Ne-am obișnuit cu binele, cu foarte binele chiar, de fiecare dată când auzim vești despre prezențele Orchestrei Române de Tineret pe cele mai importante scene internaționale, sau în proiecte cu vizibilitate internațională. A ține tot timpul steagul sus atunci când vorbim despre o orchestră simfonică de proiect, care se bazează tocmai pe schimbarea continuă a generațiilor membrilor săi, mai ales în aceste vremuri foarte vitrege pentru tot ceea ce înseamnă activitate artistică, nu este deloc puțin lucru.
De această dată, Orchestra Română de Tineret dirijată de Gabriel Bebeșelea a semnat primul eveniment cultural românesc de anvergură de la Expo 2020 Dubai, soliști fiind laureații Concursului Internațional "George Enescu" 2021, violonistul Valentin Șerban și violoncelistul Ștefan Cazacu. Concertul a avut loc în onoarea Zilei Naționale a României pe scena Millenium Amphitheater din cadrul Expoziției Mondiale Dubai 2020, fiind programat în seara de 6 decembrie 2021. În data de 7 decembrie 2021, formații camerale din cadrul Orchestrei Române de Tineret au susținut micro-recitaluri în pavilionul României la Expo 2020.
O expoziție mondială scoate în evidență prin excelență tot ceea ce țările lumii au mai bun și mai competitiv de arătat, de vândut. Standurile sunt într-o mare măsură o oglindă a forței pe care o are această ofertă, forma lor finală fiind mai mult sau mai puțin inspirată, în funcție și de o sumă de conjuncturi. În acest context, al bucuriilor timide, a pașilor nesiguri făcuți parcă de vizitatorii acestei minunate demonstrații de forță organizatorică, ce în pofida imenselor dificultăți cauzate de pandemie au făcut totuși posibil acest grandios eveniment care a dat substanță fenomenului EXPO 2020 Dubai, prezența Orchestrei Române de Tineret a constituit o infuzie de optimism și normalitate.
Nu sunt în măsură să judec cât de mult sau de puțin mai are de oferit România în ziua de azi care să fie competitiv, să aibă relevanță și să suscite interesul real în concertul mondial, dar este cert faptul că discursul tinerilor muzicieni români reuniți în Orchestra Română de Tineret face cu brio parte din această ofertă.
Cu un program muzical cuprinzând lucrări de Sabin Păutza, Ciprian Porumbescu, Constantin Dimitrescu, Rossini, Mascagni, Saint-Saëns, Puccini, Glinka și Johann Strauss Fiul, tinerii și unii chiar foarte tinerii muzicieni conduși de Gabriel Bebeșelea - și el la rândul său una dintre cele mai importante figuri ale tinerei generații de dirijori afirmați la nivel internațional - au reușit din nou să fie concentrați pe scopul propus.
Deși scena Millennium Amphiteatre - altminteri una dintre cele mai importante ale acestui imens spațiu expozițional - este în aer liber, experiența de a face față rigorilor și constrângerilor impuse de concertele amplificate a celor mai experimentați din orchestra s-a transmis admirabil și către cei mai tineri. Astfel, deși condițiile de sonorizare și de iluminare de pe scenă nu au fost dintre cele mai simple, nivelul individual excelent al muzicienilor, dublat de atenție, a adunat scânteietoarele sonorități ale acestui dificil program care a conținut în mare majoritate piese de mare virtuozitate, sub bagheta sigură a lui Gabriel Bebeșelea.
Talentul și determinarea au făcut ca și de această dată muzica să treacă rampa, să captiveze și să seducă publicul, care din nou, la final, continua să aplaude în picioare, chiar și după cel de-al treilea bis.
Violoncelistul și profesorul Marin Cazacu, semnatarul acestui proiect atât de necesar pentru cultura română, cel al Orchestrelor Naționale de Tineret ale României, are din nou meritul principal în a continua - în pofida vremurilor - să ofere tinerilor muzicieni momente unice de satisfacție artistică.
Așa cum observăm, ori de câte ori avem știri despre noi guverne în România, pe ultimele locuri la negocieri și respectiv la discursul presei se află Cultura și Sportul, semn că în concertul mondial al ofertelor, țara noastră are multe alte lucruri de oferit înaintea acestor domenii, nu-i așa, marginale. La EXPO 2020 Dubai, ca și la toate celelalte ediții, de altfel, Cultura se află de cele mai multe ori pe primul loc în oferta generală a standurilor expoziționale, nici la această ediție România nefăcând excepție de la această regulă.
Această discrepanță dintre haina de zi cu zi a priorităților reale ale autorităților - cu siguranță nu doar din România - și ceea ce se îmbracă la ceas de sărbătoare, are din păcate darul de a uza entuziasmul care stă la baza forței creatoare a oricărui artist, cu implicații în lipsa de toleranță care ne înconjoară tot mai tare în viața socială. Pentru muzicienii Orchestrei Naționale de Tineret, participarea la acest minunat eveniment - parte a prezenței României la EXPO 2020 Dubai - a însemnat o adevărată șansă de a-și menține treaz entuziasmul pentru strădania lor de continuă autodepășire. Un minunat gest de normalitate făcut de autorități.