Ediţia 2017 a festivalului poartă titlul The Tickler and the Ticklee. Spectacolele şi performance-urile selectate în programul "News from Polska" de curatoarea Larisa Crunţeanu folosesc dramaturgii complexe bazate pe dialogul sau monologul interior.
"În timpul festivalului, la CNDB vor putea fi văzute cinci performance-uri, de la monodrame la forme mai complexe. A fost important pentru noi ca artiştii polonezi invitaţi la Bucureşti să abordeze teme apropiate omului contemporan, indiferent de locul în care acesta trăieşte şi de contextul cultural", spune Agnieszka Skieterska, directorul Institutului Polonez din Bucureşti, iniţiatorul festivalului.
Festivalul începe pe 31 martie 2017 cu performance-ul Daughters of Lust, un duet coregrafiat de Zuzanna Ratajczyk, în care artista performează alături de Eoghan Ryan. O formă de experiment în colaborare, performance-ul celor doi extenuează dansul, care devine astfel platformă pentru alienare, acţionând ca un catalizator al expresiei umane în replică la drama existenţială.
"Mi-am dorit ca aceasta să fie piesa de deschidere a festivalului pentru că ea oferă cheia de înţelegere a conceptului propus, atât prin subiect (deconstrucţia unui text religios prescriptiv), cât şi prin includerea în dramaturgia lucrării a ideii de discurs interior ca formă de acţiune. Aşa cum anunţă numele "The Tickler and the Ticklee", conceptul festivalului este bazat pe un aparent paradox - incapacitatea omului de a se gâdila singur", explică Larisa Crunţeanu. "Aceasta se datorează faptului că sistemul central nervos analizează acţiunea motorică atât în baza informaţiilor senzoriale, cât şi în baza unei forme de anticipare a inputului nervos, care ne alertează că stimularea este auto-indusă. Deși situația e clară în cazul distincției între propriile acțiuni și cele ale altora, nu suntem confruntaţi niciodată cu problema distincţiei între gândurile proprii și cele ale altora. În interiorul propriei minți, separarea dintre cel care gâdilă şi cel care este gâdilat se dovedeşte a fi mai dificilă, iar acesta este terenul conceptual pe care cred că se plasează lucrările participante în festival", adaugă curatoarea.
În acelaşi weekend (1 - 2 aprilie 2017) va fi pus în scenă şi performance-ul Offering What We Don't Have to Those Who Don't Want It, conceput de Ania Nowak. Piesa este o interpretare scenică a unor teme aparţinând unei cercetări de lungă durată asupra dragostei ca gen politic. Nowak este interesată printre altele şi de iubirea nenormativă, ca practică a trupului şi limbajului.
După cele două reprezentaţii de la CNDB, pe 3 aprilie 2017 artista va susţine un artist talk la tranzit.ro/Bucureşti, în care va prezenta o parte din documentare şi va vorbi despre felul în care această cercetare artistică a dus la crearea mai multor piese de performance live. Accesul la artist talk este gratuit.
Tot în week-end (1 - 2 aprilie 2017), în timpul zilei, artiştii Zuzanna Ratajczyk şi Eoghan Ryan vor susţine workshop-ul "New Breed Tournament". O explorare în grup a diferitelor faţete metafizice ale dansului contemporan şi conceptual, workshopul propune exerciţii de mişcare şi interacţiune între participanţi în relaţie cu performance-ul Daughters of Lust şi diverse coregrafii de supunere a corpului, de la culturi religioase la culturi muzicale hardcore. Accesul la workshop se face pe bază de înscriere la adresa de e-mail [email protected] (maxim 20 participanţi) şi este gratuit. Workshop-ul se adresează performerilor cu (minimă) experienţă scenică.
Joi, 6 aprilie 2017, pe scena CNDB va putea fi văzut Piotr Wach. Performance-ul său Richard. Un trup din furie este o analiză a personalităţii lui Richard al III-lea şi se inspiră din piesa lui William Shakespeare şi din Anul lui Richard al dramaturgei spaniole Angélica Lidell. Punând faţă în faţă două lucrări - cea istorică şi cea contemporană - actorul construieşte un erou monumental şi înspăimântător.
O tematică complet diferită tratează spectacolul Make Yourself (7 - 8 aprilie 2017). Lucrarea concepută de Marta Ziółek, în care aceasta performează pe scenă alături de 6 alţi coregrafi şi o cântăreaţă, creează un univers futuristic în care corpurile şi vocile personajelor se abandonează unei voinţe corporate-pop. În cuvintele autoarei, ne aflăm undeva între o sală de gimnastică, o biserică şi o corporaţie.
Festivalul se încheie duminică, 9 aprilie 2017, cu performance-ul pURe al Ramonei Nagabczyńska. Lucrarea abordează prin coregrafie ideea de corp natural, de stare ce precede iluzia reprezentării şi este inspirată de renumitul regizor de teatru şi pictor polonez Tadeusz Kantor.
Spectacolul va fi urmat de proiecţia video a filmului-operă The Tower, în care regizoarea Karolina Breguła prezintă povestea absurdă a unui colectiv de oameni care decid să construiască un turn de zahăr. Seara de duminică se va încheia cu performance-ul Exit Promises. Oaspetele de origine australiană ZONE-L renegociază natura spaţiilor de artă printr-un experiment video şi sonor ce propune o experienţă comunală la limita dintre petrecere şi conferinţă de dezvoltare personală.
Organizatorii festivalului News from Polska sunt Institutul Polonez din Bucureşti şi Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, în al cărui sediu vor avea loc toate spectacolele. Anul acesta, festivalul se bucură, de asemenea, de sprijinul tranzit.ro/Bucureşti, care va fi gazda unui artist-talk pe data de 3 aprilie 2017.
În timpul festivalului, Lente Café va completa serile cu gustări şi băuturi.
Programul festivalului News from Polska 2017:
31 martie 2017 - performance Daughters of Lust (concept Zuzanna Ratajczyk)
1-2 aprilie 2017 - performance Offering What We Don't Have To Those Who Don't Want It (concept Ania Nowak) şi workshop New Breed Tournament cu Zuzanna Ratajczyk şi Eoghan Ryan
3 aprilie 2017 - artist-talk cu Ania Nowak (la tranzit.ro/Bucureşti - str. Gazelei nr. 44)
6 aprilie 2017 - performance Richard. Un trup din furie (concept şi performance Piotr Wach)
7-8 aprilie 2017 - performance Make Yourself (concept Marta Ziółek)
9 aprilie 2017 - performance pURe (concept şi performance Ramona Nagabczyńska), proiecţia filmului The Tower (regia Karolina Breguła) şi concert Exit Promises (ZONE-L aka Laura Hunt)
Biletele costă 35 de lei (preţ întreg) sau 20 de lei (preţ redus) şi se pot achiziţiona online, de pe www.kompostor.ro, sau de la Sala Stere Popescu a Centrului Naţional al Dansului Bucureşti (bd. Mărăşeşti nr. 80-82) înainte de începerea fiecărui spectacol. Accesul la workshop şi artist talk sunt gratuite.
Text curatorial de Larisa Crunţeanu
Ediţia 2017 a festivalului News from Polska prezintă o selecţie de lucrări a căror dramaturgie este bazată pe dialogul interior şi relaţia complicată a acestuia cu sisteme de autoreglare, alături de devieri eferenţiale care variază de la halucinaţii auditorii verbale până la emulaţia celuilalt, sindromul mâinii extraterestre şi dialogul divin.
Pentru a derula o acţiune motorie specifică, sistemul central nervos emite un semnal eferent. Cu o fracţiune de secundă înainte ca acest semnal să pună în funcţiune muşchiul sau membrele responsabile, este emis un semnal identic, numit copie eferentă. După finalizarea mişcării, copia eferentă este comparată cu rezultatul. Dacă cele două coincid, copia eferentă este păstrată în formă identică şi pe măsură ce mişcarea se repetă, aceasta devine un automatism motor. Dacă nu coincid, copia eferentă este modificată şi folosită ca feedback pentru mişcări viitoare, în încercarea de a elimina factorii disturbatori.
Copiile eferente sunt create cu propria noastră mişcare, dar nu şi cu cea a altora. De aceea, alţii ne pot gâdila (nu există o copie eferentă a mişcării care produce senzaţia), dar noi nu ne putem gâdila singuri (copiile eferente ne informează că este vorba de auto-stimulare). Deşi situaţia e clară în cazul distincţiei între propriile acţiuni şi cele ale altora, nu suntem confruntaţi niciodată cu problema distincţiei între gândurile proprii şi cele ale altora. În interiorul propriei minţi, separarea dintre cel care gâdilă şi cel care este gâdilat se dovedeşte a fi mai dificilă.
Psihologul Lev Vygotsky (1934-1987) a definit dialogul interior ca o formă de autoreglare verbală derivată din schimburile mediate semiotic între interlocutori pe plan social. Un dialog care îşi are originea în planul interpsihologic ca schimb între indivizi, este apoi reconstruit în planul intrapsihologic ca dialog interior sau gândire verbală. Gândirea noastră este deci infuzată de voci exterioare pe care adeseori nu le recunoaştem ca aparţinând altora şi a căror rezultat încercăm să îl anticipăm prin modele eferenţiale.
Selecţie şi concept curatorial: Larisa Crunţeanu
Producător: Institutul Polonez din Bucureşti
Grafică: Vlad Anghel
Programul complet "News from Polska" 2017 poate fi găsit pe paginile de internet culturapoloneza.ro şi www.cndb.ro.
Event Facebook: aici
Parteneri media: AGERPRES, RFI România, Radio România Cultural, LiterNet, Observatorul Cultural, Scena.ro, Dilema Veche, Revista Arta, Revista Arte şi Meserii, Revista CARIERE, Revista Atelierul, Veioza Arte, Feeder.ro, Şapte Seri, Oraşulm.eu, Onlinegallery, Zelist, B-Critic, Bucharest City App, Graphic Front, Umblat.ro