aprilie 2013
Gatekeepers, The
A doua zi a Festivalului Internaţional de film Cinepolitica 2013 a adus spectatorilor din Bucureşti un film documentar nominalizat la Oscar despre situaţia politico-militară a Israelului de după Războiul de 6 zile din 1967, văzută prin prisma mărturisirilor a şase dintre şefii organizaţiei de securitate internă a Israelului, Shin-Bet. Pe lângă interviurile celor şase, pline de mărturisiri în premieră şi reflecţii personale pe tema războiului contra terorismului dintre evrei şi arabi, intercalate de imagini de arhivă şi proiecţii CGI realizate ulterior după imagini originale, The Gatekeepers / Cerberii ridică spectatorilor o problemă fundamentală - aceea a păcii şi solidarităţii între oameni, pe un teritoriu în care funcţionează două tipuri de legi, cele politice şi cele religioase.
 
Regizorul prezintă detaşat situaţia celor două state implicate în conflict, extrăgând doar câteva afirmaţii pe care le ridică la rangul de teze politice, prezentate cvasi-ironic pe parcursul filmului. "Forget the morality", "No strategy, just tactics", "Our victory is to see you suffer", "Our terrorist is their freedom fighter", sunt toate replici luate din discursurile şefilor Shin-Bet, care aleg să se deschidă în faţa camerei, mai mult decât politic, regizorul explorând abil onestitatea lor şi abordarea umană asupra problemei, detaşată de funcţiile pe care le-au avut. Însă, atitudinea remarcabilă a regizorului israelit este, pe lângă curajul de a investiga controverse de stat, intenţia de a se pune / de a-i pune pe intervievaţi in the others' shoes, în acest caz, în "papucii" palestinienilor, inamicii văzuţi întotdeauna drept barbari şi, indiscutabil, terorişti. Filmul analizează, astfel, o problemă de perspectivă într-un conflict în care etichetele de victimă / opresor sunt permanent interşanjabile, trecând prin filtrul eticii toate atentatele petrecute în perioada vizată de film, în care Shin-Bet-ul era direct implicat. Cu toate acestea, publicul rămâne cu o întrebare crudă. Mai există reguli sau etică într-un conflict armat din care ambele părţi îşi vor, paradoxal, propria libertate?
 
Camera de filmat captează şi distribuie informaţiile ca niciun alt mediu, dar, mai presus de asta, are capacitatea de a surprinde câte ceva din psihologia, din eul interior al celor filmaţi. The Gatekeepers devine, astfel, un documentar despre legitimitatea violenţei, construit pe fundamentul unor personaje (în cazul acesta, personalităţi reale) cărora ajunge să le surprindă slăbiciunile, fricile şi, într-un final, umanitatea cu care vorbesc despre ucideri în masă sau atacuri cu bombă, cu conştiinţa clară a anormalităţii, pusă sub pretextul unui bine superior - pacea şi libertatea unui stat. Până la urmă, concluzia ironică a unor oameni care pot spune că au trăit şi gestionat o stare de război, este că pacea nu poate fi obţinută prin violenţă, ci doar prin comunicare, însă, când întreaga populaţie a unui stat este furioasă, cu greu mai poţi obţine argumente logice în schimbul unor gloanţe.
 
Pentru mai multă iluminare a conştiinţei prin intermediul cinematografiei, vă rugăm, consultaţi programul Festivalului Cinepolitica 2013.

Regia: Dror Moreh Cu: Ami Ayalon, Avraham Shalom, Avi Dichter

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus