octombrie 2013
Troienele
Suntem cam o sută de tineri şi ne îndreptăm avizi spre Teatrul Odeon, dar nu ca să punem stăpânire pe el, ci ca el să pună stăpânire pe noi. E 25 octombrie 2013, vineri dimineaţă, am plecat de acasă, de la cămin, de la şcoală, nu protestăm pentru nimic, nu vrem libertate, libertate avem, vrem doar să vedem şi să fim umpluţi. Cu ce? Fiecare îşi ia ce are nevoie. Teatru, artă, actorie, regie, profesionalism, imagine, sunet, cultură în definitiv. De unde? Repetiţiile deschise ale lui Andrei Şerban la spectacolul Troienele, de Euripide, repetiţiile de dinainte de spectacol ca să fim mai precişi, cu actorii şi cântăreţii de Opera Naţională din Iaşi. Suntem aici, am cucerit scena, alături de actorii care joacă chiar lângă umărul nostru, şi în aer se simte ceva efervescent, care uneori mocneşte şi se aprinde, când privirile noastre se întâlnesc şi apoi se despart, urmărind performance-ul. E miros de revelaţii.

Niciunul dintre noi nu înţelege greaca veche, dar toţi înţelegem. O voce timidă se aude în spatele meu - "Mai spune-mi o dată, cine e Hecuba?" - şi o altă voce reia firul istoriei aşa cum l-a imaginat Euripide. Hecuba, Andromaca, Casandra şi alte vreo douăzeci de femei troiene sunt capturate de greci, la finalul războiului, şi trebuie să se supună. "Nu trebuie să slăbiţi vocea, ăsta e momentul în care le demonstraţi că sunteţi puternice, chiar dacă vă resemnaţi...", spune Andrei Şerban către femeile înşiruite pe o schelă de lemn, iar vocile lor reiau şi mai puternic cântecul. E o formă de frazare, de intonaţie, de tânguire, care vine la pachet cu tragedia spusă-n greaca veche. În faţa mea, Andromaca îşi ia rămas bun de la fiul ei, care urmează să fie omorât, iar în bocetul ei ritualic ghicesc toate limbile lumii. "Nu te concentra pe emoţie, concentrează-te pe voce, emoţia va veni.", îi spune acelaşi Andrei Şerban cu un calm uimitor, iar Andromaca, închisă într-un spot de lumină albă, în timp ce noi o privim umăr la umăr din întuneric, îşi reia cuvintele suspinând aproape tehnic, vocal. Vin torţe, vin care de lemn, vin grecii cu lanţuri, iar noi ne ferim din calea lor, ca şi cum am fi figuraţia înspăimântată, care asistă la tragedia troienelor. E şi asta o formă de catharsis.

De la jumătatea spectacolului, am cotropit sala, ne-am revendicat scaunele din public, pe sunetul flautelor care ne invitau din acel moment, doar să privim. Încep adevăratele desfăşurări de oameni pe scenă, bărbaţii greci punând stăpânire pe femeile troiene, atent orchestrate de regizor cu acelaşi calm imperturbabil, cu care ne primise la începutul repetiţiilor, deşi trecuseră vreo patru ore de atunci. Şi brusc, ascultându-i vocea dictând ca un profesor conştiincios elevilor săi: "Închide ca să aprinzi.", "Las-o jos ca să o ridici.", "Coborâţi ca să urcaţi.", mi-am dat seama cam cum arată perfecţiunea prin ochii unui profesionist în teatru. Trebuie să o iei mereu de la început, ca să ajungi acolo trebuie să ajungi şi ca să înţelegi ceva din asta. Nimic nu e întâmplător. Şi ca să înţelegi, trebuie să greşeşti. Pe lângă conştiinţa faptului că am asistat la un spectacol de teatru unic, am rămas cu asta.

Am fost o sută de tineri care şi-au umplut buzunarele cu revelaţii de la această repetiţie şi, vă avertizăm, în curând o să fim şi mai mulţi, care o să umple sălile spectacolelor din România. Pentru început, mulţumim maestrului Andrei Şerban pentru că ne-a dăruit din preaplinul dumnealui şi Festivalului Naţional de Teatru, partener cu programul Tineri la repetiţii iniţiat de LiterNet.ro, că a prilejuit acest dar.

Ne vedem la locul ştiut, adică în sălile de spectacol!

De: după Euripide Regia: Andrei Şerban Cu: Simona Titieanu, Laura Scripcaru, Maria Macsim Nicoară (Hecuba), Andreea Chinez, Cristina Grigoraş, Lăcrămioara-Maria Hrubaru-Roată (Cassandra), Ana-Maria Donose Marcovici, Marinela Nicola (Andromaca), Elena Zmuncilă, Ana-Maria Donose Marcovici, Cristina Tălmaciu (Elena), Jean Kristof Bouton, Andrei Grigore Sava (Achille), Octavian Dumitru (Menelaus), Marcu Şerbănuţă, George Marcu, Gheorghe Ştefănel (Astianax), Victor Zaharia, Jean Kristof Bouton, Ovidiu Ciobotariu (Urs), Andrei Fermeşanu, Alexandru Savin, Andrei Apreotesei (Soldat Bun), Daniela Burlacu, Marinela Nicola (Ursitoare), Angelica Mecu Solomon, Alice Todică, Dana Ciocan (Voce Poluxena), Dana Ciocan, Alice Todică, Daniela Burlacu (Atena). Oura Chihiro, Kotomi Hoshino, Mizuka Suzuki, Chika Matsumura (Vestale), Natsuko Oshima (Poluxena), Eduard Sveatchevici, Tudor Florenţa (Stegari), Pamela Tănase, Mizuka Suzuki (Dansatoarea pe pantă)

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus