Tinereţe ingrată / Wasted on the Young, al regizorului australian Ben Lucas, este ultima proiecţie din secţiunea filmelor despre tineri despre care voi relata. Este un thriller ce are ca eroi elevii unei şcoli elitiste. Încă de la început regizorul crează suspans prin imagini care dau de înţeles că trei tineri au omorât o fată, după care i-au abandonat corpul pe plajă. După acest intro povestea recuperează istoria personajelor prin flash back-uri. Personajele sunt tipologice şi situaţiile sunt la fel până la un punct. Astfel, dacă în filmele americane avem jucătorii de fotbal, aici - fiind vorba de Australia - sunt înnotători, frumoasele şcolii sunt totdeauna în jurul lor, fata inocentă îndrăgostită de băiatul ciudat pasionat de computere - fratele vitreg al leader-ului echipei de înnotători.
Ce mi s-a părut interesant este că filmul prezintă o lume a tinerilor în care părinţii sau adulţii (profesorii, directorul şcolii, etc.) nu apar propriu-zis, ştim de existenţa lor prin deducţie şi câteva frânturi din discuţiile tinerilor. Într-o astfel de lume, aşa cum se întâmplă în Împăratul muştelor (William Golding), autoritatea o deţine cel mai puternic (Zack - căpitanul echpei de înot), iar legile civile sau morale nu mai contează pentru el, el le impune. Şi de aici filmul devine din ce în ce mai incitant. Aflăm că Xandrine, fata de pe plajă, a fost drogată şi violată de către cei trei înnotători ai echipei şcolii, în timpul unei petreceri. Tensiunea creşte pe măsură ce Darren, fratele leader-ului bandei, continuă să o caute pe fată şi să afle ce s-a întâmplat cu ea. Atunci când Xandrine se întoarce la şcoală, el deja ştie, iar între cei doi se crează o legătură care menţine ritmul filmului.Tot timpul se simte acel sentiment de neputinţă şi frustrările aferente cu care se confruntă personajele: Xandrine pentru că nu poate face nimic pentru a-i pedepsi pe cei trei, iar Darren pentru că a găsit imaginile video din care reiese ce s-a întâmplat şi, cu toate acestea, nu ştie ce să facă. În final, acţiunea explodează - cei trei făptaşi îl urmăresc pe Darren să îi dea o lecţie, Xandrine porneşte să-l ucidă pe Zack, dar îşi dă seama de inutilitatea actului (care s-ar putea să nu schimbe nimic). În incinta şcolii au loc o serie de violenţe, agitaţia generală creşte şi Darren gîndeşte un mod viabil de a se răzbuna.
Răzbunarea pe care băiatul o pune la cale nu are nimic de-a face cu filmele de gen, marca Hollywood. El urmăreşte restabilirea legii şi a moralei. Mai întâi demascarea, după care pune la cale un proces transmis în direct în timpul petrecerii, un proces în urma căruia participanţii (care deja ştiau tot cursul acţiunii) urmau să voteze cine va fi ucis: Darren sau Zack. Arma este susţinută de un aparat pe care Darren l-a realizat ca proiect pentru şcoală, iar declanşarea acestuia se face în funcţie de ceea ce votează colegii de la petrecere. Prin urmare singura modalitate de a schimba ceva, este ca oamenii să decidă singuri, să fie responsabilizaţi şi să reacţioneze. Regizorul reuşeşte să discute bine relaţiile de putere, ideea de sistem şi libertatea dusă la extrem în cazul tinerilor.
După acest film destul de antrenant, am ajuns şi la Meeting Point Stage în curtea Muzeului de Artă unde concertau cei de la Robin and The Backstabbers, o trupă ieşită la lumină direct din underground-ul românesc. Într-un ritm destul de dinamic, băieţii au amestecat elemente de rock alternative, dream pop (pe alocuri puţin british), cu influenţe de punk. Versurile pieselor sunt de-a dreptul nebune, undeva între ironie şi sinceritate, cântate în română.Chiar dacă a fost pentru prima dată când i-am ascultat, mi-au plăcut, mai ales că n-am mai auzit de mult melodicitate de tip vechi în sound-ul trupelor underground actuale.