La Opera din Iaşi, Spărgătorul de nuci a ajuns să aibă programată premiera la final de februarie 2018, din motive financiare, pentru că în perioada dinaintea Crăciunului, atunci când în mod tradiţional se lansează noi versiuni ale acestei celebre partituri coregrafice a cărei muzică este semnată de Ceaikovski, contextul nu a permis un astfel de eveniment.
Nici anul 2018 nu se arată prea optimist pentru directorii instituţiilor de operă din tară, majoritatea având în acest moment prea puţini bani pentru a produce un număr firesc de noi producţii pentru teatre de dimensiunea Operelor Naţionale din Iaşi sau Cluj, dar în speranţa aşteptatelor "rectificări bugetare", majoritatea au lansat câte o premieră în luna februarie 2018, folosindu-se în bună măsură de ceea ce păstraseră din anii trecuţi.
Promisiunea de a vedea la Iaşi un nou Spărgător de nuci era mai veche. Celebrul balet al lui Piotr Ilici Ceaikovski, care a cucerit inimile şi a trezit imaginaţia spectatorilor de toate vârstele, din întreaga lume, a reintrat în repertoriul Operei ieşene din seara de 25 februarie 2018. Coregrafia premierei spectacolului Spărgătorul de nuci este semnată de celebra balerină, artist emerit, Ileana Iliescu, iar scenografia este realizată de Adriana Urmuzescu, interpretarea aparţinând baletului Operei Naţionale Române Iaşi, iar conducerea muzicală dirijorului Ciprian Teodoraşcu.
Transpus cu succes de-a lungul timpului în balet pe gheaţă, film artistic, desen animat ori carte ilustrată, celebrul balet în două acte are la bază basmul omonim semnat de Alexandre Dumas.
Distribuţia premierei a adus pe scenă vedetele teatrului ieşean: Spărgătorul - Vlad Mărculescu, Clara - Kotomi Hoshino, Drosselmayer - Sergiu Cotorobai, Zâna fondantelor - Maria Buzincu, Prinţul zânei - Dumitru Buzincu, Regele motanilor - Elvis Gach, Fritz - Hirohito Ikeuchi. De altfel, ceea ce remarcam şi în anii trecuţi, numărul japonezilor din compania de balet a operei ieşene este în creştere şi iată că deja Kotomi Hoshino a ajuns una dintre vedetele Operei, abordând tot mai multe roluri principale. Personificând-o pe Clara, ea aduce în scenă acea graţie şi delicateţe copilărească pe care ne aşteptăm să o vedem de fiecare dată când ne întâlnim cu acest rol.
Vizual, costumele şi scenografia semnate de Adriana Urmuzescu debordează de culoare, delicateţe şi sclipire, având exact ceea ce se aşteaptă de la un spectacol cu Spărgătorul de nuci. Coregrafia imaginată de Ileana Iliescu valorifică potenţialul trupei ieşene, a cărei notă aparte este dată de delicateţea mişcărilor şi expresiei balerinelor japoneze pe care reuşeşte să le menţină în ansamblu managerul operei, Beatrice Rancea, depăşind toate piedicile birocratice.
Povestea de iarnă pe care am văzut-o la Iaşi a fost în consonanţă cu vremea de afară şi a adus pe scenă două ore de vis pe care toate fetiţele din lume le-au trăit in anii copilăriei cu un firesc şi o candoare la care ar trebui sa facem apel mai des.