iunie 2014
(Mai) toată lumea cinefilă a fost de acord că 2013 a fost un an bun pentru filme. Nici 2014 n-arată prea rău... Iată o listă cu filmele care mie unuia mi-au plăcut cel mai mult din cele lansate până acum în 2014 (în SUA / Canada), într-o ordine oarecum aleatorie:

Only Lovers Left Alive, regia & scenariul Jim Jarmusch (premiera: Cannes 2013; în cinematografe: aprilie 2014)
Maestrul fimelor-cult se întoarce cu o viziune cool-ironică asupra vampirilor. Un film de văzut fie şi numai pentru frumuseţea (oarecum indiferentă) a cadrelor & protagoniştilor. Cu o Tilda Swinton în forma cu care ne-a obişnuit.

Kaze tachinu / The Wind Rises, regia & scenariul Hayao Miyazaki (premiera: Veneţia 2013; în cinematografe: februarie 2014)
Maestrul animaţiei japoneze ne oferă poate ultima lui creaţie, un Bildungsroman şi-o poveste de dragoste inspirate din realitate - una destul de controversată - dar infuzată de sensibilitatea marca Miyazaki.

The Grand Budapest Hotel, regizor & co-scenarist Wes Anderson (premiera: Berlin 2014; în cinematografe: martie 2014)
Maestrul genului pe care l-a inventat el însuşi:) se autodepăşeşte cu această poveste tragicomică ce se întinde pe mai multe generaţii şi e adânc înrădăcinată într-o fantasmagorică Mitteleuropa interbelică.

Şi cu asta am cam terminat cu "maeştrii"...

Under the Skin, regizor & co-scenarist Jonathan Glazer (premiera: Telluride 2013; în cinematografe: aprilie 2014)
După Her, în care e de-a dreptul... "decorporalizată", avem aici parte de o Scarlett Johanson în toată splendoarea (şi goliciunea) sa. Un thriller sci fi straniu & halucinant, care se mişcă cu viteza smoalei. ScarJo joacă o extraterestră la vânătoare de bărbaţi. Un amănunt interesant: bărbaţii respectivi - scoţieni, de felul lor, ne-actori - nici măcar nu ştiau că joacă într-un film. Cu ScarJo (brunetă). Straniu, cum ziceam...

L'inconnu du lac / Stranger by the Lake, regia & scenariul Alain Guiraudie (premiera: Cannes 2013; în cinematografe: ianuarie 2014)
Lacul e un loc unde băieţii agaţă băieţi, dar apa lacului va fi în curând înroşită de sânge. Un thriller erotico-metafizico-franţuzesc. Voilà.

Soshite chichi ni naru / Like Father, Like Son, regia & scenariul Hirokazu Kore-eda (premiera: Cannes 2013; în cinematografe: ianuarie 2014)
Un om de afaceri japonez află că băiatul lui a fost schimbat la naştere cu un alt bebeluş. Urmează o decizie - grea şi neaşteptată. O dramă mişcătoare, o poveste demnă de O Henry, despre părinţi şi copii - o temă ce pare să fi devenit specialitatea lui Kore-eda.

Gloria, regizor & co-scenarist Sebastián Lelio (premiera: Berlin 2013; în cinematografe: ianuarie 2014)
Filmul e din Chile, tema e universală. Femeia la "a doua tinereţe". Între speranţă şi disperare - bucurii fragile, pasiune intensă. Paulina García e fenomenală.

Tim's Vermeer, regizor Teller (premiera: Toronto 2013; în cinematografe: ianuarie 2014)
Un documentar fascinant de jumătatea "vorbitoare" a duo-lui de magicieni Penn & Teller (hm, cine-ar fi crezut...) în care un inventator din Texas încearcă să elucideze misterul marelui maestru flamand. Cum?... Pictând "un Vermeer". Uşor de zis, mai greu de făcut, dat fiind că texanul nostru n-a ţinut o pensulă-n mână niciodată în viaţa lui. Rezultatul o să vă dea pe spate.

Jodorowsky's Dune, regia Frank Pavich (premiera: Cannes 2013; în cinematografe: martie 2014)
Un documentar aiuritor despre cel mai mare film care... n-a fost făcut niciodată: o ecranizare a romanului lui Frank Herbert cu o distribuţie din care ar fi făcut parte Mick Jagger, Orson Wells şi... Salvador Dali.

We are the Best! / Vi är bäst!, regizor & co-scenarist Lukas Moodysson (premiera: Toronto 2013; în cinematografe: mai 2014)
Nu-s prea multe filme despre un grup de punk-rock cu şcolăriţe suedeze, dar ăsta e unul dintre ele şi e o plăcere de urmărit... Punk is definitely not dead.

Le dernier des injustes / The Last of the Unjust, regizor & scenarist Claude Lanzmann (premiera: Cannes 2013; în cinematografe: februarie 2014)
Realizatorul lui Shoah, cel mai important documentar despre Holocaust, revine asupra subiectului cu un portret al ultimului Elder al ghetoului "model" din Theresienstadt - un personaj tragic dar cu un umor pe cât de inexplicabil, pe atât de fabulos. Un film lung & greu de urmărit, dar imposibil de uitat.

The Immigrant, James Gray (premiera: Cannes 2013; în cinematografe: mai 2014)
Un film cum nu se mai fac zilele astea despre imigraţia evreiască in SUA anilor '20. Un triunghi amoros cu Joaquin Phoenix, Jeremy Remner şi o Marillon Cotillard extrem de... premiabilă.

Omar, regizor & scenarist Hany Abu-Assad (premiera: Cannes 2013; în cinematografe: februarie 2014)
Al treilea film cu o conexiune evreiască din această listă: o poveste de dragoste din teritoriile ocupate, un film care merită văzut fie şi numai pentru accesul fără precedent la viaţa acelor oameni, perpetuu hăituiţi, umiliţi şi întărâtaţi.

The Unknown Known: The Life and Times of Donald Rumsfeld, regia Errol Morris (premiera: Telluride 2013; în cinematografe: aprilie 2014)
Un film în care marele documentarist îl demască pe Rumsfeld drept un narcisist infatuat, plin de iluzii (?) şi cinism. Filmul ar putea fi un pandant la celălalt film al lui Morris, The Fog of War, care îl portretizează pe MacNamarra, secretarul apărării din vremea războiului din Vietnam.

Joe, regia David Gordon Green (premiera: Veneţia 2013; în cinematografe: aprilie 2014)
Joe Ransom e cel mai improbabil model de viaţă pentru "tineretul din zilele noastre". Să fie ăsta filmul revenirii lui Nic Cage?...

The Double, regizor & co-scenarist Richard Ayoade (premiera: Toronto 2013; în cinematografe: mai 2014)
Inspirat de o nuvelă de Kafka. Arată exact ca o nuvelă de Kafka. Cu Jesse Eisenberg în dublu rol.

Enemy, regia Denis Villeneuve (premiera: Toronto 2013; în cinematografe: martie 2014)
Altă premieră de la TIFF 2013, altă peliculă cu alter ego-uri via unul din cei mai buni regizori canadieni ai momentului. Doi bărbaţi (Jake Gyllenhaal şi... Jake Gyllenhaal) cu destine complet opuse se întâlnesc iar vieţile lor se întrepătrund în mod bizar şi irevocabil.

Locke, regizor & scenarist Steven Knight (premiera: Veneţia 2013; în cinematografe: aprilie 2014)
Un om se urcă în maşină, conduce şi vorbeşte la telefon. The end. Un film minimalist cu maximum de trăiri şi răsturnări de situaţie. Ţineţi minte numele Tom Hardy. O să mai auziţi mult şi (de) bine de el.

Chef, regizor & scenarist Jon Favreau (premiera: SXSW 2014; în cinematografe: mai 2014)
From Iron Man to frying pan. Cu Chef, Jon Favreau se întoarce la rădăcinile sale indie. Ştiu, ştiu, unii o să spună că e prea însiropat, alţii că are prea multe calorii... O "plăcere vinovată" cu food porn, Twitter, muzică muy caliente & dragoste paternă.

The Lunchbox, Ritesh Batra (premiera: Cannes 2013; în cinematografe: februarie 2014)
Celălalt film cu mâncare după care mi-am lins degetele anul ăsta. Şi nici măcar nu mă omor după mâncarea indiană... O comedie romantică dulce-amară cu marele Irfan Khan.

The Lego Movie, regizori & co-scenaristi Phil Lord si Christopher Miller (premiera: Copenhaga - evident...; în cinematografe: februarie 2014)
Da, da, The Lego Movie. Excelent! I-a plăcut până şi fiului meu, care are 5 ani....

Poziţia copilului, regizor & co-scenarist Călin Peter Netzer (premiera: Berlin 2013; în cinematografe: februarie 2014)
Cu voia dumneavoastră, ultimul pe listă.

Va urma...

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus