Ziua III - Marţi, 26 iunie 2012
ora 15:00 Universitatea de Arte din Târgu Mureş - Ce dracu' se întâmplă cu trenul ăsta? de Radu Ţuculescu
La atelierul de dimineaţă, Cristi Puiu a vorbit despre importanţa procesului, despre cum totul e mai uşor atunci când este privit ca un exerciţiu. Spectacolul invitat de la Universitatea de Arte din Târgu Mureş este în mod declarat un exerciţiu, în care contează călătoria, nu destinaţia trenului.
Închişi într-un compartiment de tren, cinci oameni vorbesc despre lume, existenţă, identitate, cinci oameni încep să relaţioneze. Timpul şi distanţa capătă alte proporţii atunci când nu poţi deschide geamul compartimentului şi eşti blocat între Doamna care se întoarce de la băi şi Bătrânul care nu mai dă drumul sticlei de vin. Iar atunci când trenul nu se opreşte în staţia în care trebuie să cobori, atunci când o situaţie temporară pare să se permanentizeze, rămâne întrebarea: "Ce ne facem?" Pentru actori, este o provocare în măsura în care personajele sunt îndepărtate de datele lor personale şi se pot folosi foarte puţin de mişcare. Textul presupune o expresivitate deosebită a vocii şi a feţei şi subtilitate în ceea ce priveşte corpul. Actorii reuşesc să interpreteze personajele pitoreşti, care par a fi locuitorii veşnici ai fiecărui compartiment de tren. Pentru cine trebuie să călătorească regulat cu trenul, Ce dracu' se intâmplă cu trenul ăsta? este o reflectare destul de fidelă a unei realităţi, poate chiar mai puţin spectaculoasă decât experienţa personală. Din fericire, în realitate, chiar dacă mai târziu, trenurile noastre ajung la destinaţie.
ora 17:00 Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu, Departamentul de Artă Teatrală - Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare
După un spectacol în care actorii sunt obligaţi să transmită emoţii cu mijloace cât mai puţine, un spectacol care miza pe firescul situaţiei, a urmat spectacolul regizat de Bogdan Sărătean după Shakespeare, care a venit ca o explozie. Totul a fost conceput ca spectaculos, de la scenografie şi utilizarea spaţiului, până la improvizaţia adaptată locului în care au jucat.
Textul atât de cunoscut este o partitură care oferă interpretului foarte multă libertate, iar studenţii Departamentului de Artă Teatrală din Sibiu au profitat cât de mult se putea. Astfel, spectacolul nu s-a referit la atenieni îndrăgostiţi, nici la zâne capricioase, ci la mediul nebun, solicitant şi schizoid în care trăim. Şi trăim în vremea în care e foarte util să te faci uneori nevăzut, în care trebuie să ştii să te caţeri pe liane pentru a supravieţuii, în care încrederea îţi este înşelată, în care sexul vinde. Mai mult, prin costume şi fundal sonor (care variază de la Tudor Gheorghe la BUG Mafia), realizatorii afirmă faptul că, oricât de multe s-au schimbat de pe vremea când femeile purtau ii, oricât de dură a devenit lumea, locul în care ne-am născut este gravat în noi şi ne influenţează. Această propunere interesantă a regizorului este susţinută de interpretarea entuziastă a trupei din Sibiu, de disponibilitatea actorilor şi de energia pe care au reuşit să o transmită. Visul unei nopţi de vară este o carte de vizită care pare să spună "Pot să fac orice." Din păcate, spectacolul este interzis celor sub 16 ani şi celor cu prejudecăţi. Nu văd cine mai rămâne.
ora 20:30 Proiecţie scurt-metraje Next
Pe lângă atelierele cu regizori cunoscuţi, cele patru scurtmetraje prezentate au oferit mai multe întrebări sau poate chiar răspunsuri referitoare la actoria de film şi la cât de diferite sunt mijloacele folosite în film de cele folosite în teatru.
Filmele care au făcut parte din programul festivalului Next 2012 au prezentat indivizi în situaţii realiste, puşi, într-un fel sau altul în postura de performeri. În Proba, actorul venit la casting trebuie să-şi depăşească starea de inconfort provocată de camera indiscretă, în Girl, câţiva puşti se distrează pe seama unei femei cu zece ani mai mare, făcându-i farse şi prefăcându-se că totul este în regulă, filmul În intimitate tratează problema măştilor sociale, prezentând un cuplu care păstrează aparenţele pentru a nu îşi strica poziţia în societate, iar în Camera, moartea unei tinere devine un spectacol pentru prietenii cu care chatuieşte şi care o privesc prin web-cam.
(foto: Ştefania Grigorescu)