Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici muzică  Sageata  Clickantabil

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Corul de copii radio... cu licurici în priviri


, un interviu cu

decembrie 2017
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Oltea Şerban-Pârâu: E decembrie şi parcă este momentul în care Corul de copii radio "înfloreşte". După un prim concert de colinde, gândit ca o călătorie muzicală pe ritmuri de cântece tradiţionale de Crăciun din toată lumea, programat la Sala Radio pe 9 decembrie 2017, Corul de Copii Radio, condus de dirijorul Voicu Popescu, va aduce bucuria colindelor la târgurile de Crăciun şi în alte spaţii din Bucureşti. De câţiva ani în luna decembrie activitatea corului devine aproape zilnică. Ce înseamnă pentru copii acest moment de vârf în activitate
Voicu Popescu: Aşa cum îmi mărturisesc cu licurici în priviri, copiii noştri aşteaptă cu bucurie momentul în care au prilejul să dăruiască ceva din sufletul lor prin atât de îndrăgitele noastre colinde. Este, fără îndoială, cea mai frumoasă perioadă a anului, chiar dacă obligaţiile şcolare şi repetiţiile din studiourile Radioului ocupă la maxim timpul copiilor. E o deosebită satisfacţie pentru noi să vedem că biletele concertului tradiţional de Crăciun se termină cu săptămâni înainte şi să vedem că tot mai mulţi organizatori de evenimente solicită prezenţa noastră. În astfel de momente, oboseala trece neobservată!


O.Ş.-P.: Corul de Copii Radio va aduce magia colindelor pe 18 decembrie 2017 la Târgul de Crăciun din Piaţa Universităţii, organizat de Creart. Vor urma pe 21 şi pe 22 decembrie 2017, alte două concerte, găzduite, de această dată, de ARCUB, în cadrul Târgului alternativ Alt.Crăciun, la Hanul Gabroveni. Evoluţia Corului de Copii Radio la Alt.Crăciun este programată în două reprize, în fiecare seară de la 19.30 şi de la 21.30.
V.P.: Da, după cum se vede, în acest decembrie, agenda noastră este plină de evenimente. Trebuie să vă mărturisesc că, în această perioadă, există un mare entuziasm în rândul copiilor atunci când află că vom cânta pentru fonduri destinate programelor educaţionale destinate copiilor defavorizaţi, sau că vor cânta în faţa a 2.000-3.000 de oameni veniţi să se bucure de frumuseţea sărbătorilor de iarnă. O surpriză pentru noi şi pentru cei ce ne cunosc a fost implicarea în programele de muzică alternativă de la Hanul Gabroveni. Aflat în al treilea an, programul se autogenerează acum cu piese propuse de membrii formaţiei noastre. De asemenea, Sala Radio va găzdui, pe 17 decembrie 2017, de la ora 11.00, un alt eveniment de Crăciun cu intrare liberă, dedicat copiilor, în care Corul de Copii Radio este invitat să concerteze a cappella, dar si alături de Orchestra de Cameră Radio.

O.Ş.-P.: Personal, vă aflaţi la un moment de vârf al activităţii şi, aşa cum a făcut şi doamna Elena Văcărescu cu dvs. ştiu că pregătiţi un dirijor secund. Cât de complicată este familiarizarea copiilor cu un al doilea dirijor.
V.P.: Cum este firesc şi necesar, schimbarea la pupitrul dirijoral al unui cor de copii se face cu o anumită grijă pentru cei care sunt obişnuiţi să fie conduşi cu anumite mijloace psiho-pedagogice. Există riscul unei anumite rezistenţe in faţa unei schimbări tranşante. Chiar dacă, de 13 ani am fost dirijor unic al formaţiei - tradiţia ar fi impus şi prezenţa unui dirijor secund - consider că modul de lucru aplicat coriştilor noştri a fost acela care le permite să fie extrem de maleabili. Această flexibilitate este impusă şi de nevoia de a răspunde cerinţelor dirijorale atunci când colaborăm la concertele vocal-simfonice din cadrul stagiunilor de concerte ale Societăţii Române de Radiodifuziune, ale Filarmonicii de Stat din Bucureşti sau din cadrul ediţiilor Festivalului George Enescu. Pe parcursul vieţii sale de corist, un copil are privilegiul unic de a întâlni cei mai importanţi dirijori ai României şi pe unii din marii dirijori ai lumii. Tocmai această capacitate de răspuns a copiilor noştri mă face să cred că tânărul dirijor pe ni l-am apropiat, cunoscut deja publicului bucureştean, domnul Răzvan Rădos, nu întâmpină şi nu va întâmpina nicio problemă în comunicarea cu membri formaţiei. Muncim de o vreme împreună şi sunt convins că suntem pe drumul cel bun!


O.Ş.-P.: La nivel internaţional, 2017 a fost un an de vârf prin evoluţia în Oedipe la Festivalul "Enescu" 2017 şi alături de London Philharmonic Orchestra dirijată de Vladimir Jurowski la Royal Festival Hall. Cum au perceput copiii acest repertoriu şi această expunere, pe de altă parte.
V.P.: Este, fără îndoială, una din marile satisfacţii personale faptul că ansamblul nostru a ajuns la un asemenea moment. Pentru puţinele minute în care a fost necesară prezenţa noastră în grandioasa operă enesciană, s-a muncit cu o seriozitate ieşită din obişnuit. Am încercat să cunoaştem tot ce a însemnat apariţia acestei opere în creaţia românească şi a sec. XX. Nu exagerez când spun că, din proprie iniţiativă, copii s-au informat şi au făcut mici expuneri în faţa colegilor lor pentru a înţelege spiritul acestei uriaşe lucrări. Şi răsplata a venit! Atât publicul bucureştean cât cel londonez au ovaţionat la finalul primei părţi, atunci când s-a încheiat misiunea noastră artistică în Oedipe. Pentru ca satisfacţia să fie deplină, fiecare membru al Corului de copii Radio a primit o diploma de felicitare din partea London Philharmonic Orchestra, cu semnătura dirijorului Vladimir Jurowski.

O.Ş.-P.: Cum se petrece schimbul de generaţii într-o astfel de formaţie şi cât de greu este de gestionat?
V.P.: Faptul că alocăm o zi pe săptămână lucrului cu copiii nou selectaţi, ne ajută să egalizăm mai uşor diferenţele între generaţii. După intrarea copilului in formula de concert, urmează prima tabără de lucru. Acolo avem posibilitatea să cunoaştem în detaliu profilul comportamental şi vocal al celor noi. Lucrul este concentric, dinspre cei mari spre cei mici. Prin cunoaştere şi socializare, generaţiile de copii se omogenizează şi se compatibilizează comportamental şi vocal. Este, desigur o chestiune de timp care durează doi-trei ani până ce copilul devine un membru deplin al corului.


O.Ş.-P.: Planurile pentru 2018 sunt gata sau ne veţi surprinde...
V.P.: Doresc un 2018 plin de entuziasm, şi de aceea, există ispita ca la concertul din 14 aprilie să venim cu o muzică tonică, luminoasă, desprinsă din lumea filmelor muzicale... Sper să găsim acele formule de prezentare care să continue linia concertelor cu care ne-am obişnuit spectatorii. Mergând puţin mai departe, cred că reactivarea proiectului "Romanian Roots" ne-ar ajuta să insuflăm copiilor noştri ataşamentul faţă de valorile perene ale culturii noastre şi, totodată, să marcăm aşa cum se cuvine cei 100 de ani de la Marea Unire.



 Toate articolele despre Clickantabil


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Oltea Şerban-Pârâu
 Alte articole de Voicu Popescu


Alte articole

 Seria 100 de ani muzică românească de la Londra, 2018, Oltea Şerban-Pârâu
 Culoare şi delicateţe în Spărgătorul de nuci la Iaşi, Oltea Şerban-Pârâu
 Don Carlo la ONB - de neratat!, Virgil Oprina
 Cântăreţii români care revin în ţară şi semnificaţia succesului de acasă, Oltea Şerban-Pârâu
 O revelaţie în Paiaţe de Leoncavallo, Oltea Şerban-Pârâu
 Toate articolele despre Clickantabil


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer