Lectura Scrisori către Genica este un moment unic şi intim de contopire a miturilor: vocea uneia dintre cele mai mari actriţe franceze întâlneşte nebunia unui personaj cheie al culturii secolului XX, viziunea lui tulburătoare asupra teatrului şi iubirea nestăvilită pentru o actriţă pariziană a anilor 20, Genica Atanasiu, născută la Bucureşti.
"Deşi le-am citit de zeci de ori, scrisorile mă bulversează şi mă fac să plâng în continuare. Modul în care vede jocul actoricesc este sclipitor, descrie ce va fi ani mai târziu metoda unui Peter Brook; este minunat. Aş vrea ca publicul să se emoţioneze de adevărul prezent în aceste texte, ca la toţi poeţii vizionari. Independent de portretul lui Artaud, care vorbeşte la fel de bine despre teatrul epocii sale, de boala sa sau de vise, evocă şi dragostea. Iar când vorbeşte de dragoste, seamănă cu noi toţi..." (Carole Bouquet)
Geniu pentru unii, nebun pentru alţii, Antonin Artaud a fost poet, dramaturg, regizor de teatru, actor şi artist plastic, dar mai ales un artist ieşit din comun. Membru al mişcării suprarealiste până în 1926 când este exclus de aceştia, urmărit în permanenţă de propria nebunie, poezia şi teatrul lui Artaud reflectă mereu această stare la limita raţiunii, accentuată de practicile toxicomane. Ce ne rămâne astăzi de la Artaud este o operă unică şi tulburătoare, înscrisă c-un scrâşnet în absurdul vieţii şi care a marcat dramaturgia modernă. Printre operele sale cele mai importante se numără Manifestul teatrului cruzimii (1932) şi Teatrul şi dublul său (1938).
Genica Atanasiu (Ioana Athanasiu sau Eugenia Tănase) este o actriţă de origine română de care Antonin Artaud, pe atunci tânăr actor, se îndrăgosteşte nebuneşte. Suntem în 1921 şi cei doi sunt colegi în trupa de teatru"L'Atelier", a lui Charles Dullin. În fiecare zi în care nu sunt împreună, Artaud îi trimite poezii şi scrisori pasionate, care reprezintă "una dintre cele mai frumoase corespondenţe amoroase pe care ne-a fost dat s-o citim" (Thierry Galibert).
Carole Bouquet este una dintre cele mai mari frumuseţi a cinematografiei franceze. Puţini ştiu despre ea că termină liceul la 15 ani, ca să se înscrie apoi în paralel la Sorbona şi la Conservator. Nu are decât 17 ani când Luis Buñuel o transformă în Cet obscur objet du désir, film superb şi derutant. După ce desăvârşeşte un rol de femeie austeră, Moartea însăşi, în Buffet froid al lui Bertrand Blier, profilul de frumuseţe rece şi inaccesibilă o va urmări tot restul carierei. Tot atunci îl întâlneşte pe actorul Gérard Depardieu, care îi va marca viaţa profesională şi personală. Rolul de James Bond Girl din 1981 alături de Roger Moore o propulsează pe scena internaţională.
Devine egeria Chanel şi o voce mereu combativă a unei asociaţii de ajutorare a copiilor maltrataţi, La Voix de l'Enfant. Urmează o carieră perfectă, punctată de poveşti de dragoste glamour, printre care cea cu Gérard Depardieu. În onoarea originilor sale italiene şi a epicurismului, decorează restaurantul de la Paris al lui Depardieu, "La Fontaine Gaillon" şi devine proprietara podgoriei "Passito" din Sicilia. Actriţă de mare talent, femeie de afaceri, Carole Bouquet are un stil inimitabil şi o clasă à toute épreuve, în 2010 nu a ezitat să se alăture protestului de stradă a celor fără domiciliu de pe Rue de la Banque din Paris.
Retrospectiva celor mai bune filme cu Carole Bouquet
Vineri, 11 februarie 2011
18.00 Feux rouges / Lumini roşii, de Cédric Kahn
Carole Bouquet, Jean-Pierre Darroussin
Franţa, 2004; 1 oră 46'
Sélection officielle, Berlinale 2004
Versiune originală, subtitrat în română
Paris, vara, un weekend cu o călătorie lungă. Poliţia e pe urmele unui criminal fugar. Antoine, căutându-şi soţia, intersectează un individ straniu...
20.00 Buffet froid / Bufet rece, de Bertrand Blier
Gérard Depardieu, Bernard Blier, Carole Bouquet
Franţa, 1979; 1 oră 29'
César 1980 du meilleur scénario (Bertrand Blier)
Versiune originală, subtitrat în engleză şi română
Totul începe când Alphone Tram întâlneşte un necunoscut în trenul suburban, aproape gol. Îl regăseşte puţin timp mai târziu, omorât cu propriul cuţit.
Sâmbătă, 12 februarie 2011
13.30 Les fautes d'orthographe / Greşelile de ortografie, de Jean-Jacques Zilbermann
Damien Jouillerot, Carole Bouquet, Olivier Gourmet
Franţa, 2004; 1 oră 30'
Versiune originală franceză, fără subtitrare
Începutul anilor '70. Daniel Massu are 15 ani, dar pare de 13. Tatăl şi mama sa sunt directori la internatul în care studiază. De anul acesta, tatăl său a hotărât ca Daniel să doarmă în dormitor cu ceilalţi elevi. Această idee îl terorizează pe băiat, cu atât mai mult cu cât ceilalţi îl consideră un privilegiat.
15.00 Cet obscur objet du désir, de Luis Buñuel
Fernando Rey, Carole Bouquet
Franţa-Spania, 1977
Nominé aux Oscar 1978 pour le meilleur film étranger/ Nominé aux César 1978 pour le meilleur réalisateur
Versiune originală, subtitrat în engleză şi română
În prezenţa actriţei Carole Bouquet
În timpul unei călătorii cu trenul, Mathieu Faber le povesteşte veciilor de compartiment despre iubirea lui pentru Conchita, femeie foarte frumoasă pe care o urmăreşte obsesiv prin Europa.
18.00 Travaux, on sait quand ça commence... / Renovare, de Brigitte Roüan
Carole Bouquet, Jean-Pierre Castaldi
Franţa-Marea Britanie, 2005; 1 oră 30
Versiune originală, subtitrat în română
Chantal Letellier e o "femeie admirabilă". În ceea ce priveşte inima însă, e un deşert: nu are timp de nimic. Dar cum trebuie ca şi corpul să-şi ia partea lui, Chantal cedează avansurilor unui client.
20.00 Feux rouges / Lumini roşii
Duminică, 13 februarie 2011
13.30 Les fautes d'orthographe / Greşelile de ortografie
16.00 Travaux, on sait quand ça commence... / Renovare
18.00 Buffet froid / Bufet rece
20.00 Cet obscur objet du désir / Acest obscur obiect al plăcerii