noiembrie 2010
Cîteva idei pe care aș vrea să le pun în practică dacă aș fi ales selecționer al FNT - Festivalul Național de Teatru (nu am să repet ideile bune pe care le-a avut Cristina Modreanu și pe care le-aș continua exact la fel, ci am să le prezint doar pe cele noi sau cele cu modificări de accent).

Pentru o parte din ideile de mai jos am făcut deja sumare calcule preliminare de fezabilitate economică. În plus pentru o parte din ele am idei de parteneriate cu companii care ar putea să le sprijine.

I. FNT e pentru spectatori, deci trebuie să ajungă la cît mai mulți spectatori

I-1. Transmiterea live cu două sau trei camere a spectacolelor din FNT în teatre / cinematografe din toată țara (cu bilete la prețuri la jumătate față de cele plătite pentru spectacolul din sală)
I-2. Numărul de reprezentații cu fiecare spectacol din cadrul FNT va fi suficient ca să fie permis accesul unui număr minim de spectatori. Numărul minim va fi decis pentru fiecare spectacol în funcție de un indicator la care încă mă mai gîndesc
I-3. Promovarea FNT se va face pe tot parcursul anului, inclusiv prin evenimente preliminare (proiecții de spectacole, dezbateri)

I'. FNT nu e pentru invitați, dar invitații trebuie sprijiniți să vadă spectacolele

I'-1. Jurnaliștii și alți invitați vor primi un badge cu care vor avea acces gratuit la toate proiecțiile spectacolelor din teatre / cinematografe. Pentru prezența în sala de teatru în care se joacă piesa se vor asigura tichete la 80% din spectacole pe bază de preînscriere (dacă e posibil se vor organiza reprezentații separate doar pentru jurnaliști și invitați).
I'-2. Toți jurnaliștii care vor primi badge trebuie să scrie în ziua următoare spectacolului cronici de minim 5 rânduri la spectacolele la care participă, cronici care vor fi publicate (și) pe siteul festivalului (la acest punct s-a renunțat în urma comentariului de mai jos al lui Teo Zăbavă)
I'-3. Dramaturgii români ce au piese selecționate în FNT vor fi invitați la FNT
I'-4. 5 oameni de teatru retrași din activitate vor fi invitați la fiecare spectacol (în funcție de preferințele lor și de relevanța spectacolului în istoria lor personală)

II. FNT dorește să promoveze spectacolele românești în străinătate

II-1. Toate spectacolele vor avea titrare în engleză (inclusiv pentru transmiterea în cinematografe)
II-2. Toate teatrele participante vor pregăti pre-festival materiale de promovare în engleză, titrare în engleză, galerii foto și fragmente video pt promovare + fișă cu costuri de producție și cerințe tehnice pentru turnee

III. FNT are rol formator pentru generația următoare de spectatori de teatru

III-1.1. Acces gratuit la repetiții pentru elevi / studenți / copii (se va impune fiecărui teatru să repete cu actori cel puțin o scenă de minim 15-30 minute)
III-1.2. Acces gratuit la repetițiile de adaptare la noul spațiu de joc pentru copii / elevi / studenți (se va impune ca personalul implicat să explice ce face pe tot parcursul repetiției)
III-2. Pe tot parcursul festivalului dramaturgii / actorii / regizorii / scenografii vor susține masterclass-uri și workshop-uri deschise doritorilor pe bază de pre-înscriere
III-3. Vor fi implicați masiv voluntari pe bază de scrisori de intenție în cît mai multe din activitățile FNT-ului

IV. FNT urmărește "împrietenirea" spectatorilor cu fenomenul teatral în integralitatea sa

IV-1. După fiecare spectacol vor exista sesiuni de Q&A / discuții cu un critic și doi reprezentanți ai echipei piesei (regizor, scenograf, autor sau traducător al piesei, actori).
IV-2. Pe bază de selecție făcută înainte de FNT, un număr de critici și un număr de fotografi va avea acces în backstage pentru a povesti ce se întîmplă dincolo de scenă (info despre ce se întîmplă în backstage în timpul reprezentației, limbajul echipei de regizori tehnici / sunetiști / light designeri, povestea din spatele construirii unui decor / semnificațiile lui, cum se transportă decorul și costumele, ce se întâmplă cu tensiunea din scenă după ce oamenii ies din sală, cum se strânge totul)
IV-3. Va fi încurajată o secțiune OFF cît mai puternică, susținută mediatic
IV-4. Se vor edita în continuare cărți fundamentale, dar se va studia posibilitatea de a avea ediții electronice.
IV-5. Vor fi încurajate spectacolele lectură pe întreaga durată a FNT.
IV-6. Vor fi organizate / încurajate conferințe cu invitați români și din străinătate pe întreaga durată a FNT.

V. FNT urmărește refacerea statutului social al actorilor / regizorilor / scenografilor / dramaturgilor, redîndu-le vizibilitatea, statutul de vedetă și de model

V-1. Actorii, regizorul, scenograful, dramaturgul sau traducătorul piesei vor trebui să fie la dispoziția presei TV / radio pt interviuri într-un interval de 15-20 de minute după terminarea piesei și / sau sesiunii de Q&A. În ziua de după spectacol ei vor fi la dispoziția presei scrise după un program stabilit în prealabil.
V-2. Actorii, regizorul, scenograful, dramaturgul sau traducătorul piesei vor participa la sesiuni de autografe de cîte ori există prilejul (de preferință autografele se vor da pe afișe ale piesei, pe programe de sală, pe un mic volum cu textul piesei - toate acestea fiind comercializate în sala de spectacol înainte sau după piesă -, dar nu vor fi condiționate de asta)
V-3. Cei 5 oameni de teatru retrași din activitate ce vor fi invitați la fiecare spectacol vor beneficia de cîte un mini-interviu de 3-4 minute pre sau post spectacol în care să vorbească despre relevanța acelui text în istoria lor personală. Clipurile vor fi postate și pe YouTube.

VI. FNT nu trebuie să cunoască fracturi organizatorice periodice

VI-1. Alegerea următorului selecționer se va face în anul 2 al mandatului selecționerului în exercițiu, astfel încît să nu existe hiatus de organizare și șocul primei ediții. În anul 3 de mandat cei doi vor lucra împreună, chiar dacă responsabilitatea va fi a selecționerului în exercițiu (viitorul selecționer nu va viziona și selecta spectacole, dar va avea acces la toate documentele / discuțiile / negocierile aferente oricărei ediții de FNT)
VI-2. FNT va realiza în fiecare an studii ale publicului organizate pe spectacole și generale, precum și dezbateri asupra rolului FNT-ului
VI-3. FNT va trebui să dobândească personalitate juridică proprie, echipă constantă și dedicată, board consultativ, regulamente de funcționare.

VII. FNT trebuie să își respecte protagoniștii și spectatorii

VII-1. Accesul în teatre se va face de cîte ori e posibil pe cel puțin două intrări
VII-2. Accesul invitaților va fi permis pînă cu 20 de minute înainte de începerea reprezentației, accesul spectatorilor cu bilet va fi permis pînă cu 10 minute înainte de începerea reprezentației, accesul voluntarilor va fi permis în limita locurilor disponibile pînă la începerea reprezentației
VII-3. Biletele se vor pune în vînzare pe internet pe o platformă unică și la casele de bilete cu cel puțin 3 săptămâni înainte de debutul FNT
VII-4. Se vor vinde bilete în seara piesei doar în cazul în care casa de bilete e complet separată de holul de intrare al spectatorilor
VII-5. Vor exista abonamente pentru tot festivalul și pentru 5 sau 10 spectacole
VII-6. Spectacolele vor începe la ora anunțată, nu 15-25 de minute mai târziu.

O rog pe Aura Corbeanu să mă ajute să aflu cînd lansează UNITER caietul de sarcini pentru noul selecționer pentru a transforma aceste idei într-un proiect cu care să candidez.

Aștept în continuare idei ale celor interesați (spectatori, actori, regizori, scenografi, critici, finanțatori, membrii UNITER, directori de teatre etc). Orice idee bună va fi preluată cu mulțumiri (adresa mea de e-mail este razvan.penescu (at) gmail.com).

Mulțumesc în avans celor care vor pune link spre acest articol pe site-urile lor. Nu e nimic mai important pentru mine în acest moment decît ca aceste idei să ajungă la cît mai multă lume și să fie completate, discutate, eventual contestate.

2 comentarii

  • jurnalisti invitati si obligativitatea cronicilor
    Teo Zabava, 29.11.2010, 14:54

    la punctul I'-2 intervine o chestiune de etica organizatorica. Invitarea jurnalistilor la piesele de teatru tine de dorinta ta, ca organizator, de a avea o buna acoperire in presa a evenimentului. Practic, este interesul organizatorului sa faciliteze accesul jurnalistului. Dar de aici si pana la obligatia de a scrie un articol este cale lunga. Mai degraba as face o analiza a numarului de invitatii date pana acum ziaristilor, comparativ cu numarul de articole. Iar daca se dovedeste ca strategia invitatiei gratuite nu e buna, facem alta strategie de a-i convinge sa scrie. Insa nu putem cumpara 5 randuri cu invitatia de o persoana. Nu ca ar fi o problema cu pretul, ci pentru ca nu putem cumpara editorial. Nu e etic. Si noi de dorim o etica a presei, nu?

    • RE: jurnalisti invitati si obligativitatea cronicilor
      [membru], 29.11.2010, 18:17

      Mulţumesc Teo de comentariu. Sînt unele lucruri la care nu am reflectat suficient sau pe care le-am scăpat din vedere. Ai dreptate, trebuie să schimb ideea acelui punct.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus