Anul acesta surprizele muzicii baroce m-au lăsat din nou fără replică. Toate cele trei ansambluri au propus spectacole excepţionale. Italienii de la Il Giardino Armonico au reunit autori diferiţi sub ideea tristeţii Fecioarei Maria şi a martiriului, iar cei prezenţi au putut să simtă multitudinea de stări pe care orchestra şi mezzo-soprana Marie-Claude Chappuis le-au transmis cu intensităţi necuantificabile şi palid descrise de cuvinte.
Francezii de la Les Arts Florissants dar şi Les Musiciens du Louvre / Salzburger Bachchor au abordat acelaşi gen muzical - oratoriul - chiar dacă din perioade diferite, dar după acelaşi model handelian. Primii au adus în plus în premieră la noi (aproape; vezi Deceballo de Leonardo Leo) farmecul apus al vocilor de castraţi ilustrat magnific de contratenorul Emanuel Cencic, dar şi rezultatul minunat al împletirii rezultatelor muncii unui ansamblu excepţional (instrumentişti plus cor) cu solişti pe măsură. Cealaltă reprezentaţie a fost la fel de strălucită şi abia acum a devenit evidentă pentru mine o caracteristică comună a ansamblurilor baroce: modul cum dirijorii înţeleg să conducă ansamblul, soliştii şi să dirijeze spectacolul şi care se reflectă şi în rezultatul final, muzica şi spectacolul. Cine a avut şansa să urmărească din primele rânduri evoluţia lui Marc Minkovski cred că a înţeles. Dirijorul face un corp compact cu orchestra, corul şi soliştii. Nu există nici o fisură, nu scapă nici o notă pe care dirijorul să nu o filtreze. Dirijorul se apropie de solist desfiinţând chiar şi bariera fizică a spaţiului dintre ei, intră în câmpul său vizual, îl conduce exact acolo unde doreşte şi se bucură pentru fiecare notă frumoasă emisă. Piedestalul pe care stă nu e un obiect prin care să se depărteze şi izoleze de cei pe care-i conduce, e acolo, e între ei şi ştie în fiecare moment ce face fiecare, urmărindu-i susţinându-i şi împărtăşindu-le sentimentele. Aşa se poate înţelege cum totul funcţionează atât de perfect iar muzica lor ajunge atât de direct şi atinge corzi ale simţirii umane pe care nu le credeai existente; de la spectacol ieşi atât de tulburat, bucuros că ai fost unul din cei aleşi să asiste la minune, dar şi trist căci nu ştii când te vei mai întâlni cu ea.
Sper ca şi de aici înainte ne vom bucura de ediţii ale festivalului cu prezenţe şi spectacole atât de uluitoare, cu sunete de trompete de epocă ce vor vesti mereu bucuria triumfului frumosului pur şi efemer ce se stinge odată ce artiştii ies din scenă, dar rămâne în noi şi ne ajută să supravieţuim.
Bucureşti,
23 septembrie, 2009
Descarcă programul Festivalului Enescu 2009 pe zile sau pe serii de concerte.
Festivalul George Enescu, 2009
Galerie foto de Virgil Oprina.