Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Articole diverse

În două seri, la Teatrul Mic. Povestiri din Canterbury şi 8.9 8.9...fierbinte după 89


Arhitext Design, decembrie 2004
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
pe drumul luminii

Nona Ciobanu s-a impus în atenţia spectatorilor cu Tinereţe fără bătrîneţe şi viaţă fără de moarte – spectacolul ei de licenţă, care avea parte la fiecare reprezentaţie de aplauze dezlănţuite – şi Dragostea celor trei portocale – una dintre montările de succes din vremea aceea la Teatrul Mic -, amîndouă spectacolele avînd drept notă comună explorarea fantasticului disimulat în concretul cotidian. Cu această nouă premieră, Povestiri..., regizoarea revine la o temă, cred eu, favorită: calea iniţiatică deschisă de poveste, de basm, într-o lume în care realitatea sensibilă este doar una dintre multele ei feţe.

Un grup de pelerini – de ieri, de azi; călătoria poate să înceapă pe tot atîtea căi şi se poate petrece în tot atîţia timpi, cîte orizonturi necunoscute cuprinde coconul purtat de fiecare - este dispus să se aşeze sub semnul căutării orientate de descoperirea valorii, a sensului; de aceea, incantaţia: "...spre Canterbury Domnul ne-nsoţească, iar căutarea să ne-o răsplătească" revine odată cu fiecare început cerut imperios de apariţia luminii...

Într-o scenografie elaborată expresiv, polarizată cromatic în alb-negru, cu o recuzită minimă care îşi schimbă funcţia utilitară odată cu contextul spaţial scenic, montarea se dezvoltă organic în primele patru – cinci secvenţe, acumulînd în timp o anume inerţie pe care energia de joc a actorilor nu o mai poate controla, nu o mai poate învinge. De aceea, ritmul scade şi spectacolul se instalează în previzibil. Se detaşează prezenţa sigură a Lilianei Pană şi a Adei Simionică ca şi regretabila deconcentrare a lui Radu Zetu.

aici şi acum

Un afiş oarecum licenţios atrage irezistibil privirea trecătorului şi apoi îl conduce în sala de la Teatrul Foarte Mic; numai că aici spectatorul este prins la fel de irezistibil de dialogul direct, viu, în care devine partener. "Scenariul seducţiei" realizat de Ana Mărgineanu cu complicitatea actorilor - într-o formă şi o dispoziţie de joc atent dozate - are îndrăzneală şi, în ciuda unor inabilităţi (cum ar fi includerea momentului mai mult revuistic al reţetei culinare; chiar putea lipsi!), siguranţa tăieturii dramaturgice.

Spectacolul întreg 8.9 8.9...fierbinte dupa 89 (2) are îndrăzneală; îndrăzneala de a privi, de a înţelege realiatea şi de a exprima artistic, sensibil, că ea te atinge, chiar dacă uneori dureros, pînă la strigăt. Este meritul unor performanţe actoriceşti ca cea a Cocăi Bloos şi a lui Gheorghe Visu care excelează într-un joc concentrat, precis, fără de care derizoriul personajelor nu ar mai avea forţa expresivă cu care se impun memoriei spectatorilor şi de acolo să se confrunte cu viaţa acestora.



 Toate articolele despre Articole diverse


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Crenguţa Manea


Alte articole

 Eurotrash la Bayreuth - Tannhäuser, Roxana Pavnotescu
 Dans Wanderer - O călătorie emoţională, Diana Pavlenco, editat de Luiza Vasiliu
 English as a foreign language (sau formule lingvistice împotriva rinoceritei) , Roxana Pavnotescu
 Premieră la Reactor în cadrul unui proiect pentru tineri - Îmi place sushi, Comunicat de presă
 Nu a fost Luna Roşie, a fost Béjart Ballet Lausanne, Octavian Neculai
 Toate articolele despre Articole diverse


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer