octombrie 2009
Comunicate de presă - concerte
"Credeţi-ne pe cuvînt: un astfel de eveniment are loc o dată la trei secole!" Cu acest argument zdrobitor se încheie cronica de întîmpinare prin care săptămînalul new-yorkez Village Voice recomandă premiera americană din 20 octombrie 2009 a temerarului experiment ENESCU Re-Imagined prezentat de ICR New York la Merkin Concert Hall. Proiectul prelucrează într-o inedită cheie jazz cîteva dintre cele mai reprezentative şi, totodată, subevaluate compoziţii ale celui despre care elevul lui, violonistul Yehudi Menuhin, spunea că "e cel mai mare muzician pe care l-am cunoscut vreodată".

Proiectul ENESCU Re-Imagined este opera comună a lui Lucian Ban, pianist şi compozitor de origine română, stabilit la New York, şi a renumitului contrabasist de jazz american John Hebert, şi porneşte de la revelaţia lui Ban că "George Enescu nu e deloc departe de jazz" - de unde şi acest surprinzător unghi din care cei doi muzicieni atacă muzica lui Enescu, alături de alţi şase grei ai jazz-ului mondial: Mat Maneri, Tony Malaby, Joyce Hammann, Taylor Ho Bynum, Gerald Cleaver şi, nu în ultimul rînd, Badal Roy, legendarul colaborator al lui Miles Davis, John McLaughlin şi Yoko Ono.

Deşi muzica compozitorului român este prezentă pe toate marile scene dedicate muzicii clasice, acest proiect reprezintă o primă încercare de reinterpretare şi reorchestrare în stilul muzicii jazz şi a muzicii contemporane a unor lucrări pentru muzică de cameră şi pentru orchestră. În plus, faptul că un asemenea eveniment are loc la New York la exact o lună după premiera din cadrul Festivalului George Enescu de la Bucureşti nu face decît să evoce, o dată în plus, strînsa legătură dintre George Enescu şi Statele Unite, unde românul s-a bucurat de o apreciere diferită faţă de reputaţia lui în Europa: "Am fost teribil de încîntat atunci cînd America m-a invitat văzînd în mine pe Enescu compozitorul şi abia apoi, pe violonistul şi dirijorul Enescu."

Dincolo de ineditul experimentului din această seară, mai trebuie spus că protagoniştii lui ENESCU Re-Imagined au luat în vizor nu doar lucrări consacrate (de calibrul Sonatei pentru vioară şi pian nr. 3), ci şi piese mai puţin cunoscute din repertoriul enescian, unele chiar neterminate (cum ar fi Simfonia nr. 4), tocmai din dorinţa de a reflecta într-o cu totul altă lumină complexitatea muzicală a compozitorului român şi de a invita la redescoperirea lui.

Menuhin a spus că "Enescu n-a fost descoperit în întregime", de unde şi flatanta profeţie a aceluiaşi: "Secolul XXI va fi secolul Enescu." Muzicianul Lucian Ban însuşi a declarat că l-a descoperit cu adevărat pe Enescu în America şi a avut ideea acestei reinterpretări originale cum nu se poate mai conformă cu demersurile inovatoare ale activităţilor ICRNY, care, la doi ani după parteneriatul de succes cu Ban la Suita de Jazz Româno-Americană, a făcut posibil şi evenimentul din această seară.

ENESCU Re-Imagined intră în seria de proiecte dedicate promovării muzicii româneşti şi de concerte organizate de ICRNY la Merkin Concert Hall, una dintre cele mai prestigioase săli din Manhattan, a cărei programare funcţionează ca o platformă internaţională de lansare pentru muzicieni, repertoriul său fiind urmărit de 60.000 de spectatori anual. Revista Time Out New York plasează concertul de astă-seară în Top 5 al evenimentelor muzicale de neratat în această săptămînă.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus