După 1990 însă, doar direcţia începută de Lucian Pintilie avea să dea roade, depăşind deopotrivă semnele "mizerabilismului" şi ilustrativismul patetic. Prin filmele lui Lucian Pintilie, prin câteva filme de Mircea Daneliuc şi, mai ales, prin excelentele filme ale "Noului Val": Marfa şi banii; Moartea domnului Lăzărescu; 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile; A fost sau n-a fost?; Cea mai fericită fată din lume; Toată lumea din familia noastră; După dealuri; Poziţia copilului; Aferim şi altele. Occident şi Medalia de onoare sunt excepţii. Iar Amintiri din Epoca de Aur conţine şi segmente strict "minimaliste" şi segmente în care este folosită muzica originală. Celelalte direcţii - Săucan, Piţa, Veroiu - au eşuat lamentabil. Săucan a fost pus pe linie moartă încă din 1973 (după scandalul provocat de insolitul - inclusiv dub aspect muzical - 100 lei, film difuzat în cinematografe doar într-o versiune cenzurată, unde întreaga muzică - tulburătoare, percutantă, extrem de sugestivă - a lui Anatol Vieru a fost înlocuită cu ilustraţia muzicală soft a lui Richardt Oschanitzsky), iar filmele lui Piţa şi Veroiu de după 1990 sunt tributare unei vizibile "neînfrânări" cu pretenţii. Se tot vorbeşte ba pro (mai rar, ce-i drept), ba contra muzicii de film (Alex Leo Şerban o consideră "pecinginea" filmului românesc[1]). Dar în România nu doar filme în care muzica e un personaj dramatic (nu umplutură) nu se prea mai fac, ci nici filme în care poetica regizorală, în ansamblul ei, să pună în pagină - armonios, inteligent - şi celelalte componente care, altădată, puteau să funcţioneze bine împreună (ca în unele filme de Iulian Mihu, Manole Marcus, Mircea Săucan, Elisabeta Bostan, Dan Piţa, Mircea Veroiu, Stere Gulea). Şi-apoi, la banii pe care acum tinerii regizori îi obţin pentru a-şi face filmele, cine se încumetă să plătească boiereşte un compozitor? Desigur, în eventualitatea că regizorul s-ar pune de acord cu producătorul şi cu compozitorul în legătură cu genul de muzică folosit, cu orchestraţia, cu durata ei, cu onorariul ş.a.m.d. şi nu s-ar certa pe parcurs (ori chiar înainte de porni la drum). Asta fiind situaţia (adică: un climat de austeritate şi chiar de indiferenţă a multor regizori faţă de personajul-muzică), chestiunea muzicii în filmul românesc aparţine - cu câteva excepţii - trecutului. Mai exact, mileniului doi.
[1] Muzica lui Adrian Enescu de la Concurs i se pare "pur şi simplu atroce" şi din toate muzicile româneşti de film alege doar Nunta de piatră, pentru că "purta timbrul, unic şi emoţionant, al vocii lui Dorin Liviu Zaharia". În rest, "muzica românească de film (...) a fost un blestem pentru filmul românesc". Cu (doar) două exemple aplicate: "emfaza lui Olah, "electronismele" lui Enescu (Adrian)" ce "îndurerează auzul şi pun o pecingine greu de uitat pe imagini". Criticul A.L.Ş. ar fi dorit muzică de cameră în Concurs, însă uită că Adrian Enescu nu a scris doar "electronisme", iar multe din experimentele sale electronice (sau electro-acustice sau simfonico-electronice) nu sunt nici pe departe "atroce". (sursa: http://agenda.liternet.ro/articol/10350/Alex-Leo-Serban/Minimalism-si-muzica-de-camera-SoNoRo-2009.html)