Regizorul prezintă detaşat situaţia celor două state implicate în conflict, extrăgând doar câteva afirmaţii pe care le ridică la rangul de teze politice, prezentate cvasi-ironic pe parcursul filmului. "Forget the morality", "No strategy, just tactics", "Our victory is to see you suffer", "Our terrorist is their freedom fighter", sunt toate replici luate din discursurile şefilor Shin-Bet, care aleg să se deschidă în faţa camerei, mai mult decât politic, regizorul explorând abil onestitatea lor şi abordarea umană asupra problemei, detaşată de funcţiile pe care le-au avut. Însă, atitudinea remarcabilă a regizorului israelit este, pe lângă curajul de a investiga controverse de stat, intenţia de a se pune / de a-i pune pe intervievaţi in the others' shoes, în acest caz, în "papucii" palestinienilor, inamicii văzuţi întotdeauna drept barbari şi, indiscutabil, terorişti. Filmul analizează, astfel, o problemă de perspectivă într-un conflict în care etichetele de victimă / opresor sunt permanent interşanjabile, trecând prin filtrul eticii toate atentatele petrecute în perioada vizată de film, în care Shin-Bet-ul era direct implicat. Cu toate acestea, publicul rămâne cu o întrebare crudă. Mai există reguli sau etică într-un conflict armat din care ambele părţi îşi vor, paradoxal, propria libertate?
Camera de filmat captează şi distribuie informaţiile ca niciun alt mediu, dar, mai presus de asta, are capacitatea de a surprinde câte ceva din psihologia, din eul interior al celor filmaţi. The Gatekeepers devine, astfel, un documentar despre legitimitatea violenţei, construit pe fundamentul unor personaje (în cazul acesta, personalităţi reale) cărora ajunge să le surprindă slăbiciunile, fricile şi, într-un final, umanitatea cu care vorbesc despre ucideri în masă sau atacuri cu bombă, cu conştiinţa clară a anormalităţii, pusă sub pretextul unui bine superior - pacea şi libertatea unui stat. Până la urmă, concluzia ironică a unor oameni care pot spune că au trăit şi gestionat o stare de război, este că pacea nu poate fi obţinută prin violenţă, ci doar prin comunicare, însă, când întreaga populaţie a unui stat este furioasă, cu greu mai poţi obţine argumente logice în schimbul unor gloanţe.
Pentru mai multă iluminare a conştiinţei prin intermediul cinematografiei, vă rugăm, consultaţi programul Festivalului Cinepolitica 2013.