Hotnews.ro / decembrie 2009
O neglijenţă birocratică a făcut ca în 2009 concursul de proiecte organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) să nu mai aibă loc. CNC spune că situaţia nu e dramatică şi că în 2010 vor avea premiera cel puţin 15 lungmetraje. Întreruperea în finanţarea filmelor va începe să se simtă peste doi ani, lucru care îi îngrijorează pe producători.

Funcţionarii de la CNC au uitat să trimită la timp schema pentru ajutorul de stat la Uniunea Europeană de la Bruxelles, înţelegerea cu UE pentru ajutorul de stat până în 2014 fiind esenţială pentru organizarea concursului de finanţare a proiectelor. Eugen Şerbănescu, directorul general al CNC, spune că bani ar fi fost pentru organizarea concursului - vreo 7 milioane de euro -, dar că aceştia vor fi reportaţi pe anul viitor.

Ultima sesiune a concursului de finanţare a avut loc în noiembrie-decembrie 2008, cu rezultatele anunţate la începutul lui 2009. Sugestiilor făcute atunci de Cristian Mungiu pentru modificarea regulamentului de organizare a concursului de finanţare le-au urmat cele ale colegilor de breaslă, dar proiectul noului regulament se află încă la Ministerul Culturii. Directorul general al CNC spune că prima sesiune din 2010 a concursului se va desfăşura tot după vechiul regulament, urmând ca cel nou să fie terminat din mers.

Potrivit conducerii CNC, în 2010 sunt aşteptate cel puţin 15 lungmetraje (care au câştigat finanţare în anii trecuţi), în condiţiile în care 60 de filme sunt acum în diferite stadii de producţie, CNC-ul cheltuind anual circa 8 milioane de euro pentru producţia de film.


2010 - Anul cu cele mai multe debuturi

Unele filme de pe listă erau aşteptate în această toamnă. E cazul peliculelor Felicia, înainte de toate, debutul lui Răzvan Rădulescu (coproducţie româno-franco-belgiano-croată), Portretul luptătorului la tinereţe, debutul lui Constantin Popescu şi Mar Nero, debutul italianului Federico Biondi (coproducţie Italia-Franţa-România) - deja terminate. Adăugând Copilăria lui Icar, de Alexandru Iordăchescu (coproducţie româno-franco-elveţiană), Periferic de Bogdan George Apetri (coproducţie româno-austriacă), Tatăl fantomă de Lucian Georgescu (coproducţie româno-germană), Eu când vreau să fluier, fluier de Florin Şerban (coproducţie româno-suedeză), Morgen de Marian Crişan (coproducţie româno-franco-maghiară) şi Undeva la Palilula de Silviu Purcărete, devine evident că - dacă toate aceste filme vor ieşi într-adevăr la anul -, 2010 va deveni momentul cu cele mai multe debuturi din istoria cinematografiei locale.

În 2010 vom mai vedea Medalia de onoare de Călin Netzer - cel mai nou film românesc premiat în afară, Principii de viaţă de Constantin Popescu (filmat în această toamnă, acum în montaj), Tanti de Şerban Marinescu, Caravana cinematografică de Titus Muntean, Nuntă în Basarabia de Nap Toader (Napoleon Helmis), Marţi după Crăciun de Radu Muntean (care e în filmări), Poker de Sergiu Nicolaescu şi Aurora de Cristi Puiu.

Călin Netzer, Napoleon Helmis, Titus Muntean şi Constantin Popescu se află la al doilea film, Cristi Puiu şi Radu Muntean la al treilea, doar Sergiu Nicolaescu şi Şerban Marinescu aparţin generaţiei regizorilor cu experienţă. Tematic, majoritatea filmelor de mai sus îşi plasează acţiunea în zilele noastre, chiar dacă, din fericire, nu toate exploatează stilul minimalist. E de menţionat, de asemenea, că multe dintre ele sunt coproducţii, semn că producătorii români nu doar că au identificat pârghiile de cofinanţare din afară, dar au devenit şi dezirabili pentru străini.


Pauză la premiere în 2011

Lipsa finanţărilor din 2009 se va simţi însă pe ecrane în 2011, când vor avea premiera filme care au primit finanţare până în 2008 inclusiv. Directorul general al CNC nu consideră situaţia ca fiind dramatică, el referindu-se la faptul că sunt finanţate oricum foarte multe proiecte şi că au existat situaţii în care producătorii au returnat banii la stat pentru că nu au găsit co-finanţator.

De pe partea lor, producătorii consideră însă că lucrurile trebuie privite în perspectivă. "Dacă te gândeşti la ce va vedea publicul în 2010, da, sigur, sunt premiere, sunt filme de valoare care vor ieşi, dar nu cred că lucrurile pot fi analizate doar pe termen scurt", spune Ada Solomon de la HiFilm Productions, producătorul peliculelor Principii de viaţă şi Felicia, înainte de toate, şi coproducătorul lui Mar Nero.

"Ce vom vedea în 2011 sau în prima parte a lui 2012? Un film nu e un reportaj de televiziune sau un talk show. E nevoie de timp (un an, doi) pentru a fi realizat şi pentru a strânge toată finanţarea necesară." Ada Solomon spune ce au spus şi alţi cineaşti români în ultimii ani, că e nevoie de o strategie măcar pe termen mediu pentru cinematografia română.

Pe de altă parte, pauza de finanţare din 2009 le poate face rău şi celor care lucrează în branşă. "Dacă priveşti din perspectiva oamenilor care trăiesc din făcutul filmelor, lucrurile nu sunt deloc roz", spune Ada Solomon. "Tehnicienii, artiştii, autorii sunt oameni care nu vor lucra în 2010, şi o sincopă de acest fel e un element de care CNC-ului ar trebui să-i pese. Dacă aceşti oameni se vor angaja în contracte pe termen mai lung şi mai stabile - în televiziune, de exemplu -, atunci pe termen mediu şi lung situaţia va fi dramatică pentru industria de film", conchide producătorul român.

Cel mai dramatic an pentru producţia de film din România postdecembristă a fost anul 2000, când nu s-a făcut niciun lungmetraj.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus