În manieră hitchcockiană, Muntean concepe un antagonist intruziv, care nu ameninţă direct, ci se comportă în aşa fel încât să creeze disconfort. La un nivel puţin pastişat, Vali (Iulian Postelnicu) seamănă cu Norman Bates (din Psycho), numai că deznodământul laolaltă cu latura psihotică a lui nu sunt atât de exagerate şi de şocante, aspecte minimalizate voit, în dauna invadării căutate a comentariului cotidian. Ce face Muntean, e să creeze întru transgeneric, luând câte puţin de la comedie, dramă, thriller, psiologic etc. - reuşind o simbioză aproape perfectă. Tensiunea, creată de la prima secvenţă, explodează rapid şi e menţinută astfel prin diverse aşa-zise artificii, cum e fuga continuă a lui Pătraşcu de confruntarea cu Vali, cadre filmate într-o beznă totală sau parţială, probleme secundare ivite în viaţa de zi cu zi a protagonistului, istorii auxiliare, personaje episodice menite să fie piste false - de pildă, prietenul poliţist al lui Pătraşcu, pe care îl vizitează fără ca ceva să se concretizeze în direcţia denunţării crimei. Radu Muntean este şi co-scenarist, alături de Alexandru Baciu şi Răzvan Rădulescu; cei trei imaginează firul narativ ca o suită de evenimente mai mult sau mai puţin importante în drumul spre rezolvarea, atât cât este aceasta, a problemei. Fundamentală este incertitudinea spectatorului cu privire la care eveniment va schimba ceva şi care e doar o alarmă rămasă nedeclanşată.
Alegerea lui Pătraşcu de a nu interfera peste afacerile celor din jur, de a nu dori să se expună, nu trebuie privită neapărat ca o dispariţie "a simţului responsabilităţii sociale, apartenenţei la o comunitate" (Andrei Gorzo, în Dilema Veche), ci mai degrabă ca o trăsătură umană pe care unii oameni o au - nefiind interesaţi de scandal, de intrigă şi de editorializarea lor, aceştia aleg să tacă tocmai pentru că simt că nu trebuie să controleze absolut totul în lumea în care trăiesc. Singurul moment în care ar interveni ar fi când persoana lor ar fi atinsă direct, într-un fel sau altul. De aici şi izbucnirea din final, care apoi e reinterpretată de Pătraşcu în faţa familiei, când spune că totul s-a întâmplat "în doi timpi şi trei mişcări", că nimeni nu a intervenit - de fapt, această convingere, bazată pe un neadevăr clar, surprins de cameră, e construit-însuşită cu un scop; cel puţin două persoane au intervenit, numai că Pătraşcu îşi reformulează evenimentul în aşa fel încât să fie aproape de concepţia lui inactivă, dezinteresată social: el trebuie, pentru propria linişte sufletească, să modifice istoria, aşa că o expune din perspectiva care i se potriveşte, din perspectiva a ceea ce ar fi făcut el dacă ar fi asistat la o încăierare. El nu ar fi intervenit, motivând tocmai că totul s-a consumat prea repede, că situaţia l-a depăşit, aşa că ce rost ar mai fi avut să o facă? Până la urmă, relatarea lui este exact aşa dintr-un soi de mecanism de protecţie: îşi însuşeşte povestea cum îi e mai comod, pentru ca, în eventualitatea în care ar trebui să o reafirme peste ceva timp, să îi fie la îndemână, să nu gafeze schimbând elemente din interiorul ei - să mintă, îi e mai uşor decât să înfrunte adevărul, creându-şi în chiar secunda ulterioară confruntării varianta alternativă a poveşti; varianta pe care peste ceva timp o va ţine minte ca cea care chiar s-a întâmplat. Astfel, filtrând-o prin acest mecanism de apărare, banalizând-o, o face mai uşor de înmagazinat, de acceptat. Un etaj mai jos e tocmai despre cum fiecare ne recompunem o realitate paralelă, cu care putem trăi fără să înnebunim.
Descarcă sinopsisurile filmelor, TIFF 2015 aici..