Încă un an, încă o grupare bătăioasă care se pregăteşte de defilare: contingentul 2013 al cinematografiei americane. Şi, ca de fiecare dată, comitetul de recrutare, Academia Americană a Imaginii Însufleţite (pentru rigoare: Academy of Motion Picture Arts and Sciences) a chemat la ordin pe cei apţi din punctul de vedere al constituţiei filmice. Spre deosebire de corespondentele lor militare, efectivul adunat anual de Academie e peste măsură de satisfăcut de o atare recrutare.
Până la aflarea listei oficiale a fruntaşilor ordinului cavalerului cu spada înfiptă-n sfânta rolă, pe numele său domnesc Oscar, curţile marţiale ad-hoc, adunate pe la colţurile mass-mediei din cele patru vânturi, emit cu spor sentinţe usturătoare (şi aici urmează o veritabilă cacofonie). Filmele sunt foarte bune! Dar ce-i cu miorlăiala aia Les Mizerabilă? Ce zici de fregata lui Ben "Iason" Affleck? Nici vorbă! E sterilă, n-are urmă de germeni. Mai bine Lincoln. A, nu un film istoric în varianta prins-pe-piciorul-meu-stâng! Dar ce spui de Amour? Mmm, prea delicat, prea problematic; nu vreau să mă gândesc la bătrâneţe! Deci îl dezlănţuim pe Django? Ei, nici chiar aşa o vendetă Schwartze-neagră... Pică şi bestiile din sudul sălbatic? Da, fix la zero-întunecat-pe-jumătate. Hei, ăsta nu mai arată a scenariu pentru happy-end! Rămâne să salvăm măcar din piscina pariziană tigrul cu nume de stilou, pentru numele lui pi pătrat!
Prin pădurea asta de păreri e cam greu să-ţi croieşti o cale de ieşire. Dar cum nimic nu îi e imposibil unui juriu de mărimea diviziei a patra a forţelor navale americane (voiam să scriu "cam cât zece parlamente ale României", dar am avut o imagine frisonantă de reality-thriller), voturile au fost adunate, jocurile au fost făcute. Ca din orice consistoriu respectabil, pe sub uşi şi pe hornuri au ieşit câteva rotocoale de fum, ce e drept de nuanţe derutante, în ritm de alba-neagra. Până la a vedea edictele de un hotărât negru pe alb, iată summumul viziunilor de sorginte profetică:
Cel mai bun film de lung-metraj
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: Lincoln
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Zero Dark Thirty
Va fi uns Oscar: Argo
Cea mai bună regie
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: Ang Lee pentru Life of Pi
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Michael Haneke pentru Amour
Va fi uns Oscar: Steven Spielberg pentru Lincoln
Cel mai bun actor într-un rol principal
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: Hugh Jackman în Les Misérables
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Daniel Day-Lewis în Lincoln
Va fi uns Oscar: Daniel Day-Lewis în Lincoln
Cea mai bună actriţă într-un rol principal
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: Jessica Chastain în Zero Dark Thirty
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Emmanuelle Riva în Amour
Va fi unsă Oscar: Jennifer Lawrence în Silver Linings Playbook
Cel mai bun actor într-un rol secundar
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: Robert De Niro în Silver Linings Playbook
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Philip Seymour Hoffman în The Master
Va fi uns Oscar: Tommy Lee Jones în Lincoln
Cea mai bună actriţă într-un rol secundar
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: Sally Field în Lincoln
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Amy Adams în The Master
Va fi unsă Oscar: Anne Hathaway în Les Misérables
Cel mai bun film într-o limbă străină
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: No (Chile)
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Amour (Austria)
Va fi uns Oscar: Amour (Austria)
Cel mai bun scenariu-adaptare
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: Lincoln - scenariu de Tony Kushner
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Silver Linings Playbook - scenariu de David O. Russell
Va fi uns Oscar: Argo - scenariu de Chris Terrio
Cel mai bun scenariu original
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: Zero Dark Thirty - scenariu de Mark Boal
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Moonrise Kingdom - scenariu de Wes Anderson & Roman Coppola
Va fi uns Oscar: Django Unchained - scenariu de Quentin Tarantino
Cel mai bun film de animaţie (lungmetraj)
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: Wreck-It Ralph - regia: Rich Moore
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Frankenweenie - regia: Tim Burton
Va fi uns Oscar: Brave - regia: Mark Andrews & Brenda Chapman
Cel mai bun film de animaţie (scurtmetraj)
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: Adam and Dog - regia: Minkyu Lee
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Paperman - regia: John Kahrs
Va fi uns Oscar: Paperman - regia: John Kahrs
Cea mai bună coloană sonoră
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: John Williams pentru Lincoln
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: Mychael Danna pentru Life of Pi
Va fi uns Oscar: Mychael Danna pentru Life of Pi
Cel mai bun cântec original
Ar putea lua cavalerul, sabia şi rola: "Everybody Needs A Best Friend" din coloana sonoră a filmului Ted, muzica - Walter Murphy, versuri - Seth MacFarlane
Ar trebui să intre în ordinul Rola-Crucienilor: "Skyfall" din coloana sonoră a filmului Skyfall, muzica şi versurile - Adele Adkins şi Paul Epworth
Va fi uns Oscar: "Skyfall" din coloana sonoră a filmului Skyfall, muzica şi versurile - Adele Adkins şi Paul Epworth
Cel mai bun documentar de lung-metraj
Ar putea, ar trebui şi va lua cavalerul, sabia, rola şi toată poleiala de pe Oscar: oricare dintre nominalizaţi - 5 Broken Cameras, The Gatekeepers, How to Survive a Plague, The Invisible War, Searching for Sugar Man.
Ceremonia de decernare e, vorba americanului, around the corner. Şi tot vorba americanului, de data asta nu doar generic, Billy Cristal, din urmă cu vreo şaisprezece promoţii de cavaleri aurii, vă urez pentru duminică noaptea un franc: "Bine aţi venit la Hollywood, căminul secretelor şi plăsmuirilor". Din aceeaşi sursă comico-prevestitoare vă spun de pe acum că în 24 februarie 2013, va fi: "a wonderful time for Oscar, Oscar, Oscar!"