Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Articole diverse

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

O fabulă despre curajul de a-ţi îndeplini dorinţele - Motanul încălţat la Opera Comică pentru Copii


octombrie 2018
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
"Motanul din această poveste este un personaj extraordinar. Eu cred că fiecare dintre noi am dori să avem câte ceva din calităţile Motanului încălţat pentru că el îşi depăşeşte condiţia. Într-un anumit moment al acţiunii o pisică devine vorbitoare, apoi ea reuşeşte să păcălească nişte tâlhari, o curte împărătească, depăşeşte oamenii prin isteţimea sa. Mai mult, Motanul este fidel stăpânului său, pe care-l conduce spre izbânda dorită şi devine chiar mare dregător al împărăţiei", spune regizorul Cristian Mihăilescu despre personajul principal din noua sa premieră de la Sala Mare a Operei Comice pentru Copii, opera Motanul încălţat de Cornel Trăilescu.

Regizorul a creat un spectacol - fabulă încărcat de mesaje şi învăţăminte pentru cei mici, dar şi pentru cei mari. Morala: curajul, isteţimea şi încrederea în forţele proprii pot ajuta pe oricine să-şi îndeplinească visele, iar cei care profită de slăbiciunile şi inocenţa celorlalţi sunt până la urmă aspru pedepsiţi.


Spectacolul Motanul încălţat prezintă multe elemente de simbol şi personaje care contribuie la imaginea unei fabule-scenice. Motanul Cotoşman, singura "avere" a lui Ionică, un băiat sărac îndrăgostit de fata Împăratului, simte nefericirea stăpânului său şi hotărăşte să-i îndeplinească dorinţele profitând de credulitatea, de slugărnicia şi de lipsa de inteligenţă a celorlalţi. El reuşeşte astfel să păcălească doi tâlhari care se ceartă pentru bunurile furate, întruchipaţi în spectacol de doi şoricei fricoşi; pe slujitorii Împăratului, patru câini dalmaţieni nepricepuţi în arta vânătorii şi o curte împărătească în care nobilii sunt reprezentaţi de oameni cu chipuri de jivine.

Împăratul este înconjurat de o faună la propriu, alcătuită din păsări şi animale de toate soiurile (corul operei) peste care îşi exercită puterile Marele Dregător, cel care coduce de fapt împărăţia, un monstru cu chip de lup. Acesta oferă Împăratului "bombonele de prostit" şi astfel îl convinge să semneze orice, cât mai multe biruri pentru popor. Poporul sărăcit de Marele Dregător este reprezentat în spectacol de personajul Robul, un cal de povară care udă cu lacrimi coroana de zile mari a Împăratului. Robul devine însă om cu ajutorul Motanului, care îl convinge că este mai puternic decât orice stăpânire şi că se poate elibera oricând.

Unul dintre simbolurile cele mai puternice din spectacol este coroana împăratului, în trei variante, una diurnă, care îl strânge mereu; coroana de noapte cu care doarme şi coroana de zile mari, "grea cât un viţel", care reprezintă de fapt pentru el un pericol de moarte. El nu se poate despărţi de coroane, căci numai acestea îi confirmă calitatea de a conduce.


Producţia Motanul încălţat de la Opera Comică pentru Copii nu este doar o fabulă, ci şi o feerie. Regizorul Cristian Mihăilescu şi scenografele Andreea Koch (costume) şi Andreea Rotaru (decoruri) folosesc tot arsenalul de efecte de scenă al teatrului, de la proiecţii (video: Eranio Petruşka) la zbor desupra scenei şi la schimbări rapide de decor datorită unei scene rotative. Costumele Andreei Koch reprezintă o provocare pentru majoritatea interpreţilor, fiind o combinaţie între uman şi animalier, cu măşti uriaşe reprezentând capete de animale. Un astfel de costum solicită din partea artistului o interpretare specială, omul fiind combinat cu o păpuşă, dar interpreţii din spectacol reuşesc să mânuiască în aşa fel acest tip de păpuşă încât dau personajelor o notă în plus de umor faţă de cel din libretul operei. Decorul schematic realizat de Andreea Rotaru, desenat în forme geometrice ca în picturile copiilor, completat de proiecţii şi de efecte de lumini descrie o lume fermecată, potrivită basmelor.


Muzica scrisă de către compozitorul Cornel Trăilescu pentru această operă este accesibilă şi uşor de reţinut. Fragmente celebre din ea precum Aria lui Cotoşman, cvartetul slujitorilor, cântecul de leagăn al Doicii, corul curtenilor sau aria lui Ionică, odată intrate în auzul spectatorului pot fi luate ca suvenir acasă, melodiile fiind simple, în acelaşi timp vesele şi bogate în nuanţe. Libretul marelui scriitor Tudor Muşatescu, inspirat de piesa Ninei Stoiceva, are replici comice savuroase, un exemplu fiind titlul pe care i-l dă Motanul Marelui Dregător după ce aruncă pe el cu praf de scărpinat: "Marele Scărpinător al Împărăţiei".

Spectacolul este colorat şi de prezenţa dansurilor create de coregrafii Jaqueline Bratu, Theodora Marin şi Ionuţ Picincu, cei trei folosind mişcări sigure şi simple pentru grupuri mari de dansatori. Participarea copiilor transformaţi în iepuraşi îndrumaţi de coregrafa Jaqueline Bratu oferă spectacolului un farmec aparte, iar mişcările de grup ale interpreţilor adulţi par că au energia şi vitalitatea dansurilor de pe Broadway. Artiştii teatrului, mici şi mari, sunt în această producţie artişti compleţi, fiind capabili să susţină un spectacol care reuneşte teatrul cu muzica şi dansul, fiecare interpret în parte îmbogăţindu-l cu farmecul său.

Spectacolul Motanul încălţat de la Opera Comică pentru Copii are multe, multe ingrediente şi atracţii, de aceea merită văzut de mai multe ori deoarece de fiecare dată descoperi încă şi încă ceva. Încă un mesaj ascuns, încă un îndemn la bucurie, încă un efect tehnic surprinzător, încă un personaj comic pe care nu l-ai remarcat la început, încă o melodie care merită învăţată pe de rost. Motanul încălţat este o poveste despre eroi neînfricaţi, despre vise îndeplinite, despre societate, despre curaj şi frumuseţea spiritului uman, este un spectacol care oferă multă veselie, la care poţi participa alături de personaje fabuloase. O feerie, o fabulă, o experienţă unică pentru spectator la fiecare reprezentaţie.




 Toate articolele despre Articole diverse


1 comentariu

  • Da, dar...
    Voievodul Ionica, 29.10.2018, 11:34

    Vad ca nu ati scris și de părțile negative: chiar la începutul piesei copiii vor afla ca dacă esti sărac mai bine te spanzuri. Sau cum se subliniază mai mult decât suficient cuvinte ca prostule, uratule, etc. pe tot parcursul piesei.Nu cresc copilul într-un glob de sticla dar parca prea mult s-a pus accentul pe aceste cuvine. Am mai fost la alte spectacole ale OCC chiar foarte frumoase, dar parca asta le întrece pe toate la chestii negative.

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Iulia Toea-Mureşan


Alte articole

 Noaptea Porţilor Deschise la Teatrul Naţional Cluj-Napoca - 8 decembrie 2018, Comunicat de presă
 Cheek by Jowl şi dansul măsurilor - Measure for Measure, Roxana Pavnotescu
 Reactor: Stagiune de teatru la Centenar, Comunicat de presă
 Meta-teatru în ritmuri iambice - Bacchae, Roxana Pavnotescu
 Radio România lansează UNDEva în 28 - primul sitcom radiofonic românesc, Comunicat de presă
 Toate articolele despre Articole diverse


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer