octombrie 2012
Festivalul Național de Teatru, 2012
Regizor a două dintre cele mai "vânate" spectacole ale stagiunii trecute, invitate în două secţiuni ale FNT - Hedda Gabler de Henrik Ibsen* şi Lear(a) de William Shakespeare** -, ANDREI ŞERBAN se află la actuala ediţie a Festivalului Naţional de Teatru în centrul mai multor evenimente care stârnesc cu asupra de măsură interesul publicului. Astfel, sâmbătă 27 octombrie 2012, la Ceainăria Serendipity (str. Dumbrava Roşie nr. 12), Divanul intitulat Teatrul, o uzină cu foc continuu l-a avut ca invitat exclusiv, iar lansarea de carte de la Fundaţia Löwendal i-a fost deopotrivă consacrată, de vreme ce obiectul ei îl constituie excepţionalul album Cehov, Shakespeare, Bergman văzuţi de Andrei Şerban, semnat de artistul fotograf Mihaela Marin (Editura ICR, 2012) - admirabilă reconstituire a întâlnirilor unui uriaş artist cu trei titani ai scenei: Cehov (Unchiul Vania - Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Ivanov - Teatrul "Bulandra", Trei surori - Teatrul Naţional din Budapesta), Shakespeare (Lear - Teatrul "Bulandra") şi Bergman (Strigăte şi şoapte - Teatrul Maghiar de Stat Cluj). Duminică, 28 octombrie 2012, la orele 22, va avea loc însă un alt eveniment care, confirmând vocaţia pedagogică a regizorului, marchează totodată revenirea sa, după mulţi ani, la şi, totodată, în Teatrul Naţional din Bucureşti.

Atelier pe şantier. Shakespeare, Caragiale.
Academia Itinerantă Andrei Şerban, ediţia Mogoşoaia, iulie 2012

În luna iulie 2012, peste 70 de tineri artişti (nu doar actori, ci şi regizori, scenografi, muzicieni, scenarişti, dramaturgi, jurnalişti / teatrologi) au participat, la Palatele Brâncoveneşti de la Mogoşoaia, la cea de-a patra ediţie a Academiei Itinerante Andrei Şerban, program iniţiat de Corina Şuteu, organizat de ICR New York şi Teatrul Naţional din Bucureşti, prin Centrul de Creaţie şi Cercetare Teatrală "Ion Sava". Atelierul s-a încheiat cu o prezentare publică a improvizaţiilor - puneri în scenă mai mult sau mai puţin şlefuite ale unor texte shakespeariene celebre şi lecturi ale unor schiţe caragialiene - realizate de "actori" sub ghidajul exigent al lui Andrei Şerban. Publicul le-a putut savura parcurgând un traseu neobişnuit, atât prin cotloanele Palatului, cât şi în "decorul" pus la dispoziţie de lacul, pădurea, curtea bisericii, grădinile domeniului şi cavoul familiei Brâncoveanu. A fost pentru toţi cei de faţă - spectatori, martori implicaţi ori pasivi - o experienţă unică, intensă, ieşită din comun.

Câteva luni mai târziu, la invitaţia Festivalului Naţional de Teatru, Andrei Şerban îşi propune să reconstituie atmosfera atelierului de la Mogoşoaia într-un spaţiu cel puţin la fel de insolit. Mai exact, preţ de o singură seară, şantierul Teatrului Naţional din Bucureşti va deveni scena pe care câţiva "absolvenţi" ai Academiei Itinerante vor transplanta rezultatele muncii lor de astă vară, la care au lucrat în echipe restrânse, echipe ce s-au refăcut acum în vederea acestui spectacol - unic din toate punctele de vedere. Aşadar, Shakespeare, Caragiale şi cei mai tineri reprezentanţi ai teatrului de mâine pun umărul la reconstrucţia Teatrului Naţional din Bucureşti!

Duminică, 28 octombrie 2012, de la orele 22, spectatorii îi vor putea urma în această aventură pe tinerii regizori Vlad Cristache şi Bobi Pricop (prezenţi deopotrivă în secţiunea Teatrul de mâine), pe scenografa Corina Grămoşteanu, dansatoarea şi coregrafa Sandra Mahvima şi, fireşte, pe ceva mai numeroşii actori - mulţi dintre ei nume deja familiare - Marius Manole, Rodica Lazăr, Emilia Bebu, Cosmina Stratan, Maria Obretin, Balázs Bodolai, Valentina Zaharia, Ioana Anton, István Teglás, Silvian Vâlcu, Ioana Manciu, Iulia Colan, Corneliu Ulici. Lor şi celorlalţi tineri artişti implicaţi în experiment li se alătură din nou, cu pasiune, apreciatul muzician Lucian Maxim.


"În condiţiile vieţii actuale, pline de tulburări, tendinţa e deseori spre inerţie. Forţa pasivităţii pândeşte la fiecare pas. Cum să lupţi cu inerţia? Doar lucrând continuu cu tine însuţi şi cu alţii. De aceea revin să fac spectacole şi, mai ales, workshopuri. Căci, nelucrând, simţi că te închizi şi, din teamă, ridici ziduri de protecţie. Pentru a te deschide, trebuie să dărâmi zidurile. În sensul acesta, atelierele pregătitoare, precum cele de la Mogoşoaia sau Ipoteşti, sunt necesare.
În teatru, ca şi în viaţă, ai nevoie de încredere. Academia Itinerantă a reuşit exact asta: să creeze un climat de încredere, în care tineri artişti se întâlnesc ca să caute împreună ceva diferit de tot ceea ce au ştiut până atunci." (Andrei Şerban)

"Am văzut recent, la New York Film Festival, un film despre Ingmar Bergman şi Liv Ullmann şi mi-am amintit despre montarea atât de intensă a lui Andrei Şerban cu Strigăte şi şoapte. Am înţeles cu acest prilej, încă o dată, de ce Academia Itinerantă reprezintă, pentru mine, provocarea de a acorda o şansă actorilor şi artiştilor de diverse generaţii din România - şansa de a înţelege importanţa întâlnirii cu un foarte mare artist şi a pătrunderii în intimitatea unui laborator de creaţie unic.
Să constaţi că emoţia e un instrument de lucru fără egal, dar să constaţi, în acelaşi timp, cu câtă impuritate emoţională te agresează realitatea cotidiană, acesta este proiectul Academiei. Toţi participanţii ies, după această călătorie, purificaţi şi încărcaţi de energie benefică. În contextul uman şi artistic din România de azi este o experienţă unică şi profund regeneratoare, atât de necesară." (Corina Şuteu, iniţiatoarea Academiei Itinerante, director ICR New York)

"Faptul că am luat parte la atelier în regim de perfectă egalitate cu ceilalţi - actori şi regizori, cu toţii tineri sau foarte tineri - a însemnat pentru mine o extraordinară ocazie de a trăi, fie şi numai pentru câteva zile, o "viaţă de artist", cu luptele, eforturile, chinurile şi privaţiunile ei, dar şi cu profundele ei bucurii şi zgomotoasele ei victorii. Mai mult decât atât, însă, atelierul s-a transformat, graţie personalităţii lui Andrei Şerban şi cunoştinţelor sale vaste despre profesiunea teatrală şi nu numai, într-o insulă de spiritualitate senină, în vacarmul de vulgaritate din jur. Iar asta este de nepreţuit." (Alice Georgescu, director artistic al Festivalului Naţional de Teatru)

*) Hedda Gabler de Henrik Ibsen (Teatrul Maghiar de Stat Cluj), spectacol programat sâmbătă, 27 octombrie 2012, la ora 20.30, şi duminică, 28 octombrie 2012, la ora 18.00, la Sala Mare a Teatrului Odeon, în secţiunea 2012 - Strindberg, înaintaşi, urmaşi

**) Lear(a) de William Shakespeare (Teatrul "Bulandra"), spectacol ce va fi prezentat în secţiunea De toate pentru toţi, luni, 29 octombrie 2012 şi vineri, 2 noiembrie 2012, de la ora 19, în noul spaţiu numit Space Studio, situat în imediata vecinătate a Sălii "Toma Caragiu", care va fi inaugurat cu acest prilej, în cadrul FNT.

Festivalul Naţional de Teatru (26 octombrie - 4 noiembrie 2012)
Producător
: UNITER - Uniunea Teatrală din România
Proiect cultural finanţat de: Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Primăria Municipiului Bucureşti, Consiliul General al Municipiului Bucureşti
Co-organizator: ArCuB - Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti
Co-producător: Societatea Română de Televiziune
Sponsor principal: MOL România
Maşina oficială a FNT: Automobile Bavaria
Sponsori: Unirea Shopping Center, United Media Romania, Domeniile BLAGA, SPECTACULAR
Parteneri strategici: Teatrul Naţional Bucureşti; Opera Naţională Bucureşti; Teatrul Odeon; Teatrul Bulandra; Teatrul Arca - Club La Scena; Ceainăria Serendipity; Librăria Bastilia; Fundaţia Löwendal; AICT - Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru, Secţia română; UNATC - Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L. Caragiale"; Universitatea Hyperion Bucureşti; Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu - Catedra de Artă Teatrală; Club UNITER - "Le Théâtre"
Parteneri: ICR - Institutul Cultural Român, Primăria sectorului 1; ITI - Institutul Internaţional de Teatru, Centrul Român; Editura Video
Partener de tradiţie: Societatea Română de Radiodifuziune
Eveniment susţinut de: România Liberă, Academia Caţavencu
Parteneri media: B1TV, Cocor Media Channel, Cocor, Observator cultural, BeWhere, 24 Fun, Yorick, RFI, Senso TV, Fundaţia Culturală "Camil Petrescu" - Revista "Teatrul azi", Digi TV, PORT.ro, LiterNet.ro

Proiectul August Strindberg - Selected drama a fost co-finanţat de Comisia Europeană pentru segmentul de traducere a pieselor lui August Strindberg.
Proiectul August Strindberg - un veac de (re)lectură este cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional şi este organizat de UNITER în parteneriat cu UNATC, Muzeul Municipiului Bucureşti şi Teatrul Mic Bucureşti.


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus