octombrie 2009
20/20
După avanpremiera avută în 30 septembrie 2009, miercuri, 14 octombrie 2009, de la ora 19, are loc in Bastionul Măcelarilor din Cetatea târgumureşeană premiera spectacolului 20/20. Produs de Studioul Yorick, spectacolul, jucat de actori români din Bucureşti şi actori maghiari din Târgu-Mureş, a fost conceput, scris şi pus în scenă de Gianina Cărbunariu.

Pe 19 şi 20 martie 1990 la Târgu-Mureş au avut loc confruntări între membrii comunităţilor română şi maghiară, în care şi-au pierdut viaţa şi au fost rănite persoane din ambele tabere. Atât poate afla cu certitudine cel care porneşte azi pe urma conflictelor interetnice cunoscute şi sub numele de martie negru. Evenimentul este pomenit din când în când în câte un discurs politic, mesajul căpătând diferite culori în funcţie de partid. Lipseşte consensul referitor la motivele declanşatoare, derularea, consecinţele şi gravitatea evenimentelor. Diferitele perspective îşi apără propriul adevăr fără să fi intrat vreodată în dialog deschis şi definesc chiar şi după douăzeci de ani atmosfera şi relaţiile româno-maghiare din Târgu-Mureş. În instituţiile oraşului românii şi maghiarii lucrează mai degrabă unul lângă celălalt decât împreună. De cele mai multe ori tinerii merg în cluburi şi baruri diferite, în funcţie de etnie. Manualele de istorie vorbesc sporadic despre fenomenul minorităţii.

20/20 este o producţie care pune în discuţie, prin mijloacele teatrului, particularităţile convieţuirii româno-maghiare, bilingvismul şi situaţiile umane, conflictele ce pot apărea, cum ar fi confruntările interetnice din martie '90. Dictatura comunistă şi revoluţia din decembrie '89 au inspirat mulţi scriitori, regizori şi cineaşti, realitatea socială şi politică de după 1990 rămânând cvasi-neexplorată până acum. De aceea echipa maghiaro-română a spectacolului a invitat oraşul să fie co-autor: amintirile personale ale celor peste cincizeci de intervievaţi au însemnat punctul de pornire pentru spectacolul racordat la istoria recentă. Spectacolul nu-şi propune să facă dreptate, să reconstituie momentul martie '90, sau să construiască eroi. Situaţiile fragmentate, mărturiile contradictorii denotă lipsa unui punct de vedere general valabil. Ne rămâne adevărul răscolitor şi câteodată grotesc al unor detalii păstrate în amintire, istorisiri moştenite, precum şi şirul întrebărilor nerostite ale unei realităţi postmartie.

20/20 - douăzeci de ani trecuţi de la acea zi de 20 martie. În oftalmologie 20/20 defineşte acuitatea vizuală perfectă. Spectacolul Studioului Yorick focalizează subiectul, pentru ca după aceea să vorbim despre el - în limba maternă, în limba celuilalt sau în orice altă limbă. Aşa cum actorii în spectacol vorbesc nu doar limba lor, ci şi limba celuilalt, asumându-şi imperfecţiunile. Cine cum poate.

Recomandăm spectacolul publicului român, maghiar, poliglot. Tessék, poftiţi etc.!

20/20
Studio Yorick - Târgu-Mureş
Textul şi regia: Gianina Cărbunariu
Artist vizual: Maria Drăghici
Traducător şi asistent dramaturgie: Boros Kinga
Actori: Virgil Aioanei, Bányai Kelemen Barna, Berekméri Katalin, Carmen Florescu, Mădălina Ghiţescu, Korpos András, Rolando Matsangos, Sebestyén Aba, Cristina Toma, Tompa Klára.

Finanţatorul principal al spectacolului este Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Coproducători: dramAcum, Universitatea de Artă Teatrală


Studioul Yorick

Studioul Yorick a fost înfiinţat în 2004 de actorul Sebestyén Aba, având ca sediu subsolul Bastionului Măcelarilor din Cetatea târgumureşeană. În acest spaţiu neconvenţional, fără actori angajaţi, Yorick funcţionează ca teatru de proiecte, oferind artiştilor şi publicului din Târgu-Mureş o alternativă la repertoriul Teatrului Naţional. Spectacolele Studioului Yorick se bazează mai ales pe texte contemporane: prima producţie a fost montată de Kövesdy István după Nastasia Filippovna de Andrzej Wajda, urmată de piesa lui David Harrower, Cuţitul în găină în regia lui Harsányi Zsolt, şi mai multe piese contemporane maghiare. În 2008 stagiunea a fost constituită din trei piese: Paravariete de dramaturgul Tasnádi István (autor al mai multor spectacole produse de Teatrul Cercul de cretă, Krétakör, condus de Schilling Árpád), Grădina de iarnă de scriitorul târgumureşean Láng Zsolt (redactorul revistei culturale Látó) şi Stop the tempo de Gianina Cărbunariu. Ideea unei colaborări în care Cărbunariu să participe nu doar ca dramaturg ci şi ca regizor datează de atunci. Datorită acestei invitaţii, regizoarea, considerată una dintre cele mai interesante figuri ale teatrului românesc de azi, lucrează pentru prima oară pe o scenă românească în afara Bucureştiului.
De: Gianina Cărbunariu Regia: Gianina Cărbunariu Cu: Virgil Aioanei / Radu Iacoban, Bányai Kelemen Barna, Berekméri Katalin, Carmen Florescu / Paula Gherghe, Mădălina Ghiţescu, Korpos András, Rolando Matsangos, Sebestyén Aba, Cristina Toma, Tompa Klára

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus