Din diversitatea familiei instrumentelor de percuţie, marimbafonul este poate cel mai bine cunoscut în spaţiul european, fiind prezent în foarte multe stiluri muzicale, de la jazz la world music, trecând bineînţeles prin muzica concertelor clasice.
Un alt factor care a făcut şi face mult bine vocaţiei solistice a acestui instrument este şi atenţia de care se bucură din partea fabricanţilor, tehnica şi materialele de construcţie ale marimbafonului beneficiind de cele mai inovative tehnici şi tehnologii, fapt care a condus la amplificarea considerabilă a capabilităţilor sonore ale acestuia. Marii fabricanţi au fost la rândul lor inspiraţi de nivelul tot mai ridicat de performanţă al interpreţilor, aşa se face că astăzi avem şansa de a ne putea mândri cu Bogdan Băcanu, percuţionist de origine română format în România şi Austria, unde a fost discipolul lui Peter Sadlo marele percuţionist german, timpanistul numărul unu al celebrei Filarmonici din Munchen pe vremea când aceasta a fost condusă de Sergiu Celibidache. La rândul său continuator de şcoală, Bogdan Băcanu este profesor de marimbă la Universitatea "Anton Bruckner" din Linz, unde împreună cu percuţioniştii Emiko Uchiyama şi de foştii săi elevi Vladimir Petrov şi Christoph Sietzen formează din 2008 cvartetul WAVE, o formaţie de 4 marimbafoane devenită repede o adevărată vedetă internaţională. Cei patru - care în funcţie de specificul fiecărui proiect abordează la cel mai înalt nivel toate instrumentele de percuţie - fac parte dintre acei foarte puţini muzicieni aleşi de a reprezenta firma Adams, unul dintre liderii fabricanţilor de instrumente de percuţie, care din 2015 a lansat un tip de instrument care poartă numele lui Bogdan Băcanu.
În perioada 24 - 27 martie 2017, cvartetul WAVE alături de Orchestra Română de Tineret condusă de Cristian Mandeal a susţinut un turneu de concerte la sala Capitol din Timişoara, la vestita Brucknerhaus din Linz şi la Alte Rezidenz din Salzburg, cel din urmă fiind un concert dedicat sărbătoririi a 10 ani de când România a devenit membru al Uniunii Europene.
Programul turneului a avut ca piese centrale Emmanuel Séjourné - Gotan "concert pentru Wave" şi Bizet/Shchedrin - Suita Carmen, iar în deschidere s-au cântat la Linz Constantin Silvestri - Trei piese pentru orchestră de coarde şi la Salzburg J.S. Bach - Concertul BWV 1062, în aranjament pentru 4 marimbe şi orchestră de coarde, ambele piese fiind incluse în prima parte a concertului de la Timişoara.
Pentru acest repertoriu deosebit, Orchestra Română de Tineret a fost compusă doar din instrumente de coarde, în cadrul celor 70 de instrumentişti făcându-şi intrarea o nouă generaţie de muzicieni selecţionaţi din toată România şi Republica Moldova. Şi de această dată, dirijorul Cristian Mandeal a reuşit - în baza unor repetiţii intense, chiar dure - să creeze o orchestră care a reuşit să confirme, chiar să depăşească toate aşteptările. Colaborarea cu cvartetul WAVE a fost reluată cu bucurie de ambele părţi, după sesiunea de înregistrări şi concertul de mare succes de la Ateneul Român din primăvara anului 2015.
"Am crescut cu dirijorul Cristian Mandeal, unul dintre primii dirijori cu care am colaborat, acest lucru contribuind la formarea mea ca muzician. De aceea, revin cu bucurie la oricare nouă colaboarare cu dânsul. Cât priveşte Orchestra Română de Tineret am avut numai satisfacţii ori de câte ori am avut onoarea de a cânta alături de ei. Li se spune orchestră de tineret, dar sunt multe ansambluri profesioniste care ar avea ce să înveţe de la ei, mai ales ceea ce ţine de pasiunea pentru muzică", declara Bogdan Băcanu.
S-a simţit acest lucru pe parcursul întregului proiect, care a mers într-un continuu crescendo din punct de vedere artistic. Pentru membrii cvartetului WAVE piesele de rezistenţă au fost Gotan "concert pentru Wave", Emmanuel Séjourné - o lucrare scrisă "din interior", perfect mulată pe specificul estetic al ansamblului - şi aranjamentul pentru patru marimbe al dublului concert pentru două viori BWV 1062 de Bach, o întreprindere riscantă, care a făcut apel la considerabila măiestrie de adaptare a sonorităţilor şi a modurilor de atac a celor patru muzicieni.
Pentru public, concertele au prezentat un mare grad de atractivitate în care exotismul instrumentelor soliste a fost din primele momente pus în umbră de energia degajată de actul interpretativ. Cu o chimie internă pozitivă, în care actul interpretării reprezintă în sine un mod de comunicare mereu agreabil, Bogdan Băcanu a imprimat colegilor săi o manieră de abordare a partiturii pusă sub semnul exhibării emoţiilor.
În partea a doua a celor trei concerte, Suita Carmen de Bizet/Shchedrin a fost o adevărată revelaţie pentru public în sensul cel mai pozitiv. Dirijorul Cristian Mandeal a creat o naraţiune plină de culoare şi romantism, adevărate tablouri sonore, mergând de la tuşele cele mai rarefiate şi luminoase ale dragostei, trecând prin roşul aprins al jertfei şi până la nuanţele de cobalt ale durerii. A avut în tinerii săi colegi un partener plin de dorinţa sinceră a autodepăşirii, concertul desfăşurat în sala istorică Alte Residenz din Salzburg - ultimul concert din turneu - oferind o versiune tulburătoare a acestui opus extraordinar.
În acest fel şi-a facut intrarea - de această dată foarte repede într-un proiect internaţional - o nouă generaţie a Orchestrei Române de Tineret, un proiect care după declaraţia profesorului şi violoncelistului Marin Cazacu - creatorul acestui program de educaţie - au fost până acum formaţi peste 500 de tineri muzicieni. Acest proiect adaugă orchestrelor de tineret deja existente, care acoperă toate categoriile de vârstă de la 14 la 28 de ani, respectiv Orchestra Junior, Romanian Sinfonietta şi Orchestra Română de Tineret, încă o orchestră, care se va numi Orchestra Naţională Simfonică a României şi va fi compusă - fără limită de vârstă de această dată - din cei mai valoroşi membri din prezent sau din trecut ai Orchestrelor de Tineret.