iunie 2013
Festivalul absolvenţilor Galactoria, 2013
Ideea de întrajutorare face ființa umană să evolueze, dar nu ca un individ, ci ca un colectiv.

 Un profesor încearcă să își ajute eleva, Carol, care pur și simplu nu înțelege materia pe care acesta o predă. Aici, profesorul manifestă o atitudine condescendentă, care o face pe fată să se simtă ca o proastă. Un dascăl, este, totuși, în afara programului în școală sau în facultate, un om ca toți ceilalți, cu problemele și bucuriile sale.

 În situația de față, având înainte posibilitatea titularizării, bărbatul încearcă să cumpere o casă, dar agentul lui, Jerry, și soția sa, Grace, îl tot sună, din pricina unor probleme notariale. Aceste întreruperi permanente adâncesc, și mai mult, nervozitatea tinerei studente. Bărbatul află că prietenii lui vor să îi facă o petrecere surpriză, și pleacă, lăsând situația fetei nelămurită.


Această nesiguranță a vieților celor două personaje este scoasă în evidență de faptul că sunt jucate de câte trei actori. Pe lângă asta, alter ego-urile generalizează acțiunea și raportul dintre personaje, dar și piperează aspectul spectacolului.

La următoarea vizită a lui Carol, el află de o plângere făcută de ea, poate din pricina disperării, dar și a conceptelor feministe plasate în antiteză cu metoda excentrică și puțin prea liberală a profesorului de a preda. Acest răspuns la anumite remarci și gesturi exagerate i-ar putea periclita titularizarea. Profesorul ce odată era atât de sigur pe sine, se află acum în ipostaza de a implora fata pentru a retrage plângerea, care, deși exagerată, e de necontestat.


Situația inițială prosperă a bărbatului este scoasă în evidență de decorul care plasează acțiunea în biroul acestuia. O imagine puternică ia naștere atunci când el, înconjurat de pahare de whisky, țigări de foi și alte obiecte de genul, ajunge să se târască pe jos în fața studentei (nu ca un milog, dar cu fața unui om disperat). Această trecere din top-dog în under-dog și viceversa, este accentuată de o ultimă scenă, în care situația dascălului lăsat, acum, fără slujbă, se înrăutățește.

Învălmășeala în care acest om pierde aproape totul și viața lui ce aștepta o șansă de a se îmbunătăți considerabil ia o întorsătură dezastruoasă ridică o întrebare esențială: Nici o faptă bună nu rămâne nepedepsită?


Oleanna, de David Mamet
Regia: Eugen Gyemant
Sunet / lumini: Victor Lup
Durata spectacolului: 90 minute
Distribuția: Cristian But, Alexandra Caras, Patrick Negrean, Gogu Preda, Melania Rusu, Tatiana Sîrghi.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus