciliteze deschiderea publicului şi spre bucăţi muzicale ce nu au devenit şlagăre ale muzicii simfonice: Trio nr. 7, în si bemol Major, op. 97, Arhiducele (dedicat Arhiducelui Rudolf, al Austriei) şi Trio nr. 5 în re Major, op. 70, nr. 1, Geistertrio (dedicat Contesei Anne Marie Erdody), ambele de Ludwig van Beethoven. Şmecheria chiar a prins, în primul rând datorită unor interpretări extrem de profunde, cu uşor iz ironic, pe-alocuri, ca un fel de autopersiflare (a interpreţilor; nu o satirizare a muzici ori a compozitorului!), de fiecare dată interpreţii lucrând sunetul la nuanţă...

Acurateţea interpretării, îmbinata armonios cu o deplină asumare a instrumentului de fiecare dintre cei trei, asamblarea foarte bună între violoncel, vioară şi pian, care "produc", ÎMPREUNĂ savoarea şi expresivitatea momentului muzical, au facilitat un regal muzical într-o sală oarecare, înainte de urcarea celor trei pe scenă!

Iar biss-ul, scurt moment Astor Piazzolla, a accentuat (sublim!) prezenţa emoţionantă pe scena piteşteană a celor trei foarte buni instrumentişti, ARTIŞTI care-şi cunosc şi îşi valorizează foarte bine instrumentele (printre altele, Alexandru Tomescu - vioara Stradivarius Elder-Voicu, iar Răzvan Suma, violoncelul Adolph Maucotel, care a aparţinut lui Pierre Fournier), asudând invizibil pe clape ori corzi, în slujba MUZICII!

"Beethoven este la fel de prezent şi actual ca Pink Floyd", afirmă HORIA MIHAIL, şi, împreună cu ceilalţi doi colegi ai săi, ALEXANDRU TOMESCU, admiratorul fără rezerve al celor care au puterea să creadă şi să lupte pentru cauze ce par pierdute, şi RĂZVAN SUMA - care consideră că marea sa realizare este faptul de a face muzică "de plăcere", în locul muzicii "de performanţă" - chiar DETERMINĂ acest lucru (încrederea faptului că ştie alături de măiestria pianului, siguranţa şi acurateţea viorii şi a violoncelului, generând succesul demersului).

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus