Nu era altfel nici în alte vremuri. Democraţia n-a schimbat obiceiurile, a lărgit doar mulţimea celor care le practică. Tot aşa era şi cînd artiştii se produceau prin saloanele vreunei doamne Verdurin. Audienţa şuşotea, bîrfea, urechile ascultau, de bine, de rău, dar ochii studiau veşminte şi coafuri, mintea fugea la te miri ce. Cîţi, ca Swann, urmăreau vrăjiţi sonata lui Vinteuil, în aşteptarea "micii fraze"?
M-am gîndit la Proust şi la Vinteuil al său după sonata lui Franck - luni după-amiază, la Ateneu. Proust o ascultase cîntată de Enescu şi Paul Goldschmidt. E şi ceva din ea în "mica frază", dar e mai mult din sonata lui Saint-Saëns. Era acela un timp în care literatura şi muzica evoluau alături, oamenii de litere şi muzicienii se cunoşteau - cunoşteau, adică, fiecare, opera celuilalt. Unii chiar, ca Proust, care invita cvartetul Poulet acasă la el ca să-i cînte, doar lui, cvartetul lui Franck, îşi hrăneau inspiraţia cu muzica scrisă de contemporani. Cocteau lucra cu Erik Satie la baletul Parade, în decorurile lui Picasso, iar puţin mai tîrziu, Thomas Mann comenta chiar tehnic muzica timpului său. Acum, ceva s-a rupt, nu ştiu cînd, nu înţeleg de ce. Literatura şi muzica nu mai merg mînă-n mînă. Cîţi dintre scriitorii români de azi ştiu ce compun congenerii lor? În ce-am citit eu, n-am văzut referiri - cu excepţia schiţei lui Bedros Horasangian, Triplu concert de Wilhelm Berger. Pare că experimentul în muzică a luat-o cu mult înaintea celui din literatură. Indiferent la teoriile moderne, e încă posibil să scrii un roman solid, aşezat, de factură clasică, la fel ca acum o sută de ani. Nu cred însă că un muzician care ar încerca să compună ca acum cîteva generaţii ar fi luat în serios de colegii de breaslă. De ce oare? Nu ştiu.
Descarcă programul Festivalului Enescu 2009 pe zile sau pe serii de concerte.
Festivalul George Enescu, 2009
Galerie foto de Virgil Oprina.