Prima vizită bucureşteană din ultimii 15 ani a trupei de limbă maghiară, Harag György, a Teatrului Nord din Satu Mare, a coincis cu prima colaborare cu regizorul László Bocsárdi şi cu echipa clasică a acestuia: scenograful József Bartha, creatoarea costume Zsuzsanna Kiss şi dramaturgul Zsolt Benedek.
Tévedések vígjátéka / Comedia erorilor şi-a avut premiera în februarie 2017 şi reprezentaţia bucureşteană în octombrie 2018, în cadrul FestIN pe Bulevard 2018, pe scena mare a Teatrului Odeon.
László Bocsárdi a gândit spectacolul ca o succesiune de scene scurte, despărţite prin stingeri şi aprinderi ale reflectoarelor (lumini: Tamás Bányai), de găsit la stânga, la dreapta şi deasupra spaţiului de joc (o scenă austeră, albă, străjuită de perdele de aceeaşi culoare).
Actorii se succed cu repeziciune, spunându-şi replicile cu precădere îndreptaţi cu faţa spre public. Rostirea blândă e augmentată inspirat de microfoane aflate la purtător. Rostirea ţipată e, uneori, nepotrivită. Machiajul pregnant duce cu gândul la commedia dell'arte. Muzica lui Csaba Boros impune o atmosferă de thriller. Montajul luminilor înlesneşte improbabila apropiere dintre cele două specii altfel despărţite de secole: thriller dell'arte!
Acţiunea curge alert, adaptarea lui Zsolt Benedek e fluentă şi, în mare măsură, lipsită de construcţii monologale prea vaste, cărora trecerea sutelor de ani de la scrierea textului le-ar fi putut adaugă un aer desuet.
Intriga e simplissimă şi greu credibilă: despărţiţi în urma unui naufragiu, două perechi de fraţi gemeni trăiesc vieţi cvasi-identice (prenume - Antipholus & Dromio - şi înfăţişare idem, poziţii sociale-stăpân & slugă-asemenea) în două oraşe învrăjbite. Antipholus-ul din Syracuza decide să-şi caute geamănul şi ajunge în urbea acestuia, Ephesus. De aici, lung prilej de qui pro quo-uri, de neplăceri, de erori, de comedie. Făcute posibile şi de bizara incapacitate a acelui Antipholus care caută de a bănui că nebunia căreia îi cade pradă ar putea fi cauzată tocmai de existenţa dublurii mult-căutate.
Dar nu credibilitatea e miza lui Bocsárdi şi a bunei trupei sătmărene. Nici măcar comedia, în sensul ei de succesiune de gaguri degrabă stârnitoare de hohote. Aura misterioasă, creată de mix-ul de reflectoare, rostiri, sunete şi rimeluri descris mai sus, are doar rolul de a stârni şi menţine atenţia.
Adevăratul rost pare a fi evaluarea critică a unei situaţii aparent comice: deci, aşa arată(m) lumea când se lasă pradă, fără pic de discernamânt, unui cascade de întâmplări ce sfidează logică şi simţul cel bun? E atât de simplu să dereglezi mecanismul unei societăţi şi să arunci în aer familii, relaţii de prietenie, înţelegeri comerciale, încrederea în celălalt?
Dacă nu vă pare credibilă posibilitatea ca o lume / ţară să ajungă în pragul exploziei finale pornind de la câteva banale confuzii / erori, pe care şi un copil de 5 ani le-ar putea îndrepta (de-ar raţiona), deschideţi diseară televizorul pe cel mai apropiat canal de ştiri naţional.
Teatrul de Nord - Trupa Harag György
Comedia erorilor
Text: William Shakespeare / Traducere & Adaptare: Zsolt Benedek
Regie: László Bocsárdi
Scenografie: József Bartha / Costume: Zsuzsanna Kiss / Muzica: Csaba Boros / Lumini: Tamás Bányai
Actori: Zsolt Csongor Nagy, Attila Diószegi, Zsolt Orbán, Tibor Bodea, Blanka Moldován, Evelyn Budizsa