Foxtrot, câştigător al Leului de Argint la Veneţia, este semnat de Samuel Maoz, regizorul filmului Lebanon (Leul de Aur la Veneţia 2009) şi membru al juriului TIFF în 2010. În Foxtrot, Maoz combină drama pe muchie de cuţit şi comedia neagră cu accente absurde într-o fabulă despre destin, prin prisma unei familii israeliene care îşi pierde copilul în conflict. În rolul principal reîntâlnim un actor "perfect capabil să sugereze furtuni de sentimente doar din ochi" (AV Club) - Lior Ashkernazi, văzut la TIFF în Big Bad Wolves şi The Wanderers.
Prezent de două ori în competiţia oficială a festivalului cu Either Way şi Paris of the North, Hafsteinn Gunnar Sigurdsson revine la TIFF cu Under the Tree, proiectat în secţiunea Orizzonti la Veneţia şi premiat la festivalurile de la Zurich şi Hamptons. Under the Tree este o tragicomedie construită în jurul unui copac mare şi frumos din curtea unei familii, care face umbră fix pe locul de bronzat al vecinilor. Războiul e declarat, iar conflictul escaladează dincolo de orice limite.
Love and Bullets / Ammore e malavita este un muzical original despre Mafie semnat de fraţii Maretti, prezentat în competiţia oficială de la Veneţia. Plasat în periculosul Napoli şi populat de bande rivale, filmul povesteşte despre înscenarea morţii unui şef mafiot şi incredibila întâmplare ca singurul martor incriminator să fie iubirea demult pierdută, dar deloc uitată, a ucigaşului trimis să facă curăţenie.
Muzică avem şi în Nico, 1988, scris şi regizat de Susanna Nicchiarelli, dar filmul biografic despre Christa Päffgen, una dintre muzele lui Andy Warhol şi solistă în formaţia Velvet Underground, este mai mult de atât. Câştigător al premiului secţiunii Orizzonti de la Veneţia, filmul se focusează pe ultimul turneu al artistei şi "funcţionează nu doar ca portretul unei personalităţi complexe, dar arată şi costurile îndrăznelii de a fi nonconformist" (Screendaily). "Preoteasa întunericului" este interpretată magistral de actriţa daneză Trine Dyrholm, iar alături de ea o regăsim şi pe Anamaria Marinca.
Tot din secţiunea Orizzonti vine la TIFF 2018 documentarul-şoc Caniba, câştigătorul premiului special al juriului. Regizat de antropologii Lucien Castaing-Taylor şi Verena Paravel (Leviathan), Caniba explorează cu un curaj extraordinar viaţa canibalului japonez Issei Sagawa şi este "o experienţă inconfortabilă, dar fascinantă" (The Hollywood Reporter).
Distinsă cu Premiul Publicului la festivalurile de la Veneţia şi Ierusalim, comedia neagră a lui Savi Gabizon, Longing, e povestea unei nunţi improbabile şi a unui bărbat care învaţă să devină tată, după ce află de moartea fiului pe care nu a ştiut că îl are.
În Candelaria, câştigătorul juriului secţiunii Venice Days, regizorul Jhonny Hendrix Hinestroza pune o cameră de filmat în mâinile unui cuplu de septuagenari care trăiesc de azi pe mâine, în Cuba, pe timp de criză economică. Cei doi regăsesc pasiunea privindu-se prin ochiul nou al obiectivului, dar jocul devine problematic atunci când filmuleţele lor ajung pe mâna unor dealeri.
De la Festivalul Internaţional de la San Sebastian vine Life & Nothing More, câştigător al premiului FIPRESCI, a cărui imagine o semnează Barbu Bălăşoiu (Sieranevada, Charleston). Este cel de-al doilea film al regizorului António Méndez Esparza (Aqui y allá) care a decis să lucreze doar cu actori neprofesionişti pentru a face radiografia unei comunităţi sărace din nordul Floridei, văzută prin ochii lui Andrew, un tânăr de 17 ani, aflat la primele sale audieri după ce a fost prins spărgând maşini.
"Un film fantastic, alegoric şi profund poetic" (El Mundo), Giant / Handia, regizat de Jon Garano şi Jose Mari Goenaga, a fost premiat la San Sebastian cu Premiul Juriului pentru povestea plasată în secolul XIX a celui mai înalt om din lume şi faima care dezbină chiar şi cele mai unite familii.
Tot despre fragilitatea familiei vorbeşte şi filmul regizat de argentinianul Diego Lerman, A Sort of Family, câştigătorul marelui premiu la Chicago şi al premiului pentru cel mai bun scenariu la San Sebastian, cu Bárbara Lennie (Magical Girl) în rol principal.
Noi titluri şi secţiuni vor fi anunţate în următoarele săptămâni. Campania de înscrieri e în plină desfăşurare, toate detaliile legate de regulamentul competiţiei oficiale TIFF.17 pot fi citite aici. Termenul limită este 1 februarie 2018.
***
Ne puteţi urmări pe: www.tiff.ro | FB: TransilvaniaIFF | Twitter: TIFFRomania | Instagram
***
Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Festivalul de Film Transilvania.