Concertul Les enfants du Paradis a inaugurat proiectul de muzică de cameră al London Schubert Players, care se va desfăşura până în octombrie 2011 la Londra, Edinburgh, Paris, Cluj şi Bucureşti. În cosmopolita atmosferă culturală londoneză, lansarea proiectului multinaţional Invitation to Composers la final de martie 2010, la Royal Academy of Music a fost un adevărat eveniment.

Muzica academică a zilelor noastre, mai cunoscută sub denumirea de "contemporană", are adepţii ei, dar are nevoie şi de susţinere. Talentul de a atrage bani europeni se întâlneşte rareori cu un domeniu atât de exclusivist precum muzica nouă. Iată că, totuşi, acest fenomen se petrece din când în când, în cazul nostru concretizat într-un proiect de doi ani (2010-2011), pornit din entuziasmul Andei Anastasescu, pianistă română stabilită în Anglia şi fondatoare a London Schubert Players, formaţie specializată în muzică clasico-romantică.

Ideea pe care a propus-o în acest proiect inovator a fost aceea de a invita compozitorii să scrie pentru combinaţii instrumentale mai rare în repertoriul muzical clasic (deşi au generat capodopere), pentru a reuşi astfel constituirea unor programe integrale de recital.


Un proiect de doi ani

Ideea a fost aceea ca respectivii creatori să aibă ca referinţă idei muzicale ale veacurilor trecute, pe care să le aducă în secolul XXI prin prisma esteticilor şi tehnicilor contemporane. Au fost selecţionate 21 de lucrări care vor fi cântate pe parcursul anului 2010 în peste 10 concerte, în trei ţări. Evenimentul de la Londra reprezintă deschiderea proiectului de muzică de cameră al London Schubert Players Invitation to Composers, care se va desfăşura până în octombrie 2011 la Londra, Edinburgh, Paris, Cluj şi Bucureşti.

Ce s-a întâmplat exact la Londra? O serie de work-shop-uri şi un concert desfăşurate la Royal Academy of Music, în prezenţa celor patru compozitori ale căror lucrări au fost selecţionate şi cântate aici în primă audiţie mondială, piesele având ca formulă instrumentală pe cea propusă de Messiaen în urmă cu şapte decenii, când scria Quatuor pour la fin du Temps, în perioada în care era prizonier într-un lagăr de concentrare nazist din Polonia. Este vorba despre vioară, clarinet, violoncel şi pian.


Titluri sugestive

Atât concertul de la Londra (Les enfants du Paradis), cât şi cele patru piese noi concepute pornind de la acest model poartă titluri inspirate. Norvegianul Bjorn Bolstad Skjelbred şi-a intitulat piesa Crystals, Roberto Brisotto (Italia) - Evocations Rituelles, Carmen Cârneci (România)- Quatuor pour Marguerite, iar Salvador Torre (Mexico) - Clouds. Homage to Messiaen. Această ultimă lucrare a fost distinsă cu premiul de compoziţie Constantin Silvestri, fondat de London Schubert Players Trust în 2009.

Interpreţii serii au fost pianiştii Anda Anastasescu, Katerina Assimis şi Alberto Portugueis, violoniştii Elenor Parry-Griffiths şi Ricardo Zwietisch, clarinetista Helen Pierce şi violoncelistul Sebastian Millett, membri ai London Schubert Players.

Proiectul continuă în Anglia în lunile ce urmează, la Toamna Muzicală Clujeană în 21 octombrie 2010, cu un concert intitulat A Musical Journey from Mexico to Romania, la Bucureşti în 26 octombrie la Sala Radio, cu A European Musical Odissey, în noiembrie la Paris (Salle Cortot şi Cite des Arts), urmând ca în 2011, alte lucrări să fie compuse pornind de la alte modele celebre ce au statut de unicat prin formula instrumentală aleasă, printre care Simfonia de cameră de Enescu.


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus