Un infantil
kammerspiel românesc, dar
wannabe-American, foarte
low-budget şi sărăcuţ în idei,
Killing Time al lui Florin Piersic Jr. se trage în primul rînd din
Reservoir Dogs şi din
Pulp Fiction, apoi din ceva Coen Bros., ceva Jarmusch şi ceva teatru modern, mergînd înapoi,
via Stoppard, pînă la Beckett. Infiltraţi în apartamentul unui doctor pe care au ordin
să-l ucidă şi aşteptînd ca acesta să se întoarcă acasă, doi asasini profesionişti (Piersic şi Cristian Ioan Gutău) îşi omoară timpul cu ocupaţii brevetate de omologii lor din primele filme ale lui Tarantino. În primul rînd, hermeneutica popcornului - în viziunea asasinului # 1 (cum e identificat pe generic personajul lui Gutău), faptul că
Spider-Man atîrnă cu capul în jos şi picioarele în sus (adică "pe invers"), atunci cînd o pupă pentru prima dată pe Kirsten Dunst,
i-ar indica homosexualitatea reprimată. Apoi, pe măsură ce aşteptarea se lungeşte (
Killing Time e o comedie de
inacţiune), cei doi ajung la controverse deontologice - asasinului # 2 (prevăzut din scenariu cu un accesoriu umanizant de fabricaţie standard - adică un copil în spital) i se pare neprofesionist şi urît, din partea asasinului # 1, ca acesta să cotrobăie prin obiectele intime ale victimei. Iar
de-aici desigur că nu mai trece mult pînă cînd unul din ei începe să "nietzscheanizeze" (păstrînd registrul de
comicbook), în timp ce celălalt redecorează apartamentul (alb, spaţios, minimalist) cu propria hemoragie. În contextul
cinema-ului românesc contemporan,
Killing Time (finanţat, ca şi filmele precedente ale lui Piersic, fără ajutorul
CNC-ului) are o oarecare valoare de curiozitate, dar în context internaţional apare cu 20 de ani prea tîrziu pentru a mai putea spera să stîrnească vreun interes din partea Festivalului de la Sundance; nu se distinge suficient (decît prin limba în care e vorbit) din masa de imitaţii după Tarantino care
s-a acumulat între timp. Şi e un pic comic că, deşi Piersic a criticat public Noul Realism Românesc, pe motiv că acesta e plin de timpi morţi şi de lungimi, filmul lui e la fel de plin de ele, însă fără a avea o bază conceptuală la fel de solidă pentru folosirea lor. Sigur, nu poate fi confundat cu o "felie de viaţă"
neo-neorealistă. Actorii există pe ecran nu în relaţie cu vreun fundal, cu vreun mediu social (altul decît cel,
chic-gangsteresc, importat de la Tarantino, dar până şi acela e doar sugerat prin vorbe), ci doar în relaţie unul cu celălalt. Camera de filmare e acolo doar ca
să-i pună în valoare (cu unele
parti-pris-uri idiosincratice) pe ei, laolaltă cu textul scris de Piersic. Cu alte cuvinte,
Killing Time e teatru (ceea ce nu e un lucru
inerent-rău): o piesă în cinci actori (plus un scîncet de copil şi o voce de taximetrist, ambele din
off), dintre care unul e, însă, doar pe post de
special guest cadaver, iar alţi doi sînt pe post de
special guest victims, cu cinci minute de monolog (Florin Zamfirescu), respectiv cinci minute de sughiţuri, lacrimi şi muci (Olimpia Melinte). Ceea ce înseamnă că grosul spectacolului constă
dintr-un număr de monologuri ale
Buscemi-ului (cu accent moldovenesc) Gutău (povestea năstruşnică a şosetelor lui roz,
the Nietzsche
thing,
Spider-Man vs. Batman...) şi
dintr-un număr (mult mai mic: unul sau două) de monologuri ale lui Piersic (deontologia, copilul lui...). Cam puţin cu totul (şi infantil, infantil, infantil).
În
Flight al lui Robert Zemeckis, Denzel Washington joacă rolul unui pilot alcoolic care
într-o bună zi, cînd se urcă băut şi cocainizat la manetele avionului, pentru a transporta circa 100 de persoane de la Orlando la Atlanta, se confruntă cu o misterioasă defecţiune tehnică. În pofida condiţiei lui (sau cine ştie dacă nu chiar datorită suplimentului de calm pe care aceasta
i-l conferă?), el reuşeşte
să-i salveze pe majoritatea pasagerilor. Toţi specialiştii cad de acord: numai un mare pilot ar fi fost capabil de o asemenea performanţă. Dar el tot trebuie să dea socoteală pentru condiţia în care se afla. Mai mult decît un portret de alcoolic şi mai mult decît o dilemă morală, filmul încearcă să dramatizeze misterul căilor pe care un suflet (de creştin) îşi poate găsi mîntuirea. Cuvinte încărcate religios tot revin în dialogurile sale - de pildă, "suflete" în loc de "persoane". Cuplul pe
care-l alcătuieşte pilotul împreună cu o
ex-maseuză dependentă de droguri e o variaţiune a cuplului dostoievskian
ucigaş-prostituată. Şi, pe măsură ce se apropie ziua judecăţii (cînd, în faţa unei comisii de anchetă, păcătosul va trebui ori să mintă în continuare, ori să aleagă ispăşirea), scenaristul filmului presară, în numele Domnului, tot mai multe semne în calea sa. Totuşi, la standardele
Hollywood-ului, degetele realizatorilor nu intră prea adînc în ochii spectatorilor, iar protagonistul minte şi manipulează pînă în al treisprezecelea ceas, în timp ce
mega-onorabilul actor
care-l joacă nu pozează nici o clipă, metaforic vorbind, în vreo lumină necuvenit de bună.