Efectele tranziţiei, sistemele dictatoriale, drame, traume între comunităţi etnice, întâlnirea lumilor din est şi vest, răni ale războaielor; sunt teme pe care regizorii aleg să le comunice despre zona centrală-estică a Europei, în filme de marcă cu semnături de autor.
În premieră în România - Maidan (regia: Sergei Loznitsa), prezentat la Cannes 2014, expune realitatea crudă a protestelor din Kiev din iarna 2013-2014 împotriva fostei puteri politice. Camera fixă lasă evenimentele să vorbească de la sine. Filmul va fi proiectat în prezenţa regizorului.
Cum pot influenţa filmele realitatea? Kismet (regia: Nina Maria Paschalidou) reliefează impactul surprinzător al telenovelelor turceşti asupra lumii arabe şi Balcanilor. Blood (regia: Alina Rudnitskaya) face o radiografie a vieţii rurale din Rusia, unde donarea de sânge reprezintă, pentru unii locuitori, singura modalitate de a avea un venit. Domino Effect (regia: Piotr Rosolowski şi Elwira Niewiera) ne poartă pe celălalt ţărm al Mării Negre, în Abhazia, unde relaţia dintre un ministru şi o artistă de origine rusă reflectă tensiunile sociale şi politice locale.
Judgement in Hungary (regia: Eszter Hajdu - prezentă la festival) redă controversatul proces a patru membrii ai unei organizaţii extreme de dreapta care între 2008 şi 2009 au ucis mai mulţi locuitori de etnie rromă din Ungaria. PMR (regia: Meelis Muhu) urmăreşte alegerile prezidenţiale din Transnistria în 2011 şi aspiraţiile electorale ale lui Igor Smirnov care a fost preşedintele regiunii timp de două decenii.
Stream of Love (regia: Agnes Sos) explorează relaţiile intime dintre un octogenar şi femeile dintr-un sat maghiar din Transilvania. Filmul va fi proiectat în prezenţa regizorului. The Undertaker (regia: Dragan Nikolic - prezent la festival) este portretul intim al unui antreprenor sârb de pompe funebre care se ocupă cu repatrierea sârbilor decedaţi în străinătate sau a turiştilor care şi-au găsit sfârşitul în Serbia. Yugoslavia, how ideology moved our collective body (regia: Marta Popivoda) se concentrează pe mişcările colective, organizate de stat sau contra-demonstraţii, din timpul comunismului în Iugoslavia.
Uncle Tony, Three Fools and the Secret Service (regia: Vesela Kazakova şi Mina Mileva) realizează portretul unui regizor de animaţie din Bulgaria şi relaţia sa cu fostul serviciu secret. Filmul a stârnit un val de controverse fiind eliminat fără explicaţii de la Premiile Academiei de Film Bulgare, unde era nominalizat pentru cel mai bun regizor şi cel mai bun documentar. Mina Mileva va fi prezentă la festival.
"Europa Centrală şi de Est, prin natura ei, a fost şi este o altă faţă a Europei. Sunt poveşti şi subiecte care dincolo de substanţa lor, pot fi citite şi ca o formulare a unui mod de a fi. Aproape toate subiectele acestor documentare sunt înrădăcinate în contextul specific al ţării din care provin. Filmele din secţiunea Europa Centrală şi de Est sunt selecţionate atât după subiectul lor, cât şi după abordarea cinematografică.", a declarat Dumitru Budrala, director fondator Astra Film Festival.
Astra Film Festival 2014, Festivalul Internaţional de Cinema de la Sibiu este organizat de Astra Film - CNM Astra şi Fundaţia Astra Film.
Cu sprijinul Consiliului Judeţean Sibiu, Centrul Naţional al Cinematografiei, Ministerul Culturii, Uniunii Europene prin programul Creative Europe - Media
Parteneri: Institutul Cultural Român, Institutul Francez, Centrul Ceh, Fundaţia pentru Parteneriat, Consulatul Republicii Federale Germania
Acţiune cofinanţată de Consiliul Local Sibiu prin Primăria Municipiului Sibiu
Parteneri media: HBO, TV5 Monde, Digi24, HotNews, Revista 22, Dilema Veche, Cinemagia, Decât O Revistă, Caţavencii, CinEuropa, Film New Europe, LiterNet, CinemaRX, Radio România Cultural, Radio România Actualităţi, Radio Cluj, Radio Antena Sibiului, Radio Târgu Mureş, RFI România, Art Act Magazine, Port.ro, The ONE, CineFan, TOTB.ro, Sub 25, Vice, Filmtett, Ginger Group, Film Reporter, AaRC.ro, Magic FM, Zile şi Nopţi, Tribuna, Turnul Sfatului, Sibiu 100%, Eveniment TV
Descarcă programul Astra Film Festival, 2014 aici..