octombrie 2018
Articole diverse
Teatrul Naţional Radiofonic anunţă premiera producţiei iHamlet de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihnea Chelaru, joi, 4 octombrie 2018, de la ora 23.05, la Radio România Actualităţi. De vineri, 5 octombrie 2018, producţia poate fi ascultată şi pe site-ul www.eteatru.ro, secţiunea Colecţii, în playlistul Radio Teen-Fest.

Teatrul Naţional Radiofonic inaugurează în cadrul festivalului de teatru pentru adolescenţi Excelsior Teen-Fest secţiunea Radio Teen-Fest, o secţiune de teatru radiofonic pentru adolescenţi şi tineri, disponibilă online pe siteul www.eteatru.ro în secţiunea Colecţii.

Radio România oferă în ultimii ani publicului tânăr o serie de producţii de teatru radiofonic care abordează problematici ale vârstei adolescenţei racordate la realităţile vieţii contemporane. Familia disfuncţională, descoperirea iubirii şi a sexualităţii, raportul cu şcoala şi exersarea relaţiilor sociale, confruntarea cu moartea sunt câteva din temele pieselor produse în ultimii ani la teatrul radiofonic. În acord cu creşterea interesului acordat de dramaturgi şi regizori acestui nou public, Teatrul Naţional Radiofonic susţine debutul noilor dramaturgi, descoperă şi adaptează piesele dedicate acestui segment de public în formare.

Complementar acestei direcţii de susţinere a dramaturgiei noi, actualizările dramaturgiei clasice oferă tinerilor o cale de acces spre temele perene ale literaturii dramatice, recontextualizate în lumea contemporană. Nu în ultimul rând, scenarii radiofonice originale, scrise special pentru mediul auditiv, pun în pagină sonoră teme ale romantismului negru, ale culturii pop, ale istoriei ultimului secol citite din perspectiva valorilor tinerilor de azi.

Lista producţiilor va fi completată cu noi titluri pe măsura creşterii ei. Acum puteţi asculta o serie de autor Elise Wilk: Pisica verde, Exploziv, iHamlet (adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru); scenariile originale ale Ilincăi Stihi care semnează şi regia artistică: Maldoror, Argentina şi Biblia neagă a lui William BlakeDebutul absolut al autorului Sandu Macrinici cu Ping-pong (regia Mihnea Chelaru).

Producţia în premieră iHamlet va fi prezentă în acestă toamnă în două concursuri interrnaţionale de teatru radiofonic, la Prix Europa Berlin (13-19 octombrie 2018) şi la Prix Ex Aequo Bratislava (13-16 noiembrie 2018).

Regizorul Mihnea Chelaru revine cu iHamlet la dramaturgia Elisei Wilk, pe care a urmărit-o cu consecvenţă, găsindu-i de fiecare dată un echivalent sonor original, validat de premiile obţinute. După succesul primei montări radiofonice cu Pisica verde, premiată cu medalia de argint la secţiunea Best Drama Special la New York Festivals World's Best Radio Programs 2016, a urmat Exploziv, unanim apreciată (Marele premiu Asia Pacific Broadcasting Union ABU 2017, marele premiu Grand Prix Maruliç 2018 şi medalia de aur la New York Festivals 2018).

Acum, iHamlet este o provocare pentru Mihnea Chelaru nu doar din perspectiva regiei artistice, ci şi pentru adaptarea textului original şi transpunerea sonoră a piesei scrise special pentru un spectacol multimedia, montat în premieră absolută de regizoarea Catinca Drăgănescu la Teatrul Excelsior (în 2017).

iHamlet este o variantă contemporană a capodoperei shakespeariene, translatată în prezentul tinerilor de azi, după cum o sugerează şi particula i din titlu. Ne aflăm în universul cotidian al liceenilor, originea princiară a lui Hamlet e convertită în nobleţea idealurilor tinereţii care judecă relaţiile de familie din prisma refuzului compromisului şi a valorilor etice absolute. Pe scara socială redusă la individul de azi, tragedia suportă, şi ea, ajustarea la fapte comune. Ofelia e exponenta instabilităţii iubirii juvenile. Părinţii sunt despărţiţi de un divorţ, nu de moartea tatălui. Gertrude e o femeie pragmatică, Claudius e noul iubit al mamei, iar cei doi sunt vinovaţi în ochii lui Hamlet pentru plecarea tatălui. Trădările se reduc la măsura vieţii cotidiene, doar Hamlet resimte existenţa la scara cosmică a vârstei, ce antrenează gesturi pe măsură. Monologul chestionării existenţiale dispare din text, e disipat în gesturile ce traduc expresia sentimentului abandonului pe care îl trăieşte Hamlet în raport cu părinţii şi cu Ofelia. Familia disfuncţională compromite echilibrul emoţional al adolescentului Hamlet, iar răspunsul la dilema a fi sau a nu fi rămâne suspendat între traversarea crizei familiale şi posibilitatea negării vieţii ce îşi pierde sensul în absenţa iubirii.

Producţia noastră de teatru radiofonic convinge prin calitatea adaptării piesei originale, prin ritmul alert şi contrapunctul planurilor sonore, dar mai ales prin prospeţimea şi autenticitatea interpretării actoriceşti a întregii distribuţii. Muzica originală de spectacol semnată de Codrin Lazăr, conturează spaţiul sonor şi potenţează cu discreţie trăirile personajelor.

Elise Wilk aparţine valului tânăr al dramaturgiei româneşti contemporane, afirmată prin câteva piese de teatru multipremiate şi montate constant în teatrele din ţară sau în mediul independent. Născută în 1981, Elise Wilk a studiat jurnalistica la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj şi are un dublu masterat, unul de literatură şi comunicare la Universitatea Transilvania din Braşov şi altul de scriere dramatică la Universitatea de Arte din Târgu-Mureş.

iHamlet, de: Elise Wilk
Adaptarea radiofonică şi regia Mihnea Chelaru
Distribuţia: Dan Clucinschi, Oana Predescu, Daniela Ioniţă, Oliver Toderiţă, Cosmin Şofron, Vlad Bîrzanu, Adrian Dima, copilul Pavel Hăloiu, Stelică Muscalu, Rusu Renata, Janina Tudor.
Muzica originală: Codrin Lazăr / La violoncel: Eduard Târâş
Regia de studio: Janina Dicu / Redactor: Oana Cristea Grigorescu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus