Pe scena Teatrului Naţional din Tîrgu-Mureş s-a desfăşurat cea de-a X-a ediţie a Festivalului internaţional dedicat virtuţilor imaginii în arta spectacolului teatral, organizat de gazde împreună cu Consiliul Judeţean şi primăria municipiului, cu un sprijin financiar substanţial din partea Ministerului Culturii şi Cultelor.
Regizorul Cristian Ioan, directorul teatrului tîrgmureşean şi iniţiatorul acestui festival, ne-a declarat: "A fost o ediţie-record, cu 36 de spectacole în opt zile şi cu o varietate remarcabilă de expresii scenice, peste realizările anterioare ale festivalului. Satisfacţia se leagă de participarea unor trupe şi spectacole valoroase, aşa cum sunt Naţionalul din Craiova, cu piesa Cum doriţi sau Noaptea de la spartul tîrgului de William Shakespeare, Teatrul Tamási Áron, cu Othellode William Shakespeare şi cu Medeea de Euripide, Teatrul Odeon, cu Marchizul de Sade de Don Wright, alături de care, în acest an, am reuşit să aducem cîteva trupe cu o apreciată carte de vizită, din Franţa, Ungaria, Italia şi Grecia.
Festivalul s-a deschis printr-un incitant "dialog" între o montare modernă, provocatoare, cu Livada cu vişini de Cehov, în viziunea regizoarei Andreea Vulpe (Teatrul Naţional din Tîrgu-Mureş, Compania "Tompa Miklós"), şi o restituire "clasică" a peripeţiilor lui Peer Gynt de Ibsen, reunind pitorescul mizanscenei în jurul unei corăbii imense cu sangvinitatea debordantă a protagonistului şi cu o intervenţie foarte insistentă a imaginilor cinematografice, adusă în festival de Naţionalul ieşean, sub bagheta regizorului Cristian Ioan.
Pe lîngă şansa întîlnirii cu montările unor mari regizori, ca Silviu Purcărete, Mihai Măniuţiu şi Bocsárdi László, ori cu producţii ale unor teatre aflate în premieră la Tîrgu-Mureş, ca Theatro Diachrono din Atena, cu excelenta actriţă Mary Vidali în rolul Fedrei, sau Teatro dei Riuniti, din Umbertide (Italia), condus de un foarte bun prieten al artiştilor români, regizorul Achille Roselletti, prezent în anii trecuţi şi la Festivalul de teatru clasic de la Arad, acest maraton-teatral ne-a oferit o binevenită deschidere către unele preocupări şi tendinţe din teatrul francez contemporan.
Astfel, după lansarea programului cu titlul "Le Franµais, un espace de parole", susţinut de prestigioşi oameni de teatru din Franţa, în cadrul unui colocviu moderat de doamna Paola Bentz-Fauci şi domnul Cristian Ioan, şi de conferinţa ilustrată "Versiune pupitru", urmată de premiera absolută cu piesa Femei de Christian Rullier, oferită de Compania "Influenscènes" din Paris, publicul a mai putut urmări şi un spectacol prezentat de Théâtre L'Athanor din Paris, cu Infern şi iluminare după Rimbaud.
Aceste contacte între oameni de teatru români şi francezi continuă, în fapt, programul "Face à face", iniţiat cu ani în urmă tot la Tîrgu-Mureş, şi se constituie, cu largul concurs al Ministerului Culturii şi Cultelor, într-o fructuoasă "uvertură" pentru 2006, "Anul francofoniei". Printre punctele de notabil interes de pe afişul acestei manifestări s-au mai aflat spectacolele Teatrului Naţional din Tîrgu-Mureş, cu Priveşte înapoi cu mînie de John Osborne, Pescăruşul de Cehov şi Provocarea de Kostas Assimakopoulos, reprezentaţia Companiei "Tompa Miklós", cu A patra soră, un text de o notabilă forţă dramatică şi nedisimulată actualitate al reputatului dramaturg polonez Janusz Glowacki, pus în scenă de regizorul Alexandru Colpacci, stabilit la Paris, spectacolele Teatrului Masca, în frunte cu Intrusa după J.L. Borges, două reprezentaţii ale Teatrului-studio "Figura" din Gheorghieni ş.a.