iulie 2014
Spectacolul Solitaritate în regia Gianinei Cărbunariu, prezentat de Teatrul Naţional "Radu Stanca" Sibiu în selecţia oficială a Festivalului de la Avignon s-a bucurat de un imens succes de public încă de la primele reprezentaţii. De altfel, biletele la toate spectacolele programate până pe 27 iulie 2014 s-au epuizat. Spectacolul este însoţit de o expoziţie ce poartă semnătura lui Dan Perjovschi, intitulată Ziarul Vertical, parte a proiectului Moving Cities / Oraşe în mişcare.

Pe lângă spectacolele prezentate, în timpul Festivalului de la Avignon au loc numeroase evenimente conexe, întâlniri cu publicul, mese rotunde, dezbateri, lansări de carte, proiecţii de filme. Autoarea spectacolului Solitaritate, Gianina Cărbunariu, şi trei dintre actorii Teatrului Naţional "Radu Stanca" din Sibiu, Florin Coşulet, Cristina Ragos şi Ali Deac au participat la o discuţie cu publicul organizată de Festival. A fost o întâlnire care a oferit prilejul multor spectatori să-i cunoască pe artişti, să le pună întrebări legate de estetica spectacolului şi de temele abordate. La finalul discuţiei a fost organizată şi o sesiune de autografe, dat fiind faptul că textul Solitaritate tocmai a fost publicat de editura Actes Sud.

Echipa TNRS prezentă la Avignon a luat şi câteva scurte interviuri, dorind să cunoască percepţia publicului asupra spectacolului. Iată câteva impresii:
 "Văzând acest spectacol am avut senzaţia că a fost jucat în limba mea, în limba franceză."
 "E important să poţi vedea şi un spectacol de teatru politic, pentru că nu vedem astfel de subiecte abordate foarte des. În plus, mi s-a părut interesantă legătura dintre jocul actorilor şi realitate, este un spectacol de mare forţă!"
 "Deşi critica politică este foarte acidă, spectacolul este fin, nu este brutal, are o latură delicată şi mult umor care denunţă în mod subtil situaţia dificilă din ţara dumneavoastră, care se regăseşte însă şi la noi într-o oarecare măsură."
 Mi-a plăcut foarte mult jocul actorilor şi felul cum au interacţionat între ei, dar şi cu publicul. A fost superb!"

ICR Paris a organizat pe 23 iulie 2014 o masă rotundă despre teatrul românesc şi provocările realităţii, la care au participat Gianina Cărbunariu (regizor şi dramaturg), Béatrice Picon-Vallin (director de cercetare CNRS), Iulia Popovici (critic şi curator artele spectacolului) şi Mirella Patureau (cercetător CNRS şi critic de teatru RFI). După discuţie a avut loc lectura textului Asparagus de Gianina Cărbunariu, în traducerea Mirellei Patureau.

În aceeaşi zi a fost proiectat filmul Kapitalism, reţeta noastră secretă de Alexandru Solomon, care are o strânsă legătură tematică cu spectacolul. Proiecţia a fost urmată de un dialog cu spectatorii moderat de Gianina Cărbunariu. Au fost reacţii excelente, foarte multe intervenţii ale publicului care a făcut conexiuni între personajele şi situaţiile ce apar în film şi scenele de ficţiune din spectacolul "Solitaritate".

Nu numai publicul, ci şi criticii de teatru prezenţi au reacţionat după vizionarea spectacolului, mai multe cronici elogioase apărând în cele mai importante publicaţii franceze. Cotidianul Libération titrează în mod sugestiv sub semnătura lui René Solis - La Roumanie des grandeurs şi salută forţa dramatică a acestui spectacol, care este "un portret al României, dar şi o oglindă a Europei". "Totul este de vânzare în Solitaritate, începând cu locurile din teatru", notează autorul, care apreciază şi umorul spectacolului, în care bancurile pe tema capitalismului par sǎ le continue pe cele de altǎdatǎ din vremea comunismului. René Solis are cuvinte de laudă pentru "acuitatea privirii politice" a Gianinei Cǎrbunariu şi pentru jocul celor nouă actori din distribuţie, cu accent pe prestaţia actriţei Ofelia Popii.

Agenţia France Presse scrie că "noii demoni ai României sunt prezenţi pe scena de la Avignon", într-un spectacol care vorbeşte despre "marginalizarea romilor, despre individualismul galopant şi despre corupţie". AFP o citează pe Gianina Cărbunariu, care spune că această piesă nu pretinde să salveze lumea, ci invită în fiecare seară o comunitate să vină la spectacol, să reflecteze şi să-şi împărtăşească ideile. "Dacă nu încercăm să trăim împreună, atunci riscăm să murim cu toţii!", subliniază autoarea.

Magazinul de actualitate culturală les Inrocks titrează: "Solitaritate, un portret nemilos al societăţii româneşti". "Tratate cu o ironie cu atât mai eficace cu cât sunt exprimate de actori excelenţi, toate temele abordate de Gianina Cărbunariu se referă la evenimente reale. Punând accent exact pe lucrurile care ne dor, umorul său devastator ne aminteşte de propriile noastre contradicţii de europeni privilegiaţi".

Până acum România a mai fost invitată în secţiunea oficială a Festivalului de la Avignon în anul 1996, când Silviu Purcărete a prezentat Danaidele. Au mai fost spectacole invitate în secţiunea OFF, însă după 19 ani are loc a doua invitaţie a unui spectacol din ţara noastră în secţiunea IN (oficială).

Solitaritate este o coproducţie a Teatrului Naţional "Radu Stanca" Sibiu şi Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l'Europe şi Le Festival d'Avignon 2014. O producţie originală pentru Oraşe Pe Scenă - Cities On Stage, proiect finanţat cu sprijin din partea Comisiei Europene. Un spectacol finanţat cu sprijin din partea Ministerului Culturii din România. Turneul acestui spectacol este realizat, de asemenea, cu sprijin din partea Institutului Cultural Român.

Distribuţia: Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Florin Coşuleţ, Diana Fufezan, Ofelia Popii, Mariana Mihu, Adrian Matioc, Cristina Ragos, Ali Deac
 Decor, video şi light design: Andu Dumitrescu; COSTUME: Andrei Dinu
 Muzica: Bogdan Burlăcianu