Pianul călător, 2011

Proiectul muzicianului român poate fi decodificat în mai multe registre. Faptele sunt clare: 1-21 aprilie 2011. Douăsprezece dintre cele mai frumoase oraşe din România. Horia Mihail, pe urmele lui Franz Liszt.
 

După o perioadă în care a putut fi ascultat mult în muzică de cameră, Horia Mihail revine în concerte solistice, dar şi în recital de pian solo. După Chopin, în toamna lui 2010, îl ascultăm acum într-un recital integral Liszt de mare curaj. Şi de data asta nu doar bucureştenii o pot face. Cu o primă parte interiorizată, Ani de pelerinaj. Primul an. Elveţia, Horia Mihail propune deschiderea publicului în faţa muzicianului intelectual, trecând prin episoade de virtuozitate extremă, dar şi prin momente de eleganţă şi delicateţe relevate cu inteligenţă, culoare şi emoţie.
 

Un program fără şlagăre
 

Subtilitatea, eleganţa timbrului nu sunt chestiuni care să surprindă la Horia Mihail, deoarece l-au însoţit de-a lungul întregii evoluţii. Poate pe unii îi miră apetitul pentru virtuozitate, lăsată o perioadă în plan secundar prin plasarea în umbra colegilor de muzică de cameră. Perlajul diferenţiat pe care îl pune în valoare muzica lui Liszt este unul dintre atuurile pianisticii lui Horia Mihail în acest moment. A alege un program fără şlagăre - publicul a recunoscut doar celebrele Vis de dragoste şi Consolation - este o altă dovadă de curaj din partea muzicianului. Cu toate acestea, spectatorii s-au lăsat seduşi de idee şi au intrat pentru o oră şi jumătate în povestea pianistului care urma să plece în pelerinaj alături de prietenul său, pianul călător.
 

Dar vorbeam despre mai multe registre în care poate fi perceput acest proiect care este mai mult decât un recital de pian şi, cu siguranţă, dintre acestea, cel social nu este de neglijat. Pornind de la povestea lui Franz Liszt, care între anii 1846 şi 1847 susţinea concerte în ţările române pe un pian Erard ce-l însoţea peste tot, în 5 din cele 12 oraşe în care Horia Mihail a susţinut recitaluri, el are alături un... pian călător. Primele şapte concerte ale turneului, inclusiv cel de la Bucureşti, au anunţat cea de-a doua parte a proiectului, cea a pianului itinerant.
 

Mediaş, ultima destinaţie
 

Pianul călător, retras din stagiunea concertistică a Sălii Radio în urmă cu mai mult timp, în urma recondiţionării va intra din nou în lumina reflectoarelor şi va aduce muzica în oraşe care nu beneficiază de instrumente performante. Pianul călător s-a oprit la Hunedoara pe 17 aprilie, Deva pe 18 aprilie, Alba Iulia pe 19 aprilie şi Dumbrăveni pe 20 aprilie, urmând să rămână de mâine la Mediaş, unde va fi încredinţat de Radio România comunităţii locale.
 

Pianul călător, proiect iniţiat de Radio România Cultural şi Asociaţia Culturală Accendo, nu va rămâne un eveniment singular şi se va bucura de susţinerea Radioului public şi pentru următorii doi ani. Atunci vom putea vorbi despre noi spaţii din România care vor căpăta noi dimensiuni culturale prin Pianul călător 2 sau 3. Radio România va încredinţa pianul comunităţii din Mediaş.


Cu: Horia Mihail

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus