Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Festivalul TIFF 2018

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Competiţie TIFF, 2018 (I): Las herederas / The Heiresses / Moştenitoarele


mai 2018
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Zorii celei de-a treia tinereţi, iubiri stinse şi emoţii reaprinse, noi licăriri ale iubirii, un nou început. Este reţeta regizorului Marcelo Martinessi, care ne propune, în Las herederas / The Heiresses / Moştenitoarele, o poveste care depăşeşte într-un mod delicat şi subtil orice tabu social, obstacole financiare sau tare politice. Este un film cu femei şi despre femei, dar care nu cade, totuşi, într-un feminism frivol sau fanatic. Absenţa genului masculin din film nu caută să răstoarne dialectica patriarhală. Filmul revelează o lume intimă a femeilor, unde redundanţa binarităţii genurilor, cu care suntem obişnuiţi, ar sufoca printr-un determinism biologic, inutil, independenţa feminină pe care Martinessi o propune şi care nu este nici pe departe un portret al războiului sexelor.


Deşi este un film care evocă problema lesbianismului din Paraguay, Las herederas / The Heiresses / Moştenitoarele nu este un film obscen sau clişeatic în care spectatorul să fie bombardat cu imagini sexuale, nuditate fizică sau erotism debordant. Dimpotrivă, filmul lasă spectatorul să simtă într-un mod voalat această prezenţă prin absenţă a lesbianismului. Acest tabu sexual, care domină şi în prezent Paraguayul, se suprapune cu criza politică şi economică care chinuie ţara, expusă într-un mod metaforic (prin protejarea privirii publicului de o anume realitate descărnată a ţării). Astfel, sextagenarele Chela şi Chiquita, cele două personaje principale din film, prezintă situaţia instabilă a ţării, care ajunge să afecteze şi familiile "burgheze", răpuse şi ele de frecventele crize politico-economice.

Fără să se mai poată întreţine, cele două iubite sunt nevoite să-şi vândă lucrurile din casă, moştenite de generaţii, iniţial pentru a-şi duce traiul, ulterior (fără succes) cu scopul de a o ajuta pe Chiquita să scape de închisoare, acuzată fiind de fraudă (ca o consecinţă a unei datorii mai vechi). Ajunse la 60 de ani, cele două femei se văd obligate să se adapteze din mers acestei situaţii, care într-un mod neaşteptat se dovedeşte a fi tocmai gura de aer de care Chela avea nevoie pentru a-şi (re)cȃştiga independenţa. Povestea de iubire care se înfiripă între Chela şi tânăra Angy, pe fundalul meseriei de "taximetrist" pe care Chela o practică, devine portiţa acesteia de scăpare din depresia în care se zbate. Micile tabieturi, bârfe, ipocrizii, ritualuri, reverii şi iubiri volatile, pe care regizorul le subliniază în film, conturează o luptă spre normalitate a unui gen feminin, care se zbate între două fantome existenţiale, cea a vârstei şi cea socială.

Descarcă broşura TIFF 2018 aici.. Descarcă programul TIFF 2018 aici..



 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2018


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Aura Schussler


Alte articole

 Urgie - The Man Who Killed Don Quixote, Lucian Maier
 Terry Gilliam / Don Quijote - The Man who Killed Don Quixote, Alexandru Stănescu
 Limbaj - Touch Me Not, Lucian Maier
 Istorii repetate - Donbass la Toronto International Film Festival, 2018, Corin Toporaş
 Woody Seinfeld - Povestea unui-pierde vară, Mihai Brezeanu
 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2018


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer