Evenimentul s-a deschis cu unul dintre cele mai bune filme ale lumii din 2013 şi, în opinia mea, cel mai important film polonez din ultimii 25 de ani. Este vorba de multipremiatul Ida al lui Paweł Pawlikowski, a cărui protagonistă eponimă (interpretată de debutanta Agata Trzebuchowska) este o adolescentă orfană, crescută într-o mănăstire. Ida vrea să devină sora Anna, însă, înainte de a-şi depune jurămîntul, stareţa o trimite la Varşovia, pentru a o cunoaşte pe unica sa rudă cunoscută, mătuşa Wanda (Agata Kulesza, într-un rol memorabil), care fusese procuror al poporului. Cele două femei pleacă împreună într-un voiaj iniţiatic, care le va schimba viaţa. Sînt de acord cu Vladimir Tismăneanu, care vede în Ida "un film de o puritate desăvîrşită, cu imagini care îţi rămîn pe veci încrustate în amintire". Despre Polonia deceniului şapte vorbeşte şi Bilet na księżyc / Un bilet spre lună de Jacek Bromski, o delectabilă comedie, cu multe momente emoţionante, despre o altă călătorie iniţiatică, a doi tineri fraţi, întreprinsă înainte ca mezinul să plece în armată. Mai ambiţios este Păpuşa Păpuşa / Papusza, film alb-negru (ca şi Ida) semnat de Krzysztof Krauze şi Joanna Kos-Krauze. Un portret cu naraţiune discontinuă (protagonista este prima poetă de etnie romă), dar şi o frescă a vieţii unei comunităţi de ţigani nomazi, Păpuşa se remarcă prin mizanscenele elaborate şi prin atenta observare a mediilor. Pe cîteva decenii se întinde şi dramatica poveste din Chce się żyć / Să vrei să trăieşti, filmul bazat pe fapte reale al lui Maciej Pieprzyca, al cărui erou este un tînăr cu paralizie cerebrală, considerat de cei din jurul său o "legumă", dar care duce o lungă luptă pentru a-şi învinge limitele şi pentru a fi tratat ca un om normal.
O altă dramă, dar care ne aduce în Polonia zilelor noastre, este Bejbi blues / Baby Blues de Katarzyna Rosłaniec, film despre o mamă adolescentă inspirat de un blog popular, precum şi de cultura hipsterilor. În fine, un alt film intens, care abordează un subiect încă delicat, este W imię... / În numele..., regizat de Małgorzata Szumowska. Protagonistul este un preot, iniţial bine primit în mica sa parohie, dar repudiat ulterior de comunitate, atunci cînd asupra sa atîrnă suspiciunea homosexualităţii. Un film excelent, cu note de thriller, care a fost bine primit şi în competiţia Festivalului de la Berlin din 2013.
În concluzie, CinePOLSKA 2014 a însemnat un program atractiv şi diversificat, în care toţi spectatorii interesaţi (şi) de cinematografia europeană au putut găsi filme pe gustul lor.