Cum anul ăsta pe croazetă vor defila doar nume mari şi foarte mari, nu-mi rămâne decât să împart posibilii selecţionaţi între relativ siguri şi... relativi. Bineînţeles că, la ora la care veţi citi aceste rânduri, line-up-ul va fi fost făcut oficial public. Bineînţeles că, la ora la care scriu aceste rânduri, nu mă bazez decât pe zvonuri, tradiţie şi instinct.
Şi bineînţeles că, din pricina proverbialei lipse de timp şi spaţiu, voi fi telegrafic. Festival de Cannes, ediţia 62, se întâmplă între 13 şi 24 mai 2009, cu eternul Gilles Jacob pe post de prezident şi cu acelaşi Thierry Fremaux în chip de director artistic. Isabelle Huppert e preşedintele juriului, iar în deschidere va fi proiectat noul Pixar, acum în 3D, intitulat Up şi regizat de Pete Docter; în ceea ce priveşte selecţia...
Les Uns...
Categorie sub semnul exclamării, în care aflăm oarecum abonaţii festivalului: Quentin Tarantino (Inglourious Basterds, cu Brad Pitt), fraţii Coen (A Serious Man, cu Richard Kind), Steven Soderbergh (The Informant, cu Matt Damon), Alejandro González Iñárritu (Biutiful, cu Javier Bardem), Michael Haneke (Das Weissee Band, cu Ulrich Tukur), Johnnie To (Vengeance, cu Johnny Hallyday), Abbas Kiarostami (Certified Copy, cu Juliette Binoche), Pedro Almodovar (Los abrazos rotos, cu Penelope), Fatih Akin (Soul Kitchen, cu Birol Unel şi Moritz Bleibtreu), Jaco van Dormael (Mr. Nobody, cu Jared Leto şi Sarah Polley), Lars Von Trier (Antichrist, cu Willem Dafoe şi Charlotte Gainsbourg la cabană în pădure), Ken Loach (Looking for Eric, cu despre şi pentru Cantona), Alain Resnais (Les herbes folles, cu, surpriză!, Sabine Azema şi Andre Dussollier), Jane Campion (Bright Star, despre John Keats), Todd Solondz (Forgiveness, un soi de Happiness 2), Robert Guediguain (L'armee du crime), Bong Joon-ho (Mother), Bruno Dumont (Hadewijch), Jacques Audiard (Un prophet), Tsai Ming-liang (Face) şi Patrice Chereau (Persecution).
... et les autres
Categorie sub semnul întrebării, în care aflăm oarecum restul lumii: Sylvain Chomet (L'Illusionniste, după un scenariu de Jacques Tati), Ang Lee (Taking Woodstock, oare despre ce-o fi vorba?!), Francis Ford Coppola (Tetro, filmat de Mălaimare Jr. la Buenos Aires), Park Chan-wook (Thirst, cu infatigabilul Song Kang-ho pe post pe popă vampir), Terry Gilliam (The Imaginarium of Doctor Parnassus, cu Depp, Law, Farrell şi Heath Ledger), Michele Placido (Il grande sogno, cu... Michele Placido), Marina de Van (Ne te retourne pas, cu Monica Bellucci şi Sophie Marceau), Cedric Kahn (Regrets, cu Yvan Attal şi Valeria Bruni Tedeschi), Niki Caro (The Vintner's Luck, cu Jeremie Renier şi Vera Farmiga), Neil Jordan (Ondine, cu Colin Farrell şi o nimfă), Alejandro Amenabar (Agora, cu Rachel Weisz), Anne Fontaine (Coco avant Chanel, cu Audrey Tautou), Andrea Arnold (Fish Tank, cu Michael Fassbender), Richard Kelly (The Box, cu Cameron Diaz), Fernando Trueba (El baile de la victoria), Michael Moore (Bailout), Naomi Kawase (Seven Nights) şi Pen-ek Ratanaruang (Nymph).
În afara competiţiei ar putea fi proiectate blockbustere cât se poate de high profile - Terminator: Salvation (de McG), Shutter Island (Martin Scorsese), Public Enemies (Michael Mann); se pare că nu vor fi însă, din varii motive, The Limits of Control (de Jim Jarmusch), Soudain le vide (Gaspar Noe), Chloe (Atom Egoyan) şi Micmacs a tire-larigot (Jean-Pierre Jeunet). Nu-i bai, avem alte priorităţi. Că doar n-am uitat (dar cum am putea?) propunerile româneşti, cu şanse mari la Un Certain Regard, Quinzaine des Realisateurs sau chiar la Competiţie - omnibusul Amintiri din Epoca de Aur (regia Cristian Mungiu, Ioana Uricaru, Hanno Hoeffer, Tică Popescu, Răzvan Mărculescu), debuturile Felicia, înainte de toate (Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf) şi Francesca (Bobby Păunescu) plus falsul policier al lui Corneliu Porumboiu, cu un titlu cel puţin la fel de ambiţios ca execuţia, anume Poliţist, adj.; şi, prego, n-am uitat nici de aniversarea a 50 de ani (mă rog, 49) de... La Dolce Vita, acompaniată de un documentar omagial şi artificii din belşug. Avanti!