Ultimul basm - 37º4 S
(Menţiune Specială a Juriului la Cannes 2013)
Într-o lume din ce în ce mai dezrădăcinată, Adriano Valerio abordează tema maturizării şi a apartenenţei (etnice) într-un film poetic, ce contrazice structurile narative convenţionale. Cadrul ales este unul exotic, o insulă izolată (Tristan da Cunha) din Oceanul Atlantic, populată cu doar 270 de locuitori. Ţinutul ("Insula Dezolării") este considerat ca fiind unul dintre cele mai izolate locuri din lume şi pare să fi atras atenţia mai multor artişti. Insula Tristan da Cunha apare (şi) în volumul al doilea al romanului de aventuri Copiii căpitanului Grant, de Jules Verne.
Adriano Valerio a plasat acţiunea în acest spaţiu fără intenţii de natură sociologică sau antropologică (din zona documentarului), ci pentru frumuseţea acelei insule ce poate fi calificată drept "o poveste filosofică, dacă nu ar fi reală"( Hervé Bazin). Personajele alese sunt doi adolescenţi - Nick (Riaan Repetto) şi Anne (Natalie Swain) - ce se pregătesc să treacă bariera maturităţii. Între cei doi există o legătură strânsă, statornicită pe parcursul copilăriei petrecute împreună. Fata trebuie să îşi continue studiile în Londra, de aceea universul lui Nick pare să se surpe.
Folosind un limbaj simplu - muzică (Romain Trouillet) şi mişcare - şi vocea naratorului (Nick), filmul amestecă trecutul şi viitorul, expunând neliniştile tinerilor. Prezentul favorizează iluzii care nu făgăduiesc nimic. Amintirile frumoase se contrapun întrebărilor fără răspuns, într-o compoziţie plină de prospeţime, în răstimpul a douăsprezece minute.
Regie şi scenariu: Adriano Valerio
Distribuţie: Riaan Repetto, Natalie Swain, Harold Green, Edwin Glass
Operator: Adriano Valerio, Loran Bonnardot / Montaj: Claire Aubinais / Muzică: Romain Trouillet / Sunet: Nathalie Lamothe, Julie Tribout / Producător: Emilie Dubois, Olivier Berlemont / Producţie: Origine Films, Pianissimo
Universul interior - Da Vinci
Înlăuntrul nostru este o lume, iar în afară este un univers. Căutători de interogaţii transformăm în meteoriţi încercările de desluşire a fiinţei. Yuri Ancarani este un artist vizual şi realizator de filme preocupat să releve, prin opera sa, zone neexplorate ale realităţii - acele porţiuni aflate la intersecţia vizibilului din viaţa cotidiană şi arta contemporană (incluzând, aici, şi genul documentar din cinema). Cu numeroase participări la festivalurile de gen (Veneţia, Rotterdam, Clermont-Ferrard, Paris, Missouri, Texas, New-York), artistul oferă o perspectivă novatoare şi impresionantă asupra lumii contemporane. Astfel, roboţii care operează nu mai reprezintă de mult zona SF, ci au intrat deja în cotidian; realizatorul italian i-a dedicat robotului Da Vinci un întreg documentar.
Amintind de filmul lui Richard Fleicher, Fantastic Voyage, a treia parte a unei trilogii (alături de Il Capo, 49th AAF) este o invitaţie de a călători în interiorul corpului uman, graţie studiului epic realizat de Yuri Ancarani. Legătura strânsă dintre acţiunile / munca omului şi mediul său înconjurător devine pretext artistico-vizual pentru acest cineast. În ultima parte a trilogiei, este surprinsă activitatea de coordonator a unui chirurg ce devine "ghid" pentru robotul Da Vinci. Cu sistemul chirurgical Da Vinci, chirurgii operează prin intermediul a doar câteva incizii mici. Robotul dispune de un sistem de vizionare 3D high-definition ce permite îmbunătăţirea preciziei şi dexterităţii chirurgului. Joystick-ul devine o extensie a celebrelor "mâini de chirurg", iar monitorul este o interfaţă pentru precizia specialistului. Astfel, sala de operaţie devine cadrul iluminat al unei "coregrafii" halucinante. Artistul vizual protejează privirea spectatorului de acele detalii "sângeroase", ce ţin de zona documentarului, şi schimbă filtrele în albastru celest. Timp de douăzeci şi cinci de minute, corpul uman devine punctul de intersectare a tehnologiei şi a mişcării omeneşti, într-un exerciţiu vizual acompaniat de muzica originală, cu sonorităţi digitalizate, compusă de Lorenzo Senni.
Limitat de cadrul restrâns (ca o coajă de nucă) al blocului operator şi de mişcările fine ale procedurii chirurgicale, realizatorul filmului respectă aceste graniţe (auto)impuse. Practic, durata filmului a fost determinată de editarea materialului brut (filmat), iar spectatorul se lasă sedus de această inedită "călătorie".
Regie, operator, montaj: Yuri Ancarani
Distribuţie: Olivia Fanucchi, Stylianos Korasidis, Franca Melfi / Sunet: Mirco Mencacci / Producător: Maurizio Cattelan, Ivan Frioni, Giorgio Gallenzi, Antonella Rodriguez Boccanelli, Warly Tomei.