Proiectul Surorile Heddei. Susţinerea femeilor artist în teatrul din România şi Estul Europei este unul dintre cele trei câştigătoare ale grantului Ibsen Scholarships 2014. În 2014 au fost primite 85 de aplicaţii din 43 de ţări, iar juriul alcătuit din Cliff Moustache, Line Rosvoll şi Helge Rønning, cu Hilde Guri Bohlin secretar, a declarat că a avut o misiune foarte grea în alegerea câştigătorilor. "Au fost atât de multe proiecte interesante! Ele acopereau multe aspecte ale teatrului contemporan şi elemente ale operei lui Ibsen, şi proveneau din multe părţi diferite ale lumii. Unele dintre proiecte implicau colaborări între companii teatrele din mai multe ţări", se arată în declaraţia juriului concursului.
International Ibsen Scholarship a fost iniţiat de Guvernul Norvegian în 2007, suma totală acordată anual fiind de 1.000.000 de NOK. Granturile sunt acordate pentru proiecte inovatoare în domeniul teatrului şi artelor performative, proiecte care generează un discurs critic cu privire la subiecte existenţiale şi legate de societate, plecând de la opera lui Henrik Ibsen. Proiectul românesc câştigător a primit un grant de 200.000 de NOK (echivalentul a aproximativ 23.700 euro la rata actuală).
Proiectul Surorile Heddei. Susţinerea femeilor artist în teatrul din România şi Estul Europei se axează pe personajele feminine ale lui Ibsen, folosindu-le ca instrument pentru aducerea în prim-plan a perspectivei artistice feminine şi pentru a susţine astfel femeile-artist din teatrul românesc, extinzând apoi conversaţia şi în Estul Europei. În acelaşi timp, proiectul subliniază importanţa şi valoarea pieselor lui Ibsen în contextul social şi artistic românesc aflat în plină reinventare. Nu în ultimul rând, proiectul va contribui la re-imaginarea personajelor feminine ale lui Ibsen din perspectiva secolului 21.
Juriul a declarat despre proiect: "Este o propunere foarte ambiţioasă, care are ca punct de plecare situaţia actuală din teatrul românesc, în care sunt foarte puţine femei-regizor active. Aşa cum se formulează în aplicaţie, teatrul românesc este dominat de "the male gaze"/privirea masculină, chiar şi atunci când rolurile principale sunt feminine, cum se întâmplă în piese precum Casa păpuşilor sau Hedda Gabler. Situaţia este agravată de faptul că există un număr de femei aproape egal cu cel al bărbaţilor care încep studiile de regie, dar foarte puţine dintre ele au o şansă de a profesa, iar când o fac activează mai ales în teatrul independent.
În prima sa fază, proiectul îşi propune să organizeze o audiţie naţională pentru femeile din teatrul românesc (actriţe şi regizoare) la care sunt invitate toate artistele care doresc să-şi prezinte versiunile lor de personaje ibseniene. Audiţia va fi urmată de o discuţie despre personajele lui Ibsen văzute din perspectiva femeii contemporane.
Faza a doua a proiectului constă în producerea a trei spectacole diferite regizate de trei tinere regizoare cu susţinerea unor instituţii culturale din Bucureşti. Apoi, proiectul implică colaborări cu grupuri teatrale din Polonia, Slovacia, Slovenia şi Letonia, precum şi lansarea unui website şi a unei antologii de texte cu titlul Surorile Heddei. Susţinerea femeilor artist, în luna martie 2016.
În concluzie, juriul a fost impresionat de motivaţia şi de îndrăzneala proiectului şi consideră că acesta va contribui substanţial la o înţelegere teatrală a operei lui Ibsen dintr-o perspectivă feminină."
Despre autoarea proiectului
Cristina Modreanu este curator, critic de teatru şi expert în artele spectacolului. Ea este autoarea a 5 cărţi despre teatrul românesc şi co-fondator al revistei de artele spectacolului Scena.ro. De-a lungul timpului, Modreanu a fost curator al celor mai importante festivalui din România - Festialul European al Spectacolului Fest-FDR, Festivalul Naţional de Teatru, Festivalul Dramaturgiei Româneşti, Festivalul Comediei Româneşti - FestCo.
Ca expert în artele spectacolului, Modreanu face parte în prezent din echipa care formulează Strategia culturală a Timişoarei pentru 2014-2024. În 2012, Cristina Modreanu a început să predea la Universitatea Bucureşti, Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii, folosindu-şi expertiza internaţională în teatru pentru a concepe un curs despre Spectacolul contemporan într-o lume globalizată.
Începând din 2014, Cristina Modreanu este curator al Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti, a cărei primă temă este Viitorul este feminin.
Open Call Casting: Hedda's Sisters
Între 15 septembrie şi 15 octombrie 2014, Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului (ARPAS) lansează un casting naţional ca parte integrantă a proiectului Hedda's Sisters. Empowering Women Theatre Artists in Romania and Eastern Europe/ Surorile Heddei. Susţinerea femeilor artist în teatrul din România şi Estul Europei, proiect de aducere în contemporaneitate a textelor lui Ibsen, din perspectivă feminină.
În acest sens, invităm actriţele interesate să trimită, într-un singur e-mail, pe adresa [email protected] următoarele materiale:
Un CV de prezentare actualizat;
3-5 fotografii recente;
Un link către o probă video care să conţină adaptarea / personificarea unui personaj feminin care se regăseşte în piesele lui Ibsen. Proba trebuie să fie de maxim 10 minute şi de maxim 2 GB (încărcată preferabil pe platforma wetransfer.com sau pe youtube.com).
Alte specificaţii: Nu se analizează calitatea filmării video, ci conţinutul, se acceptă aşadar şi probe filmate cu smartphone. Nu există limită de vârstă pentru acest casting.
După 15 octombrie 2014, data limită în care se pot trimite aceste materiale, Cristina Modreanu, managerul proiectului Hedda's Sisters, împreună cu Florentina Bratfanof, director de casting, dar şi cu regizoarele Gianina Cărbunariu, Ioana Păun şi Carmen Lidia Vidu vor realiza selecţia finalistelor. În data de 16 noiembrie 2014, în cadrul festivalului produs de ARCUB, Bucharest International Theater Platform, finalistele vor fi invitate să performeze live personajul propus în proba filmată.
Castingul are loc pentru distribuţiile a trei noi spectacole care vor fi produse in 2015.