Născută pe 22 martie 1949, Fanny Ardant a crescut în Monaco până la vârsta de 17 ani, după care s-a mutat în Aix-en-Provence pentru a-şi urma studiile în domeniul ştiinţelor politice. Nimic nu prevestea virajul spre actorie şi, cu atât mai puţin, succesul încă de la prima apariţie scenică din 1974. Frumuseţea, exuberanţa, versatilitatea şi talentul ei extraordinar au plasat-o în topul celor mai iubite actriţe ale cinematografiei franceze.
În cei peste 40 de ani de carieră, Fanny Ardant a cucerit întreaga lume, jucând nu doar în Franţa, ci şi în Spania, Italia, Anglia, Israel, Germania, Elveţia şi, nu în ultimul rând, la Hollywood. A lucrat cu regizori importanţi precum Claude Lelouch, Alain Resnais, Costa Gavras, Volker Schlondorff, Michelangelo Antonioni, Sydney Pollack, Franco Zeffirelli sau Ettore Scola, şi i-a avut ca parteneri pe ecran, printre alţii, pe Gérard Depardieu, Vittorio Gassman, Jean Rochefort, Danielle Darrieux, Catherine Deneuve, Harrison Ford, Cate Blanchett, Penelope Cruz sau Jean-Louis Trintignant.
Una dintre cele mai importante colaborări, încă de la începutul carierei, a fost cu legendarul cineast francez Francois Truffaut, care i-a devenit şi partener de viaţă. După ce a remarcat-o în serialul TV Les dames de la côte, Truffaut a distribuit-o alături de Depardieu în La femme d'a coté / Femeia de alături (1981), care i-a adus şi prima nominalizare la Premiile César. La doar 2 ani distanţă, numele actriţei se afla din nou pe lista scurtă a nominalizaţilor, de data aceasta pentru rolul secretarei-detectiv din ultimul film al lui Truffaut, Vivement Dimanche / De-ar veni odată duminica!. Această comedie noir nominalizată la Premiile BAFTA, la categoria Cel mai bun film străin, va putea fi văzută şi la TIFF.
După o serie de filme de autor şi nominalizări la Premiul César pentru cea mai bună actriţă, Fanny Ardant câştigă trofeul pentru rolul patroanei unui bar gay din comedia-cult Pédale douce (r. Gabriel Aghion, 1997), iar popularitatea ei creşte exponenţial, filmul fiind văzut de peste 4 milioane de spectatori. Un succes impresionant de box-office este şi comedia Ridicule (r. Patrice Laconte), pentru care în acelaşi an primeşte Premiul Lumière. Distincţiilor primite în cinema li se alătură şi un Urs de Argint la Berlin pentru prestaţia din 8 femmes / 8 femei (r. François Ozon, 2002), premiu colectiv pe care îl împarte cu celelalte şapte actriţe din distribuţie.
În 2009, Fanny Ardant debutează în regie cu Cendres et sang / Cenuşă şi sânge, care este inclus în selecţia oficială a Festivalului de la Cannes. Scenariul scris de însăşi Ardant este adaptarea unei povestiri de Ismail Kadare, care descrie drama unei femei nevoite să-şi crească singură cei trei copii după asasinarea soţului. Exilată din ţara natală, aceasta se întoarce să-şi revadă familia după multă vreme şi declanşează noi violenţe între clanurile rivale al căror conflict i-au ruinat viaţa. Co-produs cu Libra Film, Cendres et sang / Cenuşă şi sânge a fost turnat, în proporţie de 90%, în România, iar din distribuţia internaţională fac parte şi actori autohtoni printre care Adrian Păduraru, Ion Besoiu, Răzvan Vasilescu, Tudor Istodor şi regretata Olga Tudorache. Proiecţia de la TIFF îi este dedicată acestei mari actriţe dispărute anul trecut dintre noi.
Celălalt film regizat de Fanny Ardant prezentat în programul TIFF este Le divan de Stalin / Divanul lui Stalin (2016), adaptare a romanului omonim scris de Jean-Daniel Baltassant, şi surprinde ultimele zile ale liderului sovietic, urmărind povestea unui tânăr artist angajat să realizeze un monument în onoarea acestuia. Gérard Depardieu excelează în rolul lui Stalin, redând la perfecţie amestecul de cinism, sadism şi singurătate care au marcat ultima perioadă din viaţa dictatorului, iar Ardant redă subtil acea senzaţie permanentă de ameninţare resimţită de cei din anturajul lui.
Una dintre cele mai recente şi mai temerare apariţii pe marele ecran e cea din Lola Pater (r. Nadir Moknèche, 2017), film lansat anul trecut la Locarno. Fanny Ardant interpretează cu o dezinvoltură care arde ecranul un transsexual care se reconciliază cu fiul său, pe care l-a părăsit atunci când a decis să facă operaţia de schimbare de sex. Încă din stadiul de scenariu, mama regizorului i-a spus acestuia: "Nu pierde timpul căutând. Există o singură actriţă care poate juca acest rol. Nu două, nu trei, ci una singură: Fanny Ardant." Nadir adaugă: "În acel moment, mi-am adus aminte de imaginea unei siluete masculine într-un impermeabil, precipitându-se pe o străduţă întunecată. Era Fanny Ardant în Vivement Dimanche."
Ne puteţi urmări pe:
www.tiff.ro | FB: TransilvaniaIFF | Twitter: TIFFRomania | Instagram
Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Festivalul de Film Transilvania.
Cu sprijinul: Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, Centrului Naţional al Cinematografiei, Primăriei şi Consiliului Local Cluj, Institutului Cultural Român, Consiliului Judeţean Cluj, Programului Europa Creativă - MEDIA al Uniunii Europene
Prezentat de: Staropramen
Sponsor Principal: Banca Transilvania
Partener Principal: Mastercard
Maşina oficială: Mercedes-Benz
Sponsori: Orange, HBO, Samsung, Lidl, MOL România, Tenaris Silcotub, Avon, McDonalds, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmbureşti.
Cafeaua oficială: Nespresso
Partener Logistic Oficial: DHL
Parteneri media: TV5, Europa FM, Adevărul, Dilema Veche, OK! Magazine, Historia, Marie Claire, Harper's Bazaar, Cosmopolitan, Men's Health, Business Review, Zile şi Nopţi, Cinemap, Radio România Cultural, Observator Cultural, Scena 9, Agerpres, Life.ro, Cinemagia, BIZ, News.ro, A List Magazine, LiterNet, AaRC.ro, Sinteza.
Parteneri media locali: Erdèly Naplò, Făclia, Filmtett, Krónika, InfoTrafic, Monitorul de Cluj, Radio Cluj, Transilvania Reporter
Partener de monitorizare: mediaTRUST