La câteva zile după premiera mondială a lungmetrajului de ficţiune al lui Constantin Popescu, Portretul luptătorului la tinereţe, Institutul pentru Studierea Holocaustului Elie Wiesel şi Asociaţia pentru Studierea Istoriei Romilor au cerut nu doar directorului Berlinalei, Dieter Kosslick, dar şi membrilor juriului Competiţiei Oficiale interzicerea filmului. Protestatarii nu au ştiut că filmul nu face parte din Competiţia Oficială, ci din secţiunea Forum, şi că nu e documentar, ci film de ficţiune. Mai ales, însă, se pare că nici nu au văzut filmul.
Semnatarii, Marco Katz, Alexandru Florian şi Florin Manole le comunică destinatarilor faptul că eroul filmului lui Constantin Popescu, Ion Gavrilă-Ogoranu, "a făcut parte din Mişcarea Legionară din România, Frăţia de Cruce Negoiul, fiind un militant al acestei organizaţii cu caracter fascist, antisemit şi rasist." De asemenea, ei susţin că filmul face propagandă în favoarea activiştilor de dreapta. În consecinţă, îi roagă pe destinatari să "dispună" "încetarea proiecţiilor acestui film şi eliminarea sa din concurs."
Iată mai jos scrisoarea:
Domnului Dieter Kosslick, directorul Festivalului de Film de la Berlin Berlinale 2010
Juriului Berlinale 2010: Francesca Comencini, Cornelia Froboess, Yu Nan, Renee Zellweger, Werner Herzog, Nuruddin Farah, Jose Maria Morales
Stimate domnule Director, stimate Juriu al Festivalului de Film de la Berlin 2010,
Vă transmitem prezenta scrisoare pentru a vă semnala câteva aspecte deosebit de importante referitoare la una dintre producţiile cinematografice concurente în cadrul Berlinale 2010.
Este vorba despre filmul documentar din România, Portretul luptătorului la tinereţe, de Constantin Popescu, care a fost prezentat în secţiunea Forum a Festivalului. Conform prezentării filmului, acesta prezintă lupta unui grup din rezistenţa anticomunistă, condus de Ion Gavrilă-Ogoranu.
Vă aducem la cunoştinţă că Ion Gavrilă-Ogoranu a făcut parte din Mişcarea Legionară din România, Frăţia de Cruce Negoiul, fiind un militant al acestei organizaţii cu caracter fascist, antisemit şi rasist. Cu mai multe ocazii, atât în discursuri publice cât şi în cărţile pe care le-a publicat, acesta şi-a recunoscut convingerile antidemocratice şi de extremă dreapta.
Promovarea cultului persoanelor şi organizaţiilor cu caracter fascist, rasist şi xenofob este interzisă de legea din România şi contravine principiilor fundamentale ale democraţiei europene. Propaganda în favoarea organizaţiilor si activiştilor de extremă dreapta care au iniţiat, organizat şi pus în aplicare politicile rasiale din perioada Holocaustului, reprezintă o activitate ilegală şi care afectează memoria victimelor acestei tragedii.
Având în vedere cele de mai sus, vă transmitem rugămintea de a dispune încetarea proiecţiilor acestui film şi eliminarea sa din concurs.
Marco M. Katz, preşedinte, Centrul pentru Monitorizarea şi Combaterea Antisemitismului în România
Florin Manole, director executiv, National Institute for Romanian Holocauste Studies "Elie Wiesel"
Alexandru Florian, preşedinte, Asociaţia pentru Studierea Istoriei Romilor
Nu Dieter Kosslick a răspuns scrisorii - oricum, nu el a făcut selecţia filmelor din Forum (cu atât mai puţin juriul Competiţiei Oficiale), ci curatorul secţiunii Forum, Christoph Terhechte.
Iată punctele cele mai importante ale acestui răspuns:
Sunt câteva neînţelegeri pe care am vrea să le comentăm. Întâi de toate, filmul nu participă în Competiţia Oficială, ci în International Forum of New Cinema, secţiune care aduce o dată cu filmele pe care le arată şi multă informaţie, pentru că publicul său e unul educat şi care ţine să discute filmele şi conţinutul lor împreună cu autorii. În al doilea rând, filmul nu e un documentar şi nu e un film despre Ion Gavrilă-Ogoranu. E o poveste fictivă despre un grup de partizani anti-comunişti, bazat în mod vag pe viaţa lui Ogoranu şi a tovarăşilor acestuia.
Filmul nu face comentarii despre opiniile politice ale lui Ogoranu, nu acestea sunt obiectul său. Suntem cu totul conştienţi că Ogoranu a făcut în mod public afirmaţii extremiste, rasiste şi antidemocratice. Nu suntem de acord cu aceste puncte de vedere, după cum nici filmul nu e. Filmul nu face din Ogoranu un erou. Autorii cred în democraţie, la fel şi noi. Prezentăm filmul la Berlinală pentru a încuraja discuţia despre o perioadă a istoriei care nu e cunoscută pe larg. Am oferit informaţii suplimentare publicului, informaţii care includ şi punctul de vedere al Institutului Elie Wiesel. Aceasta se găseşte în catalogul nostru tipărit, dar şi pe website: http://www.arsenal-berlin.de/en/forum/program/main-program/portrait-of-the-fighter-as-a-young-man.html şi http://www.arsenal-berlin.de/fileadmin/user_upload/forum/pdf2010/forum_pdf/20100471.pdf
Nu credem în cenzură, ci în dezbatere şi educaţie.
Iată mai jos scrisoarea în variantă originală şi integrală:
To whom it may concern.
We have received the protest note regarding the presentation of Constantin Popescu's film Portrait of the Fighter as a Young Man at the Berlin Film Festival.
However, there are several misunderstandings which we would like to comment on.
First of all the film is not participating in the festival's Competition. It is presented in the International Forum of New Cinema. The Forum provides extensive documentation with the films it is presenting, and we believe in an educated audience willing to discuss films and their contents with the filmmakers.
Furthermore, the film is not a documentary. In fact it is not a film about Ion Gavrilă-Ogoranu. It is a fictional account of a group of anti-communist partisans, loosely based on the life of Ogoranu and his followers. The film does not comment on Ogoranu's political views, which are not its subject.
We are fully aware that Ogoranu has publicly made extremist, racist and antidemocratic statements. We do not support his views, and neither does the film. The film does not make a hero out of Ogoranu.
The filmmakers believe in democracy, and so do we. We are presenting the film at the Berlinale in order to encourage discussion about a period of time that is not widely known. We have provided background information for our audience that includes the point of view of the Elie Wiesel Institute. It is printed in our catalogue and also available on our website: http://www.arsenal-berlin.de/en/forum/program/main-program/portrait-of-the-fighter-as-a-young-man.html and http://www.arsenal-berlin.de/fileadmin/user_upload/forum/pdf2010/forum_pdf/20100471.pdf
We do not believe in censorship, but in debate and education.
With best regards,
Christoph Terhechte
director of the Forum
Constantin Popescu pentru HotNews.ro: "Este vorba despre un festival de film, nu despre o tribună politică"
Iată ce a declarat pentru HotNews.ro:
Îmi exprim în primul rând tristeţea faţă de faptul că demersul meu cinematografic a fost înţeles eronat. Nu am vrut şi nu vreau să îmi bazez debutul pe un scandal sau pe o controversă, de aceea îmi limitez cât mai mult declaraţiile. Nu are nici o importanţă dacă filmul e bun sau nu, mai reuşit sau mai puţin reuşit. Ideea este că atunci când vrei să discuţi despre un film, cred că e bine, întâi de toate, să îl vezi. Şi după ce te-ai lămurit că nu este un documentar ci o ficţiune, poţi trage o concluzie, poţi afirma orice şi poţi avea orice opinie.
Cei care au protestat nici nu au ştiut că filmul nu concurează în Secţiunea Oficială şi au trimis scrisoarea juriului competiţiei. Filmul este în Forum. Mă rog. Nu vreau să comentez prea mult pe marginea protestului. Nu consider că trebuie să dau explicaţii nimănui. Afirmaţiile sunt neîntemeiate. Lucrez la acest film de atâţia ani. Nu era nici un secret. De ce abia acum se comentează acest lucru? Secţiunea a avut o poziţie oficială. Este vorba despre un festival de film, nu despre o tribună politică. Fiecare cineast are dreptul la o opinie şi cred că opiniile trebuie respectate, aşa cum le respect şi eu.
Politica pumnului în gură, orice altă formă de cenzură mi se par nepotrivite şi nu cred că asta este modalitatea prin care trebuie să reacţioneze cineva în legătură cu o opinie. Filmul nu dezbate, ci prezintă. Este vorba despre o perioadă din istoria ţării mele, fie că ne place ori nu. Nu înseamnă neapărat că dacă am făcut un film pe tema asta sunt de acord cu toate personajele filmului. Nici nu înţeleg cum ar putea înţelege cineva aşa ceva.
În film sunt prezentate două lumi aflate în conflict, comuniştii şi opozanţii regimului. De ce nu mă acuză nimeni că aş fi comunist? Oare regizorii care au realizat filme despre nazism au fost sau sunt nazişti? E ridicol. Sigur, am înţeles că acuzaţiile se referă la Ion Gavrilă-Ogoranu şi nu la mine. Dar filmul, atunci când va fi gata cu totul, va avea trei părţi, pentru că ar fi fost imposibil de acoperit, aşa cum văd eu lucrurile, atât de multe aspecte, grupuri, ideologii, opinii, decizii, drame într-un singur film. În celelalte două părţi am să prezint alt fel de oameni, diferite tipuri de opoziţii şi aşa mai departe. Aşa înţeleg eu să prezint lucrurile, netrunchiat. Pentru că este important să ne cunoaştem istoria.