iulie 2009
The Academy of Motion Picture Arts and Sciences a anunţat că începînd din 2010, lista filmelor nominalizate la Oscarul pentru cel mai bun film se dublează, urmînd să includă 10 filme. Zece nominalizări la Oscar? Asta da schimbare, mon cher, nu schimbarea de gardă şi grădina de zarzavaturi ecologice aferentă din fundul curţii de la Casa Albă...


O fi bine, o fi rău?

Oficial, toată lumea e entuziasmată. The more, the merrier: în traducerea unui amic: cu cît sîntem mai mulţi, cu atît sîntem mai culţi. Filme "comerciale", precum ecranizări de benzi desenate sau filme de animaţie, şi cele de nişă, gen peliculele "independente" (orice ar mai însemna asta zilele astea) sau comediile romantice bine făcute (contradicţie în termeni?...), toate vor avea - teoretic - mai multe şanse la micuţa şi mult-rîvnita statuetă. Pe la colţuri însă, studiourile bombăne. Se vorbeşte de diluarea caché-ului publicitar al unui film nominalizat "la grămadă" cu alte nouă. De presiuni sporite din partea regizorilor pentru campanii de promovare - avalanşe de reclame cu notiţa For Your Consideration în toate publicaţiile pe care onor membrii Academiei ar putea pune ochiul. Sau mîna. Sau amîndouă. Totuşi, mai toată lumea e de acord că extinderea listei ar putea avea ca rezultat lărgirea orizontului votanţilor...


Ce-ar fi fost dacă...

Uitîndu-ne la Oscarurile de anul trecut, noua regulă ar fi însemnat că filme precum un WALL-E sau Dark Knight ar fi avut şanse reale să intre pe lista (nu chiar aşa de) scurtă. Mergînd înapoi în timp, nominalizările din ultimul deceniu ar fi arătat cu siguranţă altfel şi-ar fi inclus poate filme precum:

2008: Eastern Promises, Ratatouille sau Before the Devil Knows You're Dead - un un-doi Philip Seymour Hoffman-Ethan Hawke într-o formă de zile mari, poate chiar şi The Savages (anul Philip Seymour Hoffman, care va să zică).

2007: Das Leben der Anderen, El laberinto del fauno, Volver, Children of Men, hai şi Cars (nicidecum cel mai bun film Pixar).

2006: Producătorii lui Crash au plecat cu statueta (şi cîte şi-au auzit dup-aceea...) dar David Cronenberg cu A History of Violence şi Peter Jackson cu King Kong meritau cu vîrf (Cronenberg) şi îndesat (Jackson) să intre în Top Ten-ul anului. La fel şi Transamerica, The Constant Gardener şi/sau Match Point.

2005: Closer, Der Untergang (cu Alexandra Maria Lara), The Incredibles (poate cea mai bună producţie Pixar de pînă acum) laolaltă cu alte două filme care cînd te pun pe gînduri, cînd îţi trag un pumn în stomac: Eternal Sunshine of the Spotless Mind şi Hotel Rwanda.

2004: Se lungeşte lista (şi se-ngroaşă gluma) - Big Fish, Cold Mountain, Finding Nemo, In America, Pieces of April. Asta în anul în care au fost nominalizate Seabiscuit şi Master & Commander: The Far Side of The World (cine?!...).

2003: Adaptation, Hable con ella, Catch Me If You Can, Punch-Drunk Love, Far from Heaven şi lista ar putea continua. Şi cînd te gîndeşti că ăsta-i anul în care a cîştigat Chicago...

2002: Mulholland Drive, Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, The Royal Tenenbaums, Monsters, Inc. şi - să mă scuze colegii mei academicienii - Harry Potter #1.

2001: Memento, Snatch, O Brother, Where Art Thou?, Wonder Boys şi, de ce nu, Best in Show (dacă tot a luat Oscarul Gladiator...).

2000: Ce an!... American Beauty a fost cîştigătorul meritat, dar titluri precum Being John Malkovich, The Matrix, Magnolia, The Insider, The Talented Mr. Ripley, şi chiar Toy Story 2 sau South Park: Bigger, Longer & Uncut meritau şi ele un loc pe un podium cu zece trepte.

Şi mă opresc aici înainte de a cădea în păcatul lui "tot înainte" ("tot înainte era mai bine...").

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus