FilmSense / mai 2013
Festivalul Internaţional de Scurtmetraj Timishort, 2013
Duminică seara, 28 aprilie 2013, Timishort şi-a anunţat cîştigătorii. În cadrul Competiţiei Internaţionale, premiul Timishort l-a primit filmul argentinian Puede Ver un Puma / Am văzut o pumă, regizat de Eduardo Williams. Filmul cîştigă foarte mult prin utilizarea în proiect a unui spaţiu aparte din apropierea Buenos Aires-ului. Locul de filmare - Villa Epecuen - fusese conceput ca o zonă de agrement în cadrul căreia au fost unite artificial trei lacuri deja existente. În urma unor fenomene meteo de proporţii, apele lacului au rupt digurile protectoare, au inundat localitatea şi au făcut imposibilă locuirea în zonă. Acum e un spaţiu părăsit, degenerat, fantomatic. Filmul - realizat în 2011 - a fost prezent în 2012 în Cinéfondation la Cannes. Ce m-a deranjat la filmul acesta e că are o construcţie gîndită în aşa fel încît să ajungă în acel spaţiu spectaculos, de un iconism (apocaliptic) aparte. Fără acest spaţiu, din film nu ar fi rămas multe lucruri. Ori, cumva, să edifici o peliculă doar pentru a exploata un spaţiu, fără o construcţie proprie care să echivaleze dramatic şi / sau estetic oferta locală, e un pic prea puţin pentru a cîştiga o competiţie.

Menţiune specială a primit unul dintre filmele mele preferate, Ce que mon amour doit voir, realizat de François Bonenfant. Motivele pentru care eu l-aş fi preferat cîştigător le puteţi citi în penultimul paragraf al relatării anterioare de la Timishort.

Premiul publicului a mers către proiectul finlandez Djurens Dag / Ziua animalelor. Un film despre nevoia umană de atenţie, de iubire, îmbrăcat într-o istorie care trezeşte uşor simpatie. De ziua animalelor, oamenii ies pe stradă purtînd măşti reprezentînd animale. La o petrecere, o tînără încearcă să se apropie de unul dintre vecinii ei, pe care îl urmărea de ceva vreme de la distanţă. Numai sub această mască, numai prin recurs la anonimat găseşte curajul de a face acest pas. Un film care îşi derulează povestea într-un mod în care inteligenţa realizării şi rostirea cinematografică nepretenţioasă găsesc un echilibru plăcut.

Competiţia românească a fost cîştigată de Paula Oneţ pentru documentarul după FEL şi CHIP. M-a bucurat decizia juriului, e o investiţie în viitor, într-o tînără regizor care merită atenţia noastră. Menţiune specială în cadrul Competiţiei a primit Cristi Iftime pentru Tabăra din Răzoare. Un film care, dacă ar fi fost prezent în Competiţia internaţională, ar fi putut să o cîştige fără probleme.

Concluziile mele după o nouă ediţie Timishort pleacă de la necesitatea existenţei acestui festival: e un loc în care se pot întîlni cele mai bune scurtmetraje naţionale, e un loc în care autori aflaţi la început de carieră se pot întîlni cu colegi de-ai lor din spaţii culturale diverse. În cadrul său, însă, ar trebui îndreptate cîteva aspecte. Calitatea proiecţiei în cadrul Cinema Timiş lasă de dorit. Seriozitatea unui festival se vede şi în acest aspect - în grija faţă de proiectele propuse spre vizionare şi faţă de spectator, care e tratat cu respect printr-o proiecţie de calitate. Acest neajuns, plus selecţia internaţională destul de discutabilă, lipsa publicului, toate au făcut ca ediţia actuală Timishort să fie cea mai tristă la care eu am participat. Mi-ar plăcea să constat că Timishort încearcă să îndrepte în următoarea ediţie aceste situaţii mai puţin fericite.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus