Teatrul Odeon din Bucureşti a inaugurat joi, 23 septembrie 2010, sala Odeon Studio, cu premiera Blifat, de Gabriel Pintilei, în regia lui Alexandru Mihail. Odeon, unul dintre cele mai competitive teatre din Bucureşti, avea nevoie de o nouă articulaţie pentru a-şi continua expansiunea culturală.
Dorina Lazăr, directorul Teatrului Odeon, a declarat pentru Adevărul literar şi artistic că sala cu o capacitate de 300 de locuri poate găzdui evenimente diverse, de la spectacole de teatru până la conferinţe şi baluri, deoarece este mobilă şi plată, fiind realizată din module. Odeon Studio - teatru şi artă contemporană va fi atât o sală de spectacole, cât şi un spaţiu deschis fotografiei, instalaţiilor, filmului şi muzicii.
Spectacole în sala nouă
Odeon Studio s-a deschis pe 23 septembrie 2010 la ora 19.00, cu premiera Blifat, în regia lui Alexandru Mihail, după un text de Gabriel Pintilei. Din distribuţie fac parte Laurenţiu Lazăr, Angela Ioan, Mihai Smarandache, Ioana Anastasia Anton şi copilul David Petcu. Într‑un apartament de bloc, cu trei camere, trăieşte o familie obişnuită. Este o sâmbătă care poate părea la fel ca toate celelalte, însă mezinul îi sabotează ritmul anodin, arătând o mare dorinţă de răzbunare pe ipocrizia celor dragi.
Titlul piesei vine de la incapacitatea copilului de a pronunţa corect cuvântul "bifat". Spectacolul este unul dintre proiectele câştigătoare ale concursului Tineri regizori - Texte contemporane. Următoarea reprezentaţie a fost programată duminică, 26 septembrie 2010, la ora 11.00.
"Am început, tot pentru această sală, de jos, un alt proiect, pe un text de Alina Nelega, şi în regia ei, împreună cu studenţii la Actorie, clasa profesorului Florin Zamfirescu. Spectacolul Graffiti Dreams se adresează cu preponderenţă unui public tânăr; are muzică, hip-hop şi sper să împrospăteze şi să îmbogăţească structura spectatorilor. Vor fi mulţi tineri care n-au fost până acum la teatru, care vor veni pentru acest tip de spectacol şi apoi vor rămâne agăţaţi de Odeon", ne-a spus Dorina Lazăr.
Sala Studio nu va fi dedicată neapărat experimentelor, ci va găzdui şi spectacole mai vechi, care vor fi transferate jos: Şefele, Un tango mas sau joi.megaJoy. "O să mai avem pentru sala studio unul dintre spectacolele din Săptămâna Americană, din programul Arte, care a avut loc anul trecut, în 2009. Am optat pentru piesa lui Arthur Kopit, Pentru că poate (cred că o să-i găsim alt titlu, mai comercial), în regia lui Alexandru Măzgăreanu, cu Ionel Mihăilescu", dezvăluie Dorina Lazăr.
În pregătire la Odeon
Stagiunea care s-a încheiat a fost poate una dintre cele mai bune pe care le-a avut Teatrul Odeon în ultimii ani, cu premiere la care nu mai găseai bilet, Pyramus & Thisbe 4 You, în regia lui Alexandru Dabija, spectacolul lui Radu Afrim, Câtă speranţă, Depeche // dance, cu Răzvan Mazilu sau Iadul este amintirea fără puterea de a mai schimba ceva, produs de tandemul Mariana Cămărăşan - Alexandra Penciuc. Anul acesta, Dorina Lazăr a întocmit un raport de management, pentru că în martie 2011 îi expiră contractul, iar cifrele arată că, în ultimele stagiuni, Odeon a recuperat din vânzarea de bilete între 60% şi 70% din banii investiţi în producţii.
"Dacă vom avea şi anul acesta bani, vom mai produce spectacolul pe care îl doreşte Dragoş Galgoţiu, Viaţa e vis, de Calderon de la Barca. O să reluăm Epopeea lui Ghilgamesh şi o să prezentăm un nou spectacol al lui Alexandru Dabija (l-am rugat să se gândească la un Caragiale, pentru primul trimestru al lui 2011). Am obţinut un text excepţional al lui Ion Sapdaru, de la Iaşi, Natură moartă cu nepot obez, pe care îl va monta Eugen Făt de la Galaţi. În vara lui 2011 vrem să facem A douăsprezecea noapte, de Shakespeare, cu regia semnată de Beatrice Rancea", plănuieşte Dorina Lazăr.
Redeschisă după 62 de ani
Sala de la subsol a fost folosită de Teatrul Nostru, înfiinţat la începutul stagiunii 1941-1942. Iniţial, noul ansamblu a fost condus de Dina Cocea, Fory Etterle, Eugenia Zaharia şi Petre Nove. Dintre spectacolele Teatrului Nostru trebuie amintite: Pygmalion de G. B. Shaw, Dincolo de zare, Patima de sub ulmi şi Anna Christie de E. O'Neill, Noaptea regilor de William Shakespeare, Discipolul diavolului de G. B. Shaw.
Teatrul Nostru a fost desfiinţat în 1948, la naţionalizare. În 2010, sala se redeschide după 62 de ani. Concursul de proiecte de arhitectură pentru reamenajarea acesteia a fost lansat în iulie 2006 şi a fost câştigat de arhitecţii Răzvan şi Ioana Luscov; lucrările de reconstrucţie au demarat în 2008.