iunie 2018
Festivalul TIFF 2018
Căsătoria (heterosexuală), o datorie impusă de cultură cu scopul de a crea o ordine socială la nivelul conceptului de familie, în care elementul iubire constituie o necunoscută cu valenţe variabile. Iubirea, în schimb, este elementul transgresiv al acestei ecuaţii social-culturale, care scurtcircuitează cutumele tradiţionale în direcţia transgresării interdictelor în favoarea unui erotism, deseori neconvenţional.


Ce este mai important în cele din urmă - ordinea socială sau ordinea afectivă? - este problema în jurul căreia Blerta Zeqiri îşi construieşte filmul Martesa / The Marriage / Căsătoria. Realizat în Kosovo, un stat cu puternice valori tradiţionale, filmul lui Blerta Zeqiri prezintă situaţia nefericită a persoanelor homosexuale care îşi refulează orientarea sexuală în favoarea modelului convenţional, impus de societate. Homofobia, stigmatizarea şi agresivitatea în relaţie cu această minoritate sexuală sunt redate în Martesa / The Marriage / Căsătoria prin intermediul vieţii duble pe care Bekim - personajul principal din film - o duce, incapabil să recunoască şi să îşi asume orientarea sexuală din cauza fricii şi ruşinii de a fi blamat social.

Pentru a da aparenţa unui bărbat heterosexual, Bekim urmează să se căsătorească cu Anita, însă revenirea neaşteptată a lui Nol din Franţa, declanşează o serie de trăiri neaşteptate în sufletul acestuia. Pasiunile şi nonconformismul din tinereţe, redate printr-o serie de flashback-uri, care evocă perioada de război din Kosovo, creează o atmosferă ludică şi colorată, paralelă cu haosul din provincie. Pus în faţa situaţiei de a alege între varianta de a urma regulile sociale (să se căsătorească cu Anita) şi cea de a-şi urma inima (să rămână cu marea lui iubire, Nol), Bekim trăieşte o adevărată dramă existenţială a unui individ inadaptat, care nu-şi poate asuma propria identitate. Deşi aduce în discuţie fenomenul homosexualităţii în statele balcanice, filmul scoate în evidenţă mai degrabă regulile tradiţionale după care funcţionează majoritatea societăţilor, reguli care deseori reduc individul la un simplu mijloc într-o ordine socială prestabilită a priori.

Descarcă broşura TIFF 2018 aici.. Descarcă programul TIFF 2018 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus