Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Festivalul TIFF 2018

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Familia, acest teatru & cinema de război - Ev / Casa / The Home la TIFF, 2018


mai 2018
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Bolnav de Alzheimer, tatăl moare. Deşi absentă în ultimii 6 ani din viaţa lui, fiica (Sayeh) îşi ia în primire rolul de fiică ultra-îndurerată cu maxim profesionalism. Bocete, ţipete, istericale, tot tacâmul. Deşi a avut grijă de bătrân în toţi aceşti an, vărul Majid trece în plan secund, devenind remorca dorinţelor lui Sayeh.

Obiceiul locului prevede îngropare rapidă. Fiica se opune. Decedatul e depus în camera bună a casei părinteşti, pe un pat format din gheaţa adusă de vecini.

Un testament apărut pe neaşteptate vorbeşte de predarea cadavrului către universitatea de medicină în scop didactic. Fiica se opune. Reprezentantul universităţii se înfurie şi ameninţă cu poliţia. Vărul Majid îl loveşte. Cadavrul începe să duhnească.


Deşi cel mai scurt film al competiţiei TIFF 2018 (78 de minute), Ev / Casa, debutul în lungmetraj al nu-chiar junelui iranian Asghar Yousefinejad, are un scenariu ce probabil că depăşeşte bine suta de pagini. Se vorbeşte enorm, pe multiple voci, planuri sonore şi narative.

În cuvântul de deschidere, selecţionerul şi directorul artistic al festivalului, Mihai Chirilov, l-a descris ca fiind "un Sieranevada cu alură de thriller". Camera lui Hamid Mehrafruz se mişcă, deopotrivă performant şi graţios, printre zecile de personaje ce sufocă puţinele camere ale casei. Senzaţie de închis, de sufocant, când vine vorba de duhoarea cadavrului, aproape că începi să te cauţi de şerveţel pentru a-ţi acoperi nările.

Chirilov are dreptate, alura de thriller e surpriza din parte a doua a peliculei, cea în care curg dezvăluirile. În care distanţa dintre aparenţa bocetelor şi realitatea emoţiilor se măreşte aiuritor. În care comedia capătă accente macabre.

Dincolo de toate, păstrând în minte capodopera lui Cristi Puiu, izbesc vacarmul, ne-orânduirea, cacofonia. Colecţia de ego-uri pentru care evenimente gen înmormântare, parastas (şi, probabil, nuntă, botez / evenimente similare) sunt cadrul ideal pentru gonflare fără număr, fără număr.

Oameni aflaţi în conflict unii cu alţii, măcinaţi de propriile conflicte interioare. Familia, ca un teatru de război. Bloc bucureştean, casă de suburbie dintr-un nenumit oraş iranian, acelaşi scenariu. Middle-class de UE, aproape middle-class de Orientul Mijlociu, acelaşi decor. Globalizarea duhului neîmpăcării.

Descarcă broşura TIFF 2018 aici.. Descarcă programul TIFF 2018 aici..



 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2018


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Mihai Brezeanu


Alte articole

 Woody Seinfeld - Povestea unui-pierde vară, Mihai Brezeanu
 În căutarea identităţii - Aurora Borealis: Északi fény / Aurora Borealis: Luminile Nordului, Anca Mureşan
 Peste 5.000 mii de spectatori s-au bucurat de prima ediţie TIFF Oradea, Comunicat de presă
 Cine-concerte şi evenimente speciale la Sinagoga Sion în cadrul primei ediţii TIFF Oradea, 2018, Comunicat de presă
 Un veac de nelinişte (cu Ingmar Bergman), Anca Mureşan
 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2018


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer