Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Festivalul Naţional de Teatru, 2018

Selecţia oficială a spectacolelor din Festivalul Naţional de Teatru, 2018


iulie 2018
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
În data de 2 iulie 2018 echipa Festivalului Naţional de Teatru a organizat o conferinţă de presă dedicată anunţării selecţiei oficiale a celei de-a 28-a ediţii a FNT. Conferinţa a fost transmisă în sistem live streaming şi poate fi accesată integral pe site-ul www.fnt.ro şi pe pagina oficială de Facebook a Festivalului.

Evenimentul, moderat de criticul Marina Constantinescu, director artistic şi selecţioner al FNT, s-a bucurat de participarea a peste 50 de jurnalişti şi specialişti în domeniu care au putut afla atât numele spectacolelor invitate în 2018 din străinătate, cât şi unele elemente de noutate din structura Festivalului. A fost anunţat şi primul eveniment major al FNT 2018: Atelierul Cehov, condus de regizorul Silviu Purcărete, programat la Sinaia din 5 iulie 2018.

În deschiderea conferinţei, doamna Marina Constantinescu a anunţat şi comentat lista celor 30 de spectacole selecţionate din întreaga ţară, produse în stagiunea teatrală 2017-2018, la care se adaugă alte şase spectacole reunite sub titulatura Teatrul şi Societatea. Acum. Lista acestora se regăseşte mai jos.

Sintetizând perspectiva proiectată asupra stagiunii teatrale care tocmai s-a încheiat, caracterizată a fi drept "o stagiune grea, în care multe teatre au avut probleme financiare", directorul artistic al FNT a concluzionat: "Cred că teatrul românesc arată în continuare ce înseamnă performanţă şi valoare, ce înseamnă să trăieşti în partea aceasta de Europă, ce ne doare, dar şi ce ne face să fim altfel - pentru că bucuria de a fi împreună la teatru rămâne, cred, unul din privilegiile lumii în care trăim".

Marina Constantinescu a reamintit că a 28-a ediţie a FNT îi este dedicată marei artiste Cătălina Buzoianu şi a precizat că Festivalul îşi propune, în acest an centenar, "să aştepte publicul cu o sută de evenimente, bine gândite şi construite." De aceea, ediţia din 2018 se desfăşoară sub semnul #fnt100.

Vă prezentăm selecţia oficială a spectacolelor (ordine alfabetică).

10
de Csaba Székely, traducerea László Sándor, regia Radu-Alexandru Nica, scenografia, video, light design Andu Dumitrescu, Teatrul Naţional "Radu Stanca" Sibiu. Spectacol realizat în cadrul proiectului Be Spectactive!, un proiect finanţat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene, privind artele spectacolului şi implicarea participativă a publicului

Alice
dramaturgia Zsolt Benedek, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna Kiss, coproducţie Teatrul "Tamási Áron" Sfântu-Gheorghe şi sZempöl Offchestra

Beţie
de Ivan Vîrîpaev, traducerea în limba maghiară Kozma András, traducerea în limba română Raluca Rădulescu, regia Radu Afrim, decorul József Bartha, costumele Orsolya Moldován, Teatrul Naţional Târgu-Mureş - Compania "Tompa Miklós"

Bun de export
de Alex Tocilescu, regia Catinca Drăgănescu, scenografia Omid Ghannadi, coproducţie GO WEST şi POINT Bucureşti

Constelaţii
de Nick Payne, regia Radu Iacoban, scenografia Tudor Prodan, Teatrul ACT Bucureşti - 20 ani

Copilul lui Noe
după Eric Emmanuel Schmitt, traducerea, dramatizarea şi regia Chris Simion-Mercurian, decorul Maria Miu, costumele Mirela Trăistaru, Teatrul Metropolis Bucureşti

Demnitate
textul, regia şi scenografia Ignasi Vidal, decorul Bogdan Amarfi, costumele Adina Buzatu, Teatrul Avangardia Bucureşti

Despre senzaţia de elasticitate când păşim peste cadavre
de Matei Vişniec, regia şi decorul Răzvan Mureşan, costumele Ilona Lorincz, Teatrul Naţional Cluj-Napoca

Disputa
de Pierre de Marivaux, traducerea Doru Mareş, regia Vlad Massaci, scenografia Iuliana Vîlsan (varianta Teatrul Clasic "Ioan Slavici" Arad), coproducţie Teatrul "Nottara" Bucureşti şi Teatrul Clasic "Ioan Slavici" Arad

Don Juan se întoarce de la război
de Ödön von Horváth, traducerea Alina Mang, regia Horia Suru, scenografia Cristian Marin, Teatrul Clasic "Ioan Slavici" Arad

Gardenia
de Elżbieta Chowaniec, traducerea Luiza Săvescu, regia Zoltán Balázs (Ungaria), decorul Constantin Ciubotariu, costumele Andrada Chiriac, Teatrul Odeon Bucureşti. Spectacol produs în cadrul proiectului european Fabulamundi. Playwriting Europe, co-finanţat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene 2017-2020

Hamlet
de William Shakespeare, versiunea scenică de Victor Ioan Frunză, traducerea Nina Cassian, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, decorul şi costumele Adriana Grand, Teatrul Metropolis Bucureşti

Incredibila şi trista poveste a candidei Eréndira şi a bunicii sale fără suflet
de Gabriel García Márquez, regia Yuri Kordonsky, decorul Helmut Stürmer, costumele şi desenele live în nisip Ioana Popescu, Teatrul German de Stat Timişoara

Îngeri în America
"Sfârşitul lumii e aproape
"şi"Perestroika"- de Tony Kushner, traducerea László Upor, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, decorul şi costumele Adriana Grand, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Ivanov
de A.P. Cehov, traducerea Ludmila Székely Anton, regia Claudiu Goga, scenografia Lia Dogaru, videomapping Lucian Matei, Teatrul Naţional Târgu-Mureş - Compania "Liviu Rebreanu"

Mamă, mi-am pierdut mâna!
de Maria Kontorovich, traducerea Raluca Rădulescu, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Romulus Boicu, costumele Alexandra Mâzgăreanu, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ

Migraaaanţi sau prea suntem mulţi în aceeaşi barcă
de Matei Vişniec, traducerea şi dramaturgia Ágota Bereczki, regia Zakariás Zalán, costumele Csíki Csaba M.V., Teatrul "Tomcsa Sándor" Odorheiu Secuiesc

Orchestra Titanic
de Hristo Boicev, traducerea Livia Nistor, regia Felix Alexa, scenografia Andrada Chiriac, Teatrul Naţional "I.L.Caragiale" din Bucureşti

Pentru o mai bună înţelegere
textul şi regia Mimi Brănescu, scenografia Nina Brumuşilă, Teatrul Metropolis Bucureşti

Pescăruşul
de A.P. Cehov, adaptare liberă după o traducere de Maşa Dinescu şi Andrei Şerban, regia Andrei Şerban, scenograf consultant Valentin Vârlan, costume Arkadina Doina Levintza, Teatrul UNTEATRU Bucureşti

Pomană (To_R)
conceptul, coregrafia şi regia Pál Frenák, coproducţie Studio M Sfântu-Gheorghe şi Pál Frenák Compagnie

Povestea prinţesei deocheate
scenariu de Silviu Purcărete inspirat din Sakura Hime Azuma Bunshô de Tsuruya Nanboku al IV-lea, traducerea din limba engleză Eugen Gyemant, regia Silviu Purcărete, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Naţional "Radu Stanca" Sibiu

Rabenthal
de Jörg Graser, regia şi universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, sound design Sebastian Bayer şi Constantin Coadă, light design Andrei Délczeg şi Gidó Zoltán, Teatrul Maghiar de Stat "Csiky Gergely" Timişoara

Regele moare
de Eugène Ionesco, traducerea Vlad Russo şi Vlad Zografi, regia Andrei şi Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, Teatrul Naţional "I.L.Caragiale" din Bucureşti

Shylock
după Gareth Armstrong, traducerea Marian Popescu, regia Horaţiu Mălăele, scenografia Iuliana Vîlsan, Teatrul de Comedie Bucureşti

Stage Dogs
de Florin Piersic Jr. (inspirat de "A life in the theatre" de David Mamet), regia Florin Piersic Jr., scenografia Tudor Prodan, Teatrul ACT Bucureşti - 20 ani

The Night Alive
de Conor McPherson, traducerea Bogdan Budeş, regia Cristi Juncu, scenografia Vladimir Turturica, Teatrul "Toma Caragiu" Ploieşti

Ţinutul din miezul verii
de Tracy Letts, traducerea Smaranda Nicolau, regia Vlad Massaci, decorul, costumele, light design şi videomapping Iuliana Vîlsan, Teatrul Mic Bucureşti

Wolfgang
adaptare după Yannis Mavritsakis de Radu Afrim, regia Radu Afrim, decorul Romulus Boicu, costumele Erika Márton, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ

Scufiţa Roşie
adaptare de Felix Alexa după Charles Perrault şi Fraţii Grimm, regia şi light design Felix Alexa, scenografia Marian Sandu, Teatrul Ţăndărică Bucureşti

TEATRUL ŞI SOCIETATEA. ACUM

Despre oameni şi cartofi
scenariul şi regia Radu Afrim, scenografia Andreea Negrilă, Teatrul "Andrei Mureşanu" Sfântu-Gheorghe

În numele tatălui
documentarea şi textul Elena Vlădăreanu, regia Robert Bălan, scenografia Elisabeta Gëdo, Asociaţia Art No More

În umbra marelui plan
regia şi dramaturgia Catinca Drăgănescu, scenografia Anda Pop, Reactor de Creaţie şi Experiment Cluj-Napoca

Krum
de Hanoch Levin, traducerea Valeriu Turea, regia Luminiţa Ţâcu, scenografia Irina Gurin, Teatrul Naţional "Mihai Eminescu" Chişinău

Tatăl meu, preotul
de Gabriel Sandu, regia Elena Morar, scenografia Alexandra Panaite, Apollo111 Bucureşti

Totul e foarte normal
spectacol participativ pentru părinţi şi adolescenţi - regia Leta Popescu, scenografia arh. Gabi Albu, Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti.


În Festivalul Naţional de Teatru vor fi prezentate şi importante spectacole străine, selectate, ca de obicei, de Marina Constantinescu. Directorul artistic al FNT le-a invitat să vorbească despre aceste producţii pe coordonatoarele secţiunilor.

Actriţa Ozana Oancea, coordonator al secţiunii de spectacole de teatru de peste hotare invitate în FNT, a precizat că în 2018 ele au un numitor comun: teatrul Schaubühne am Lehniner Platz din Berlin, al cărui director artistic este, de aproape 20 de ani, Thomas Ostermeier. Renaşte, astfel, vechea istorie de colaborare din 2007 când două spectacole în regia lui Thomas Ostermeier au fost prezente la Bucureşti în cadrul FNT.

Cele trei spectacole de teatru străine ce vor veni în toamna în Capitală sunt:

Miss Julie / Domnişoara Iulia, după August Strindberg, regia: Katie Mitchell şi Leo Warner - o producţie a teatrului Schaubühne am Lehninen Platz, un spectacol în care "teatrul şi arta video se îmbină perfect, iar ce se întâmplă în centrul scenei nu poate fi separat de ce se întâmplă în spatele acesteia".

Beware of Pity / Ungeduld des Herzens / Nerăbdarea inimii, de Stefan Zweig, în regia lui Simon McBurney - actor şi co-fondator al companiei Complicité din Londra - care se declară "fascinat de chestiunea conştiinţei în romanul lui Zweig" şi este convins "de puterea conştiinţei une generaţii care poate produce un set de acţiuni determinante în declanşarea unui dezastru": o coproducţie Schaubühne Theater & Complicité şi prima colaborare a regizorului amintit cu teatrul din Berlin.

Chekhov's First Play / Prima piesă a lui Cehov - regia Ben Kidd şi Bush Moukarzel - este o producţie a tinerei companii Dead Centre din Dublin, care a fost prezentată la Festival of International Drama, un festival creat de teatrul Schaubühne am Lehninen Platz. Spectacolul face parte dintr-un proiect mai amplu, de reinterpretare a unor piese "nereprezentabile, cu texte excesive şi incorecte" aparţinând lui A.P.Cehov, Bertolt Brecht şi Samuel Beckett.

Cât despre spectacolele internaţionale de dans ce vor fi oferite în toamnă publicului FNT, ele au fost prezentate de scenarista şi coregrafa Oana Răsuceanu, coordonatoarea secţiunii, care a precizat că aparţin unor companii celebre nu numai în Europa, ci şi în întreaga lume. Acestea sunt:

Moeder / Mama - o producţie Peeping Tom / Belgia 2016,în regia şi coregrafia Gabrielei Carrizo - reprezintă partea mediană a unei trilogii despre membrii familiei începută în 2014 cu Vader (Tatăl) şi care urmează să se continue cu Kind (Copilul) în 2019.

Compania olandeză Nederlands Dance Theater, creată acum 40 de ani, aflată anul trecut în focusul festivalului de la Edinburg, vine în FNT 28 cu un pachet de patru creaţii coregrafice semnate de directorul artistic Paul Lightfoot şi de coregrafi colaboratori. Titlurile sunt: Shoot the Moon, Woke Up Blind şi The Statement. A patra creaţie, care se află încă în lucru, va avea premiera absolută în septembrie 2018 la Haga (Olanda),iar premiera internaţională va fi în octombrie la Bucureşti în cadrul Festivalului Naţional de Teatru.

OUTO - o producţie SUA, în care marea dansatoare şi coregrafă Ana Maria Lucaciu va prezenta, alături de Nathan Griswold, în premieră internaţională la Bucureşti, cea mai nouă creaţie.

În cadrul conferinţei de presă au mai fost făcute precizări privind organizarea şi structura Festivalului. Teatrologul Oana Borş a oferit detalii legate de noul concept de HUB cultural FNT care va funcţiona în toamnă pe perioada de desfăşurare a Festivalului: "HUB-ul FNT este gândit ca un spaţiu cultural ce concentrează majoritatea evenimentelor conexe ale Festivalului. Este conceput ca un spaţiu multi-art, Teatrul fiind elementul de coagulare. HUB-ul cultural va găzdui: expoziţii, workshop-uri şi spectacole de teatru-dans, proiecţii de filme, lansări de carte de teatru, dialoguri cu creatorii şi teoreticienii scenei, evenimente de artă urbană.Totodată, HUB-ul FNT va fi locul de întâlnire şi de informare, punctul zero al întregului Festival". El va funcţiona în spaţiile Hanului Gabroveni (ARCUB) în perioada 19-29 octombrie 2018.

Ultimul punct al conferinţei de presă a fost destinat Atelierului Cehov dedicat actorilor din România, condus de regizorul Silviu Purcărete. Acesta se va desfăşura la Sinaia, între 5 şi 13 iulie, în spaţiile Cazinoului şi ale Centrului Cultural Carmen Silva din localitate. Cei 18 actori selecţionaţi sunt (alfabetic): Irina Antonie, Cătălina Bălălău, Mădălina Ciotea, Silviu Debu, Andrei Elek, Ada Lupu, Conrad Mericoffer, Paula Niculiţă, Alina Petrică, Liviu Pintileasa, Bianca Popescu, Dan Rădulescu, Gabriel Răuţă, Ada Simionică, Rareş Florin Stoica, Sânziana Tarţa, Istvan Teglaş şi Ionuţ Vişan.

"Anul acesta Atelierul de teatru pe care deja obişnuim să îl organizăm în cadrul Festivalului va fi condus de un regizor de calibru precum Silviu Purcărete şi va avea în centrul atenţiei arta lui Cehov, concentrată pe marginea piesei de teatru Trei surori şi a câtorva fragmente din Pescăruşul. Este întâlnirea unui mare regizor cu 18 actori care sunt deja nume ale teatrului românesc, artişti cu experienţă care muncesc mult şi sunt foarte la curent cu felul în care se face arta teatrului azi în lume, artişti foarte deschişi care au lucrat cu mulţi regizori cunoscuţi în teatre importante din Bucureşti şi din ţară. De această dată vom putea să prezentăm în toamnă un film-document, realizat discret de un artist precum Alexandru Condurache, care va fi prezent la Sinaia şi va încerca să surprindă momente ale acestui laborator de creaţie, respectând, însă, intimitatea unui astfel de lucru, în care credem foarte mult" - a precizat Marina Constantinescu.



 Toate articolele despre Festivalul Naţional de Teatru, 2018


1 comentariu

  • Festival, sau bazar?
    Barbu Brailoiu, 04.07.2018, 12:45

    Cum să pui „Gardenia” lângă „Ținutul din miezul verii”?!?

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Comunicat de presă


Alte articole

 Ediţia 2018 a Festivalului Naţional De Teatru, dedicată regizoarei Cătălina Buzoianu, Comunicat de presă


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer