Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Articole diverse

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Idei pentru un nou FNT


noiembrie 2010
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Cîteva idei pe care aş vrea să le pun în practică dacă aş fi ales selecţioner al FNT - Festivalul Naţional de Teatru (nu am să repet ideile bune pe care le-a avut Cristina Modreanu şi pe care le-aş continua exact la fel, ci am să le prezint doar pe cele noi sau cele cu modificări de accent).

Pentru o parte din ideile de mai jos am făcut deja sumare calcule preliminare de fezabilitate economică. În plus pentru o parte din ele am idei de parteneriate cu companii care ar putea să le sprijine.

I. FNT e pentru spectatori, deci trebuie să ajungă la cît mai mulţi spectatori

I-1. Transmiterea live cu două sau trei camere a spectacolelor din FNT în teatre / cinematografe din toată ţara (cu bilete la preţuri la jumătate faţă de cele plătite pentru spectacolul din sală)
I-2. Numărul de spectacole cu fiecare piesă în cadrul FNT va fi suficient pentru ca să fie permis accesul unui număr minim de spectatori. Numărul minim va fi decis pentru fiecare spectacol în funcţie de un indicator la care încă mă mai gîndesc
I-3. Promovarea FNT se va face pe tot parcursul anului, inclusiv prin evenimente preliminare (proiecţii de spectacole, dezbateri)

I'. FNT nu e pentru invitaţi, dar invitaţii trebuie sprijiniţi să vadă spectacolele

I'-1. Jurnaliştii şi alţi invitaţi vor primi un badge cu care vor avea acces gratuit la toate proiecţiile spectacolelor din teatre / cinematografe. Pentru prezenţa în sala de teatru în care se joacă piesa se vor asigura tichete la 80% din spectacole pe bază de preînscriere (dacă e posibil se vor organiza reprezentaţii separate doar pentru jurnalişti şi invitaţi).
I'-2. Toţi jurnaliştii care vor primi badge trebuie să scrie în ziua următoare spectacolului cronici de minim 5 rânduri la spectacolele la care participă, cronici care vor fi publicate (şi) pe siteul festivalului (la acest punct s-a renunţat în urma comentariului de mai jos al lui Teo Zăbavă)
I'-3. Dramaturgii români ce au piese selecţionate în FNT vor fi invitaţi la FNT
I'-4. 5 oameni de teatru retraşi din activitate vor fi invitaţi la fiecare spectacol (în funcţie de preferinţele lor şi de relevanţa spectacolului în istoria lor personală)

II. FNT doreşte să promoveze spectacolele româneşti în străinătate

II-1. Toate spectacolele vor avea titrare în engleză (inclusiv pentru transmiterea în cinematografe)
II-2. Toate teatrele participante vor pregăti pre-festival materiale de promovare în engleză, titrare în engleză, galerii foto şi fragmente video pt promovare + fişă cu costuri de producţie şi cerinţe tehnice pentru turnee

III. FNT are rol formator pentru generaţia următoare de spectatori de teatru

III-1.1. Acces gratuit la repetiţii pentru elevi / studenţi / copii (se va impune fiecărui teatru să repete cu actori cel puţin o scenă de minim 15-30 minute)
III-1.2. Acces gratuit la repetiţiile de adaptare la noul spaţiu de joc pentru copii / elevi / studenţi (se va impune ca personalul implicat să explice ce face pe tot parcursul repetiţiei)
III-2. Pe tot parcursul festivalului dramaturgii / actorii / regizorii / scenografii vor susţine masterclass-uri şi workshop-uri deschise doritorilor pe bază de pre-înscriere
III-3. Vor fi implicaţi masiv voluntari pe bază de scrisori de intenţie în cît mai multe din activităţile FNT-ului

IV. FNT urmăreşte "împrietenirea" spectatorilor cu fenomenul teatral în integralitatea sa

IV-1. După fiecare spectacol vor exista sesiuni de Q&A / discuţii cu un critic şi doi reprezentanţi ai echipei piesei (regizor, scenograf, autor sau traducător al piesei, actori).
IV-2. Pe bază de selecţie făcută înainte de FNT, un număr de critici şi un număr de fotografi va avea acces în backstage pentru a povesti ce se întîmplă dincolo de scenă (info despre ce se întîmplă în backstage în timpul reprezentaţiei, limbajul echipei de regizori tehnici / sunetişti / light designeri, povestea din spatele construirii unui decor / semnificaţiile lui, cum se transportă decorul şi costumele, ce se întâmplă cu tensiunea din scenă după ce oamenii ies din sală, cum se strânge totul)
IV-3. Va fi încurajată o secţiune OFF cît mai puternică, susţinută mediatic
IV-4. Se vor edita în continuare cărţi fundamentale, dar se va studia posibilitatea de a avea ediţii electronice.
IV-5. Vor fi încurajate spectacolele lectură pe întreaga durată a FNT.
IV-6. Vor fi organizate / încurajate conferinţe cu invitaţi români şi din străinătate pe întreaga durată a FNT.

V. FNT urmăreşte refacerea statutului social al actorilor / regizorilor / scenografilor / dramaturgilor, redîndu-le vizibilitatea, statutul de vedetă şi de model

V-1. Actorii, regizorul, scenograful, dramaturgul sau traducătorul piesei vor trebui să fie la dispoziţia presei TV / radio pt interviuri într-un interval de 15-20 de minute după terminarea piesei şi / sau sesiunii de Q&A. În ziua de după spectacol ei vor fi la dispoziţia presei scrise după un program stabilit în prealabil.
V-2. Actorii, regizorul, scenograful, dramaturgul sau traducătorul piesei vor participa la sesiuni de autografe de cîte ori există prilejul (de preferinţă autografele se vor da pe afişe ale piesei, pe programe de sală, pe un mic volum cu textul piesei - toate acestea fiind comercializate în sala de spectacol înainte sau după piesă -, dar nu vor fi condiţionate de asta)
V-3. Cei 5 oameni de teatru retraşi din activitate ce vor fi invitaţi la fiecare spectacol vor beneficia de cîte un mini-interviu de 3-4 minute pre sau post spectacol în care să vorbească despre relevanţa acelui text în istoria lor personală. Clipurile vor fi postate şi pe YouTube.

VI. FNT nu trebuie să cunoască fracturi organizatorice periodice

VI-1. Alegerea următorului selecţioner se va face în anul 2 al mandatului selecţionerului în exerciţiu, astfel încît să nu existe hiatus de organizare şi şocul primei ediţii. În anul 3 de mandat cei doi vor lucra împreună, chiar dacă responsabilitatea va fi a selecţionerului în exerciţiu (viitorul selecţioner nu va viziona şi selecta spectacole, dar va avea acces la toate documentele / discuţiile / negocierile aferente oricărei ediţii de FNT)
VI-2. FNT va realiza în fiecare an studii ale publicului organizate pe spectacole şi generale, precum şi dezbateri asupra rolului FNT-ului
VI-3. FNT va trebui să dobândească personalitate juridică proprie, echipă constantă şi dedicată, board consultativ, regulamente de funcţionare.

VII. FNT trebuie să îşi respecte protagoniştii şi spectatorii

VII-1. Accesul în teatre se va face de cîte ori e posibil pe cel puţin două intrări
VII-2. Accesul invitaţilor va fi permis pînă cu 20 de minute înainte de începerea reprezentaţiei, accesul spectatorilor cu bilet va fi permis pînă cu 10 minute înainte de începerea reprezentaţiei, accesul voluntarilor va fi permis în limita locurilor disponibile pînă la începerea reprezentaţiei
VII-3. Biletele se vor pune în vînzare pe internet şi la casele de bilete cu cel puţin 3 săptămâni înainte de debutul FNT
VII-4. Se vor vinde bilete în seara piesei doar în cazul în care casa de bilete e complet separată de holul de intrare al spectatorilor
VII-5. Vor exista abonamente pentru tot festivalul şi pentru 5 sau 10 spectacole
VII-6. Spectacolele vor începe la ora anunţată, nu 15-25 de minute mai târziu

O rog pe Aura Corbeanu să mă ajute să aflu cînd lansează UNITER caietul de sarcini pentru noul selecţioner pentru a transforma aceste idei într-un proiect cu care să candidez.

Aştept în continuare idei ale celor interesaţi (spectatori, actori, regizori, scenografi, critici, finanţatori, membrii UNITER, directori de teatre etc). Orice idee bună va fi preluată cu mulţumiri (adresa mea de e-mail este razvan.penescu (at) gmail.com).

Mulţumesc în avans celor care vor pune link spre acest articol pe site-urile lor. Nu e nimic mai important pentru mine în acest moment decît ca aceste idei să ajungă la cît mai multă lume şi să fie completate, discutate, eventual contestate.



 Toate articolele despre Articole diverse


2 comentarii

  • jurnalisti invitati si obligativitatea cronicilor
    Teo Zabava, 29.11.2010, 14:54

    la punctul I'-2 intervine o chestiune de etica organizatorica. Invitarea jurnalistilor la piesele de teatru tine de dorinta ta, ca organizator, de a avea o buna acoperire in presa a evenimentului. Practic, este interesul organizatorului sa faciliteze accesul jurnalistului. Dar de aici si pana la obligatia de a scrie un articol este cale lunga. Mai degraba as face o analiza a numarului de invitatii date pana acum ziaristilor, comparativ cu numarul de articole. Iar daca se dovedeste ca strategia invitatiei gratuite nu e buna, facem alta strategie de a-i convinge sa scrie. Insa nu putem cumpara 5 randuri cu invitatia de o persoana. Nu ca ar fi o problema cu pretul, ci pentru ca nu putem cumpara editorial. Nu e etic. Si noi de dorim o etica a presei, nu?

    • RE: jurnalisti invitati si obligativitatea cronicilor
      Razvan Penescu [membru], 29.11.2010, 18:17

      Mulţumesc Teo de comentariu. Sînt unele lucruri la care nu am reflectat suficient sau pe care le-am scăpat din vedere. Ai dreptate, trebuie să schimb ideea acelui punct.

Spacer Spacer